۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۶۵۰۷۱۰
استاد حوزه علمیه:

ماه رمضان فرصت ارزنده‌ای برای تمرین حُسن خلق است

ماه رمضان فرصت ارزنده‌ای برای تمرین حُسن خلق است
استاد حوزه علمیه گفت: در آموزه‌های اسلامی داریم که ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین حُسن خُلق است. تمرین برای اینکه این فضیلت اخلاقی برای ما ملکه شود.

حجت‌الاسلام حسین عبداللهی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با گرامیداشت ماه مبارک رمضان، بر استفاده حداکثری از این فرصت معنوی تأکید و اظهار کرد: بالاترین عبادت در ماه مبارک رمضان این است که بکوشید در این ماه، گناه نکنید و از شما گناه صادر نشود. بخصوص تا می‌توانید خوش‌اخلاق باشید. حتی اگر پناه بر خدا، خوش‌اخلاق نیستید، در این ماه مبارک خود را به خوش‌اخلاقی وادار کنید.

وی افزود: در نهج‌البلاغه داریم که شهید مظلوم این ماه عزیز فرمودند: «إنْ لَم تَکن حَلیما فَتَحَلَّمْ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلاّ أوْشَک أنْ یکونَ مِنهُم»؛ یعنی اگر حلیم و بردبار نیستی، خود را به بردباری وادار کن و مانند اهل حلم عمل کن؛ زیرا کمتر شده است کسی خود را شبیه قومی کند و سرانجام از آنان نشود.

حجت‌الاسلام عبداللهی ادامه داد: بزرگان می‌گویند: ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین حُسن خُلق است. تمرین برای اینکه این فضیلت اخلاقی، برایتان ملکه شود.

وی اضافه کرد: مرحوم نراقی رحمه‌الله می‌فرماید: «اَلْخُلْقُ مَلَکَةٌ للِنَّفْسِ مُقْتَضِیَةٌ لِصُدُورِ الْأفْعالِ بِسُهُولَةٍ مِنْ دُونِ اِحْتیاجٍ اِلی فِکْرٍ وَروِیَّةٍ» و تأکید می‌کند خُلق، یک حالت نفسانی است که موجب می‌شود کارها به آسانی و بدون نیاز به فکر و دقّت از انسان سر بزند.

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به جایگاه والای حُسن خلق در فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «لَوْ عَلِمَ الرَّجُلُ مالَهُ فِی حُسْنِ الْخُلْقِ لَعَلِمَ اَنَّه یَحْتاجُ اَنْ یَکُونَ لَهُ خُلْقٌ حَسَنٌ»؛ اگر ما بفهمیم که چه مواهبی در خوش‌اخلاقی نهفته است، آنگاه متوجه می‌شویم که ما چقدر به آن احتیاج داریم و این فضیلت چه مقدار برای ما ضروری است.

وی تصریح کرد: حُسن خلق آنقدر عظمت و ارزش دارد که امام صادق (ع) فرمودند: «لَا یَکونُ حُسْنُ اَلْخُلُقِ إِلاَّ فِی کلِّ وَلِیٍّ وَ صَفِیٍّ... وَ لاَ یَعْلَمُ مَا فِی حَقِیقَةِ حُسْنِ اَلْخُلُقِ إِلاَّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ» و تأکید کردند حسن خلق تنها در اولیا و اوصیای الهی یافت می‌شود و حقیقت خوش‌اخلاقی را جز خدای متعال کسی نمی‌داند.

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به اینکه در روایات ثمرات فراوانی برای خوش‌اخلاقی بیان شده است، گفت: اینکه خوش‌اخلاقی هم مایه برکت عمر و برکت رزق و روزی است، هم گناهان انسان را پاک می‌کند و استغفار عملی است و هم انسان را «کالمجاهد فی سبیل الله» می‌کند تا آنجا که فرمودند: برای سعادت و رستگاری شما همین خوش‌اخلاقی کافی است چراکه خدا حلقه اتصال ما و خودش را مکارم الاخلاق قرار داده است./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات