۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۴۶۵۰۷
پژوهشگر فقه اقتصادی المصطفی:

افکار نظام سرمایه داری مانع جهش تولید در کشور است

افکار نظام سرمایه داری مانع جهش تولید در کشور است
حجت الاسلام عسکری با بیان اینکه افکار نظام سرمایه داری با جهش تولید همسان نیست، گفت: نظام سرمایه داری چشم امیدش به خارج است در حالی که باید تکیه به تولید ملی داشته باشیم.

حجت الاسلام قاسم عسکری عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که کشور ما امروز در وضعیت بیماری اقتصادی قرار دارد، اظهار داشت: به عقیده من درمان این بیماری با تولید است و رهبر معظم انقلاب به درستی شعار سال جدید را «جهش تولید» قرار دادند.

وی افزود: ما اگر به سیاست های مالی اقتصادی در این زمینه برگردیم و از نظام سرمایه داری که برخی به دنبال آن هستند فاصله بگیریم می توانیم اقتصاد خود را اصلاح کنیم چراکه فکر نظام سرمایه داری توجه به خارج است در حالی که اسلام هرگز چنین چیزی را نمی پذیرد.

پژوهشگر فقه اقتصادی جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که می‌توان از سیره پیامبر نیز در این زمینه الگو برداری کرد، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) بعد از ورود به مدینه در مدت کوتاهی زمینه اشتغال و زمینه درآمدزایی مردم را فراهم کردند.

حجت الاسلام عسکری با بیان این که کشور ما از استعداد و پتانسیل خوبی برای تولید و تقویت اقتصاد برخوردار است، عنوان کرد: خیلی از اوقات بروکراسی های طولانی اداری و افکار باقی مانده از نظام سرمایه داری سد راه تولید می‌شود و نمی گذارد که اقتصاد ما وضعیت خوبی پیدا کند.

وی با اشاره به لزوم توسعه اقتصادی به ویژه در مناطق روستایی کشور خاطرنشان ساخت: بنده مقاله ای نیز در این زمینه نوشته ام و تأکید کرده ام یکی از راه های تقویت اقتصاد، رونق تولید و حتی حفظ منابع طبیعی آن است که انفال و زمین های رها شده به ویژه زمین های انفال در مناطق روستایی را در اختیار مردم قرار بدهیم تا با آن درآمد زایی کنند.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: با این کار منابع خاکی، جنگلی و پوشش گیاهی ما حفظ می‌شود و موجب افزایش اشتغال و تولید می‌شود، که البته این مسأله بیشتر در حوزه کشاورزی خود را نشان می دهد و در مناطق مختلف کشور فرق می‌کند.

وی با بیان این که در طول پنجاه سال گذشته 26 درصد از پوشش گیاهی و جنگلی ما از بین رفته است، خاطرنشان ساخت: امروز جوانان مستعد زیادی از روستاها به امید پیدا کردن شغل به شهرها می روند در حالی که اگر همین زمین ها در اختیار آنها قرار بگیرد، با توجه به حاصل خیز بودن آنها و امکان پیوند به برخی از درختان جنگلی می‌تواند زمینه اشتغال را فراهم کرده و موجب رونق تولید شود در کنار آن که منابع طبیعی نیز حفظ خواهد شد./1330/ج

ارسال نظرات