۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۵۰۷۱۴
حجت الاسلام والمسلمین حاجتی:

موعظه مهمترین عامل احیای معنویت است

موعظه مهمترین عامل احیای معنویت است
استاد حوزه علمیه اهواز با اشاره به اینکه موعظه مهمترین عامل احیای معنویت است، گفت: محاسبه نفس، انسان را آسمانی می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی، استاد سطح عالی حوزه علمیه اهواز، امروز در سلسله مباحث «مسیر یار» با اشاره به اینکه رمضان بهترین فرصت برای تهذیب نفس و خودسازی است، اظهار داشت: خودسازی، کلید و رمز بندگی می‌باشد و در این میان یکی از بهترین راه‌ها برای خودسازی و رسیدن به کمال و تقوا بهره مندی از مواعظ است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اهواز با اشاره به آثار بسیار موعظه بر انسان عنوان داشت: سیره علمای سلف، شرکت در مجالس موعظه بود و امیرمؤمنان در نامه ۳۱ نهج البلاغه به رعایت تقوای الهی، پاسداشت اوامر الهی و عمرانی روحی با ذکر الهی و زنده نگه داشتن دل با موعظه تأکید می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان اینکه موعظه مهمترین عامل احیای معنویت است، بیان داشت: همزمان با آغاز ماه رمضان، رابطه جدیدی با خداوند در دوری از گناهان و انجام واجبات تعریف کنیم؛ آثار اعمال در رفتار‌ها قابل مشاهده است و انسان کم به بازخواست خود می‌پردازد.

وی با اشاره به عادت انسان‌ها به برخی گناهان و عدم درک نتایج شان ادامه داد: آثار چنین گناهانی را با اندکی تأمل در عمل مشاهده می‌کند، حسن ظن به خود یکی از گرفتار‌های انسان‌ها است که سبب توجیه هر عملی می‌شود.

نویسنده کتاب عصر امام خمینی (ره) با بیان اینکه رهبر انقلاب بر خلوت کردن انسان‌ها با خودشان تأکید دارند، گفت: رهبری می‌گویند که انسان باید به بازشناسی خود بپردازد، در سال نو باید چاره‌ای برای کم کردن گناهان بیابد، علمای اخلاق بر نوشتن خطا‌ها و محاسبه نفس تأکید بسیاری دارند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اهواز با اشاره بر ضرورت محاسبه نفس خاطرنشان کرد: محاسبه نفس، انسان را آسمانی می‌کند، علامه طباطبایی در آخرین لحظات زندگی بر محاسبه و مراقبه تأکید داشت./۹۴۵۶/پ310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات