۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۵۰۵۱۵
شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان؛

تبیین وظایف یک مسلمان تا حلاوت یاد خدا و شکر نعمت

تبیین وظایف یک مسلمان تا حلاوت یاد خدا و شکر نعمت
آیت الله شیرازی ضمن بیان وظایف یک مسلمان از حلاوت یاد خدا در جسم و جان انسان گفت و با تاکید بر شکر نعمات الهی، خداوند را پناهی از گزند بلایای روحی و جسمی معرفی کرد.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللَّهُمَّ قَوِّنِي فِيهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ وَ أَذِقْنِي فِيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وَ أَوْزِعْنِي فِيهِ لِأَدَاءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ وَ احْفَظْنِي فِيهِ بِحِفْظِكَ وَ سِتْرِكَ يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِين» بیان داشت: خدايا در اين ماه براى برپا داشتن امرت مرا نيرومند ساز، و شيرينى ذكرت را به من بچشان، و اداى شكرت را به من الهام فرما، و به نگهدارى و پوششت نگاهم بدار، اى بيناترين بينندگان.

وظایف یک مسلمان

آیت الله شیرازی بیان داشت: امروز از خداوند می خواهیم که ما را در برپایی اوامر و دستوراتش قوی بدارد. شریعت الهی دستوراتی فردی و اجتماعی به گردن انسان نهاده که باید به امتثال آن اوامر اقدام کرد. قطعا سختی هایی در کار است و تاب و توان می خواهد که این را از خداوند طلب می کنیم.

وی افزود: از خدا می خواهیم قوتی به ما بدهد تا بر اوامرش از انجام واجبات تا ترک محرمات جامه عمل بپوشانیم این قوت الهی و عمل به دستورات خود توفیق افزون است و انسان را به موفقیت در امور رهنمون می سازد. ابتدا باید نسبت به وظایف خود آگاهی کسب کنیم و سپس با بصیرت و دقت به انجام با کیفیت آن به توفیق الهی اقدام کنیم.

استاد عالی حوزه بیان داشت: اسلام تک بُعدی و فقط عبادی نیست بلکه جوانب مختلف یک زندگی کامل را در بر می گیرد اکنون که رمضان است و وظیفه فردی ما انجام روزه واجب است وظیفه اجتماعی و دینی ما نیز توجه به همنوع و اجتماع خویش است. یک مسلمان نباید از حال یک مسلمان دیگر غافل باشد بلکه باید به او در مشکلاتش یاری برساند.

وی ادامه داد: در این ایام که مردم دچار مشکلات فراوان شده اند باید در کنار هم قرار بگیرند و با توسل و توکل به خدا و ائمه علیهم السلام در حل مشکلات یکدیگر یا کمرنگ شدن آن تلاش کنند که این امر زمینه دیگر توفیقات را برای طرفین در امور زندگی مهیا می کند.

شیرینی یاد خدا و شکرنعمت

آیت الله شیرازی بیان داشت: در ادامه از خداوند متعال چشیدن حلاوت ذکرش را می خواهیم و شیرینی یادش را مسألت می نماییم. همانطور که جسم انسان به خوراک شیرین تمایل و توجه دارد و مزه آن در یادش می ماند روح انسان نيز حلاوت را مى چشد و در ياد نگه مى دارد و از آن لذت مى برد.

وی افزود: یاد خدا شیرین است اگر اين مزه در روح و جسم و جان انسان ورود پيدا كند و نهادينه شود همیشه با او خواهد بود. امروز از پروردگارمان می خواهیم حال که همت به انجام دستوراتش داریم حلاوت و شیرینی یادش را در شادی و غم در خاطر و روح و جان ما ماندگار سازد تا به این ترتیب از غفلت و گناه دور شده به خدا و رضای او نزدیک شویم.

استاد عالی حوزه بیان داشت: در ادامه از خدا می خواهیم توفیق ادای شکر نعماتش را به ما بدهد این در ادامه همان دعای قبل است وقتی به یاد خدا بودیم و حلاوتش را درک کردیم قطعا به توفیق او از نعماتش یاد می کنیم و شکرگذار خواهیم بود ان شالله. بنابراین از خدا می خواهیم توفیق دهد تا بعد از یادش در برابر نعماتش شکرگذار باشیم که این شکرگذاری نیز خودش نعمتی است که اگر نصیب ما شود توفیقات دیگر را پیش روی انسان قرار می دهد.

وی افزود: قطعا در توان انسان نیست شکر این همه نعمت فراوان اما به قدر توان باید ممنون الطاف الهی بود و از خودش در این مسیر یاری طلبید چنان که امروز در این دعا از او می خواهیم و همین ابراز عجز از شکرگذاری چنان که خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود خود نوعی شکرگزاری است و توجه انسان به خالق و نعماتش را می رساند.

پناه الهی از بلایای روحی و جسمی

آیت الله شیرازی بیان داشت: در پایان از خدا می خواهیم ما را در پناه خودش حفظ کند این تحفظ هم می تواند شامل جسم و جان انسان از بلا باشد هم روح و روان ما از گناه و معصیت را شامل شود که چه بسا این مهم تر باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی به وظیفه واقف بودیم و بر انجام آن اقدام کردیم و از خدا حلاوت ذکرش را خواستیم و بعد طلب توفیق شکرگذاری را، آنگاه از او می خواهیم ما را از گناه و معصیت و نافرمانی و تمایل به نفسانیات و افکار شیطانی حفظ کند.

وی در پایان گفت: ما با این جسم خاکی در این دنیای فانی ضعیف و ناتوانیم در این روز به عجز و ناتوانی خویش در مقابل بلایای روحی و جسمی و گزند حوادث مختلف اعتراف می کنیم و از بیناترین ناظر به احوال انسان یعنی خداوند قادر متعال که بالاترین قدرت و قوت است می خواهیم که ما را در پناه خودش حفظ کند./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات