۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۵۰۳۵۷
استاد حوزه علمیه:

صبر بر مصائب و بلایا پیش برنده و فلاح آفرین است

صبر بر مصائب و بلایا پیش برنده و فلاح آفرین است
استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی و دعا برای رفع بلیه کرونا، یکی از آموزه‌های اسلامی در چنین مواقعی صبر پیشه کردن است.

حجت‌الاسلام محمد رحمانی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به مشکلات و تبعات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در جامعه، اظهار کرد: در کنار ضرورت رعایت مسائل و توصیه‌های بهداشتی و دست دعا به‌سوی حق‌تعالی دراز کردن برای رفع این بلیه، یکی از آموزه‌های اسلامی در چنین مواقعی صبر پیشه کردن است.

وی افزود: خداوند در آیه 200 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ» و تأکید می‌کند ای کسانی که ایمان آورده‌اید در برابر مشکلات و هوس‌ها استقامت کنید و در برابر دشمنان پایدار باشید و از مرزهای خود مراقبت کنید و از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید شاید رستگار شوید.

حجت‌الاسلام رحمانی اضافه کرد: در حوزه ایمان و دین‌داری برخی عوامل پیش برنده و بالنده و فلاح آفرین هستند، اگر این عناصر در کنار هم قرار گیرند درخت ایمان به ثمر می‌نشیند و میوه‌هایش کام فرد و جامعه را شیرین می‌سازد.

وی با بیان اینکه صبر بر مشکلات یکی از این عوامل است، خاطرنشان کرد: «اصبروا» در آیه فوق شامل همه موارد صبر انفرادی می‌شود که خویشتن‌داری، پایداری در برابر سختی‌ها و ناملایمات زندگی و خویشتن‌داری از شکایت به غیر خدا است.

حجت‌الاسلام رحمانی اضافه کرد: انجام اطاعت، پرهیز از معصیت و بردباری در معصیت سه حوزه صبر فردی است که البته صبر بر طاعت، توان صبر در مصیبت و صبر از معصیت انسان را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه صبر خودسازی و جهاد اکبر است، تصریح کرد: صیرورت انسان از تزلزل به ثبات و آرامش است، چراکه صبر سر و رأس فضایل و صفات نیک به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام رحمانی تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «عَلَیکمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ اَلصَّبْرَ مِنَ اَلْإِیمَانِ کالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَیرَ فِی جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِی إِیمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ» و تأکید می‌کند بر شما باد صبر و استقامت کردن، زیرا صبر نسبت به ایمان، همانند سر به بدن است.

این استاد حوزه علمیه گفت: صبر یعنی خدایا من را به حسن حال خودت تغییر بده؛ یعنی قدرت تغییر و مدیریت را در من افزون فرما تا بتوانم خشت اول وجودم را در برابر ناملایمات بتن آرمه سازم و فونداسیون شخصیتم را استوار و پایدار کنم./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات