۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۵۰۱۷۰
مدیرکل سنجش و پذیرش المصطفی تشریح کرد؛

شرایط پذیرش طلاب غیرایرانی در تحصیلات تکمیلی و سطوح حوزوی

شرایط پذیرش طلاب غیرایرانی در تحصیلات تکمیلی و سطوح حوزوی
مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی شرایط و اقتضائات آزمون کارشناسی ارشد، دکتری و سطوح حوزوی جامعه المصطفی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، قلی‌زاده، مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی، در گفت‌وگویی شرایط و اقتضائات آزمون کارشناسی ارشد، دکتری و سطوح حوزوی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه این دوره از آزمون، ویژه طلاب غیرایرانی است، گفت: در آزمون امسال، به دلیل شرایط ویژه از نظر شیوع کرونا و محدودیت‌های موجود در زمینه برگزاری هر گونه تجمع، ناچار شدیم شیوه برگزاری آزمون را تغییر دهیم.

مدیرکل سنجش و پذیرش ادامه داد: کوشیده‌ایم از سویی، در سنجش علمی داوطلبان حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی جامعةالمصطفی این شرایط ویژه را در نظر بگیریم و از سوی دیگر، از خطرات احتمالی بیماری کرونا نیز جلوگیری نماییم؛ از این رو، آزمون کتبی را از این مرحله حذف نمودیم و به جای آن، روش‌های دیگری جایگزین شد؛ متقاضیان حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی جامعةالمصطفی می‌توانند از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه اقدامات لازم را برای ثبت نام به عمل آورند و آزمون مربوط در خردادماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه متقاضیان حضور در آزمون برای ثبت نام باید به سامانه سمپا به نشانی rsampa.miu.ac.ir(بخش آزمون‌ها) مراجعه نمایند، زمان برگزاری آزمون پذیرش طلاب ایرانی را همانند سال‌های گذشته، دی‌ماه دانست و اظهار داشت: صلاحیت داوطلبان پس از ثبت نام، بررسی می‌شود و در این مرحله، بیشتر صلاحیت‌های آموزشی مدنظر قرار می‌گیرد که به تفصیل در دفترچه راهنما و مقررات ذکر شده است.

قلی‌زاده شرایط احراز صلاحیت را در آزمون سال جاری پررنگ‌تر از سال‌های گذشته ارزیابی کرد و در این باره توضیح داد: به دلیل حذف آزمون کتبی، تصمیم گرفتیم با دقت و تعمق بیشتری صلاحیت داوطلبان گرامی را بررسی نماییم و بدین وسیله، فقدان آزمون کتبی را تا حدودی جبران نماییم.

وی افزود: کسانی که در مرحله احراز صلاحیت های آموزشی قبول می‌شوند، می‌توانند در مصاحبه‌های علمی شرکت نمایند که در خردادماه برگزار می‌گردد؛ مصاحبه علمی در دو بخش انجام می‌شود: ۱. دروس عمومی و پایه؛ ۲. دروس تخصصی رشته‌ای که داوطلبان برمی‌گزینند.

مدیرکل سنجش و پذیرش ادامه داد: مصاحبه دروس عمومی برعهده معاونت آموزش است که در ضمن آن، ارزیابی قرآنی نیز انجام می‌شود. برگزاری مصاحبه علمی تخصصی نیز به گروه علمی مربوط در واحد آموزشی واگذار شده است.

قلی‌زاده گفت: مصاحبه‌ها از ۳۱ خردادماه تا ۱۲ تیرماه سال جاری ۹۹ برگزار می‌شود و نتایج آن جمع‌بندی و در کمیسیون مربوط طرح و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۴۹ رشته در ارشد، ۳۸ در دکتری، دو رشته در سطح ۳، نوزده رشته در سطح ۴ و یک رشته در سطح ۵ در نظر گرفته شده است، در ادامه، از شش حوزه آزمونی سخن گفت که در نمایندگی‌های داخل در نظر گرفته شده است و تصریح کرد: در قم، آزمون مذکور در برخی از واحدهای آموزشی مستقر در این شهر (اعم از تابعه، پیوسته و همکار) برگزار می‌گردد. افزون بر این، آزمون کارشناسی ارشد در نمایندگی المصطفی در خراسان، استان تهران و البرز، اصفهان، گلستان، آذربایجان شرقی و آشتیان نیز برگزار می‌شود. آزمون این مقطع تحصیلی در عراق، سوریه، لبنان و افغانستان نیز برگزار می‌گردد.

وی حوزه‌های آزمونی کارشناسی ارشد را قم، مشهد، تبریز، تهران و البرز، اصفهان، گلستان، آشتیان، عراق، سوریه، لبنان و افغانستان، حوزه‌های آزمونی دکتری را قم، مشهد، تهران و البرز، اصفهان، گلستان، عراق، سوریه و لبنان، حوزه‌های آزمونی سطح ۳ را قم، اصفهان و حوزه‌ آزمونی سطح ۴ را قم، اصفهان و مشهد، معرفی کرد و با بیان اینکه در این دوره، منابع آزمون را در مصاحبه عمومی مشخص‌تر و دقیق‌تر کرده‌ایم، ابراز کرد: در این دوره، داوطلبان محدوده آزمونی را دقیق تر دریافت نموده اند و بدین ترتیب، شرایط برای آنان تسهیل شده است. همچنین کوشیده‌ایم برخی از مشکلات مربوط به منابع را برطرف کنیم و به جای معرفی چندین منبع تخصصی علمی، یک یا نهایتاً دو منبع اختیاری معرفی نماییم.

قلی‌زاده با اشاره به حضور خواهران و برادران و نیز اهل تسنن در آزمون پذیرشی امسال، تصریح کرد: برای خواهران و برادران اهل سنت منابعی از کتب خودشان معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در قم، مصاحبه مربوط به خواهران در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی و جامعةالزهرا(س) انجام می‌شود، به کاهش حجم دفترچه آزمون و کاهش هزینه ثبت نام با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیان اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره، شرایط شرکت در آزمون و قبولی در آن را بسیار شفاف در دفترچه ذکر کرده‌ایم تا ابهامی باقی نماند.

مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنانش، شرایط عمومی متقاضیان را بدین ترتیب برشمرد: مسلمان بودن، التزام به اصل ولایت فقیه و تبعیت از مقررات جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از زیّ طلبگی و صلاحیت‌های اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، سلامت کامل جسمی و روحی، نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل و تسلط به فارسی و عربی.

وی در ادامه از شرایط اختصاصی داوطلبان سخن به میان آورد و با تأکید بر اینکه طلاب عراق و هند نمی‌توانند در رشته‌های غیرمتجانس با رشته کارشناسی‌شان در آزمون شرکت کنند و تبعات شرکت در آزمون رشته‌های غیرمتجانس برای کشورهای دیگر، برعهده متقاضی است، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره، واگذاری منابع مصاحبه تخصصی به گروه مربوط است؛ داوطلبان می‌توانند منابع آزمون علمی تخصصی را از گروه علمی مربوط دریافت کنند و بدین ترتیب، کار برای داوطلبان و گروه علمی مربوط آسان تر می‌شود.

قلی‌زاده ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان گرامی، بر مطالعه دفترچه راهنما و مقررات شرکت در آزمون تأکید ورزید و تصریح کرد: اگر در هر مرحله از آزمون مشخص شود که داوطلب شرایط حضور در آزمون یا ادامه تحصیل را ندارد، پذیرش وی مردود تلقی می‌شود.

مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی در پایان از همکاری در خور تحسین رؤسای واحدهای آموزشی، اعضای گروه‌ های علمی- تربیتی و همکاران صفی و ستادی مرتبط تشکر و قدردانی نمود./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات