۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۵۰۳۶۳
آیت الله مهدوی:

همت بزرگ همیشه نمی تواند مفید باشد

همت بزرگ همیشه نمی تواند مفید باشد
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان نباید دچار افراط و تفریط در همت شود، گفت: بزرگی همت به چیزی که شایسته است سنجیده می‌شود و صرف بزرگی همت کافی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در درس اخلاق مجازی خود، با بیان اینکه همت بزرگ مربوط به انسان است و همت بزرگ در حیوانات وجود ندارد، گفت: عملکرد حیوانات بر مبنای غریزه است و چیزی جز آن درون آنها نخواهد بود، کارهای بزرگی که برخی حیوانات انجام می‌دهند بر مبنای غریضه است نه همت آنها.

وی در ادامه افزود: اکثر انسان‌ها همت بزرگی ندارند، ولی انسان‌هایی که بر انجام کارهای بزرگ تصمیم می‌گیرند اراده بسیار دارند و اهل همت هستند، مسأله دیگر این است که همت بزرگ در ازای انجام چه کاری خواهد بود؟ ارزش همت انسان به کاری است که برای آن همت می‌ورزد.

همت بزرگ به تنهایی کافی نیست

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: باید ببینیم آثار همت ما همیشگی است یا مقطعی و اینکه برای ما چه سودی خواهد داشت، بزرگی همت به چیزی که شایسته است سنجیده می‌شود و صرف بزرگی همت کافی نیست، باید همت انسان در امور مهم و اثرگذار و مفید بزرگ باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به برخی از مصادیق همت بزرگ که باعث انحراف انسان و گناه می‌شود، اظهار کرد: همت ورزیدن انسان در کسب علم بسیار مفید است این همت بزرگ از انواع همتی است که برمبنای علم مفید و بزرگ است، گاهی نیز همت بزرگ انسان از منظر شرعی مفید است مانند همت ورزیدن به آموختن علم دین و کسب علم الیقین که برای انسان بسیار سازنده و مفید است.

وی با تأکید بر اهمیت آنچه انسان برای آن همت بزرگ به کار می‌بندد، تصریح کرد: بزرگی همت یک حد وسط دارد و یک افراط و تفریط، گاهی انسان در بزرگی همت زیاده روی می‌کند گاهی کوتاهی می‌کند و گاهی حد وسط را رعایت می‌کند، گاهی انسان برای چیزی که اهلیت آن را ندارد یا برای او مفید نیست تلاش فراوان می‌کند تا به دست بیاورد یا اینکه شخص شایسته آن نیست، این را تفنج می‌گویند، یعنی گردنکشی کردن و در فارسی به آن دراز کردن پا بیشتر از گلیم است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به ضرورت توجه انسان به آنچه می‌خواهد با همت بزرگ کسب کند اشاره کرد و گفت: گاهی انسان شایسته به دست آوردن چیزی نظیر مراتب علمی است و استحقاق به دست آوردن چیزی را دارد اما کوتاهی می‌کند و همت ندارد که آن را به دست بیاورد، اسم این حالت دنائت است یعنی پستی کردن، انسان اگر برای آنچه شایسته آن است و استحقاق آن را دارد کوتاهی کند پستی کرده است.

آیت الله مهدوی غرور را یکی از عوامل همت نداشتن انسان برشمرد و اظهار کرد: برخی افراد خود را فریب می‌دهند و خیال می‌کنند شایسته هستند و در جایگاه مناسبی قرار دارند اما حقیقت این است که غرور آنها سبب شده است جایگاه واقعی خود را نبینند و همت بزرگ برای رسیدن به جایگاه بالاتر نداشته باشند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات