۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۶۴۹۶۳۰
استاد حوزه علمیه:

روزه از راهکارهای اصلی تحقق عبودیت است

روزه از راهکارهای اصلی تحقق عبودیت است
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: قرآن اثر اصلی عبودیت و عبادت را رسیدن به تقوا دانسته و در آیه ۱۸۳ سوره بقره روزه را از راهکار‌های اصلی تحقق عبودیت معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام حسین محمدی، استاد حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ابعاد عظمت ماه مبارک رمضان و شهر الصیام دستیابی به تقوا است؛ چراکه خدای متعال غایت روزه را نیل به تقوا معرفی فرموده است.

وی افزود: حق‌تعالی در آیه 183 سوره بقره می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیْکمُ الصِّیَامُ کمَا کتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ» و تأکید می‌کند ای افرادی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند فرض شده بود تا پرهیزکار شوید.

حجت‌الاسلام محمدی با نگاهی اجمالی به «لعلکم تتقون» های قرآن، به راهکارهای تقواپیشگی پرداخت و افزود: در قرآن کریم، شش آیه با عبارت شریف «لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ» خاتمه یافته است که می‌توان آنها را به‌عنوان راهکارهای رسیدن به تقوا مورد مطالعه و تدبر قرار داد.

وی اضافه کرد: با کنار هم قرار دادن این آیات می‌بینیم هم‌پوشانی معنایی و مضمونی بسیار زیبایی بین آنها برقرار است؛ به این صورت که از بین این شش آیه دو آیه به‌عنوان بیان کلان و کلی و چهار آیه دیگر به‌عنوان تبیین، تشریح و توضیح دو آیه اول است.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: آیه 21 سوره بقره که به آیه عبودیت مشهور است، می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکمُ الَّذِی خَلَقَکمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ» و تأکید می‌کند ای مردم پروردگارتان که شما و پیشینیان شما را آفرید، پرستش کنید تا اهل تقوا شوید.

وی افزود: هدف از خلقت جهان و انسان، خلافت الهی و خدای‌گونه شدن انسان است «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» و تحقق این هدف، درگرو عبودیت است: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ».

حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: به همین جهت، به جای خطاب اختصاصی هدایت‌یافتگان (یا ایّها الذین امنوا) با رحمت واسعه خود، خطابی عمومی بیان فرمود (یا ایّها الناس).

وی تصریح کرد: در ادامه سیر منطقی بحث این آیه شریفه اثر اصلی عبودیت و عبادت را رسیدن به تقوا معرفی می‌فرماید: «و اعبدوا ربّکم... لعلّکم تتّقون»، غایت تقوا هم که مشخص است: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ»؛ فلاح به معنای رستگاری و پیروزی در حقیقت همان غایت خلقت انسان است.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: بر این اساس از آیه روزه (آیه 183 سوره بقره) معلوم می‌شود که روزه از راهکارهای اصلی تحقق عبودیت است./9314/د102/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات