۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۴۸۴۵۵
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

ماه رمضان ظرفیت ویژه معنوی برای اعتلای فرد و جامعه است

ماه رمضان ظرفیت ویژه معنوی برای اعتلای فرد و جامعه است
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: ماه رمضان ظرفیت ویژه معنوی است که یک شب آن برابر با هزار ماه است؛ ازاین‌رو باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی خراسان شمالی که با موضوع ماه رمضان برگزار شد، بر بهره‌گیری حداکثری از فرصت معنوی ماه رمضان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه ما نسیم رمضان را نسیم رحمانی می‌دانیم، افزود: رسول گرامی اسلام (ص) فرمود در طول زندگی شما نسیم‌هایی وزیدن می‌گیرد که باید از آنها بهره بگیرید؛ زیرا این نسیم‌ها همیشه نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه بعضی از ظرفیت‌ها در طول سال ویژه است، اضافه کرد: ماه رمضان ظرفیت ویژه معنوی است که یک شب آن برابر با هزار ماه است؛ ازاین‌رو باید آن از نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: ما در استقبال از ماهی هستیم که به زودی به ما اقبال می‌کند، این ماه استثنایی است و در طول سال چنین ماهی نداریم؛ به‌گونه‌ای که ماه رمضان در متن قرآن آمده و از این ماه در قرآن یاد شده که میزبان قرآن است؛ ازاین‌رو باید به‌خوبی از این ماه استقبال کرده و مقدمات آن را فراهم کنیم؛ یعنی فضای شهر و استان ما به‌گونه‌ای باشد که مردم را به روزه‌داری دعوت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به برخی فتاوا در مورد رابطه روزه‌داری و احتمال ابتلا به بیماری کرونا، اظهار کرد: این استفتائات عمومیت ندارد، شاید کسی زمینه‌ای دارد که اگر روزه بگیرد احتمال مریضی او را بیشتر کند که این موضوع از قبل هم بوده است و همه فقها آن را گفته‌اند؛ اما اینکه کسی بگوید روزه گرفتن سبب مساعد شدن بدن برای ابتلا به بیماری کرونا است هیچ مبنای علمی ندارد بلکه برعکس آن در آموزه‌های علمی و دینی آمده است.

وی افزود: در آموزه‌های دینی و علمی داریم که معده ما هرچه منظم‌تر باشد آفت‌ها و آسیب‌های آن کمتر می‌شود و در مقابل هرچه بی در و پیکرتر باشد و پرخوری کنیم آسیب‌های آن بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بر این اساس روزه سبب سلامتی و صحت روح و روان و جسم و تن است و نباید خدای‌ناکرده به این بهانه‌ها خود را از ماه رمضان محروم کنیم.

وی تصریح کرد: برخی نگویند این موضوع مجوزی برای روزه‌خواری شده است؛ زیرا این فتوا مخصوص امسال نیست بلکه اگر روزه برای کسی صد درصد ضرر دارد نباید بگیرد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات