۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۶۴۸۱۸۴
معرفی کتب مهدوی(۹)؛

تنها بر فراز؛ مبانی اعتقاد به مهدویت

تنها بر فراز؛  مبانی اعتقاد به مهدویت
تنها بر فراز، کتابی است که با زبان فارسی به بررسی مبانی اعتقاد به مهدویت، دوران غیبت، جایگاه انتظار، سیره امام مهدی و نشانه‌های ظهور ایشان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با کمک مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان وابسته به دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری کتاب تنها بر فراز نوشته یحیی صالح نیا را منتشر کرده است.

دنیای امروز بعد از خسته شدن و شکست تمدن غرب و مدرنیسم به دنبال راهی قابل اطمینان برای نجات است که به جدیت می‌توان گفت گفتمان مهدویت مکتب شیعه کارآمدترین روش‌ها جهت برآوردن نیازهای فطری انسان معاصر است که همگان باید این معارف را فرابگیرند و در مرحله بعد به دیگران انتقال دهند.

«تنها بر فراز» اثری جامع در موضوع مهدویت است. این کتاب در قالب درس‌نامه آموزشی می‌باشد. نویسنده تلاش نموده است در تمام مباحث به رویکرد تربیتی مباحث مهدویت توجه داشته باشد و به سؤالات و شبهات موجود در ذهن جوانان و نوجوانان پاسخ دهد. این کتاب با قلمی روان و شیوا نگارش یافته است و به مباحث اعتقادی و کلامی، تاریخی، سیاسی-اجتماعی و اخلاقی مرتبط با مهدویت می‌پردازد. توصیفات و تحلیل‌های این کتاب مستند به منابع اصیل شیعه است.

ساختار کتاب:

این کتاب که سبک آموزشی دارد در ابتدای درس به‌صورت بسیار خلاصه و چند جمله‌ای کلیات مبحث را بیان و همچنین نگارنده در پایان هر درس علاوه بر معرفی منابع معتبر تحقیق، سؤالاتی را جهت پژوهش بیشتر خواننده آورده است.

کتاب در چهارده درس به سامان رسیده که عناوین آن بدین شرح است:

نویسنده در درس‌نامه اول با عنوان مبانی اعتقاد به مهدویت به موضوعاتی مانند ضرورت آموزش و پژوهش در حیطه مباحث مهدویت و ابعاد این بحث پرداخته و در یک جمع‌بندی در پایان می‌نویسد: «هر یک از ابعاد مهدویت در علوم مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. بعد اعتقادی در علم کلام، بعد سیاسی آن در علومی مانند فلسفه سیاست و جامعه‌شناسی و بعد تاریخی آن در مسائل تاریخ اسلام به بحث گذاشته می‌شود.»

وقایع قبل از ولادت، غیبت امام و چرایی آن و نیابت امام در زمان غیبت از مباحث درس‌نامه دوم کتاب با عنوان دوران غیبت است و همچنین مخاطب در درس‌نامه سوم با عنوان آثار و برکات امام مهدی (عج) با مباحثی مانند آثار تکوینی و تشریعی امام عصر (عج)، 24 نمونه از جلوه‌های محبت و عنایت امام به جامعه انسانی و افراد و اشخاص مختلف آشنا می‌شود.

تعریف انتظار، انتظار صحیح، ویژگی‌ها و آثار و آسیب‌های انتظار، راهبردهای عملی شدن انتظار صحیح، جایگاه و ارزش انتظار و لوازم انتظار از مباحث درس‌نامه چهارم و شباهت‌ها و تفاوت‌های سیره مهدوی با سیره پیامبران و امامان و جزییات سیره مهدوی در باب عبادی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، فردی، خانوادگی، اقتصادی، قضایی و حکومتی از مباحث درس‌نامه پنجم است.

در موضوع سیره فردی و خانوادگی می‌خوانیم: «... به احتمال قریب به یقین او در زمان ظهور خویش ازدواج خواهد کرد و صاحب فرزندانی نیز خواهد شد و اهل و عیالش را در مسجد سهله جای خواهد داد؛ برای ساختن خانه برای خویش خشتی روی خشت نخواهد گذاشت و ثروت‌اندوزی نخواهد کرد. او زندگی ساده، بی‌آلایش و زاهدانه‌ای پیش خواهد گرفت و در عین این‌که مردم و هر که را بخواهد صاحب رفاه خواهد کرد، زخارف دنیوی را در زندگی خویش راه نخواهد داد.»

نویسنده در درس‌نامه ششم با عنوان یاوران مهدوی به موضوع صفات یاران حضرت و شرح وظایف آنان می‌پردازد و یاران امام را به هفت گروه تقسیم می‌کند و وظایف هر یک از گروه را توضیح می‌دهد که شاید این دسته‌بندی برای خیلی از خواننده‌های کتاب تازگی داشته باشد.

یکی از پرسش‌ها مباحث نشانه و علائم ظهور امام زمان (عج) است که در درس‌نامه هفتم نویسنده به این موضوع پرداخته و با بیان انواع نشانه‌های ظهور تفاوت علائم با شرایط ظهور را نیز تبیین کرده است.

زمینه‌سازی برای ظهور، راه‌های زمینه‌سازی ظهور و عوامل تعجیل یا تأخیر در ظهور از موضوعات مطرح در درس‌نامه هشتم و ضرورت آسیب‌شناسی فرهنگ انتظار، مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگ انتظار و راه‌های مقابله آن، نقش فرقه‌های اغراقی در تخریب فرهنگ مهدوی و غرب و مهدویت از مباحث مطرح درس‌نامه نهم است.

حجت‌الاسلام صالح نیا در این درس‌نامه به موضوع بهائیت نیز پرداخته و ابعاد مختلف این جریان را تشریح کرده است و از ارتباط این فرقه با انگلیس، آمریکا و غرب پرده برداشته و همچنین انجمن حجتیه را نیز بررسی  و به آخرالزمان دنیای غرب نیز اشاره کرده است.

توقیعات امام عنوان درس‌نامه دهم است که در آن جایگاه توقیعات در هدایت جامعه، مطالب مطرح شده در توقیعات، چگونگی ارسال و خط این توقیعات و رابطه اعجاز با توقیعات بررسی و در پایان نیز نگارنده چهل مطلب را از سخنان حضرت حجت (عج) گلچین و ذکر کرده است.

مؤلف در درس‌نامه یازدهم با عنوان حکومت مهدوی به تفاوت حکومت مهدوی با دیگر حکومت‌ها، عدالت در عصر ظهور، علم در عصر ظهور و هدف نهایی تربیت در عصر ظهور پرداخته است و خواننده کتاب پاسخ برخی از سؤالات در ذهن خود را دریافت می‌کند.

نگارنده در درس‌نامه دوازدهم به نقش زنان در دوران غیبت و حکومت مهدوی می‌پردازد و برخی از بانوان ویژه جهان اسلام را معرفی می‌کند و همچنین در درس‌نامه سیزدهم نویسنده به موضوع جنجالی و سؤال برانگیز امکان و عدم امکان تشرف به محضر امام زمان (عج) پرداخته و آسیب‌های دامن زدن به تشرفات را نیز بیان کرده است.

طول عمر امام، مکان و مسکن حضرت، مهدویت و اهل تسنن، بررسی داستان جزیره خضرا، علم امام به زمان ظهور و بررسی کشتارها در زمان ظهور از مباحث آخرین درس‌نامه این کتاب است.

مرکز فرهنگی تبلیغی آینده‌سازان کتاب تنها بر فراز  را در ۲۷۰ صفحه و با شمارگان ۴۰۰۰ جلد به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر، کوچه ۲۷، تقاطع دوم، پلاک ۶۳ مراجعه و یا با شماره تماس» ۳۷۸۳۱۲۱۲ با پیش‌شماره ۰۲۵ و ۰۹۱۲۲۵۲۰۲۶۵ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات