۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۵۰۸۲۰
شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان؛

اثرات گناه و اسباب خشم و غضب الهی

اثرات گناه و اسباب خشم و غضب الهی
آیت الله شیرازی در شرح دعای روز ششم رمضان ضمن بیان اثر گناه و اسباب خشم و غضب الهی، بر استغفار و توبه حقیقی و تلاش مضاعف براى عدم ارتکاب گناه تأکید کرد.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علميه مشهد مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز ششم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ و زَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ» بیان داشت: امام معصوم(عليه السلام) مى فرمايند: خدایا در این روز مرا به خود وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو نروم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان.

آیت الله شیرازی بیان داشت: همانطور كه مى دانيم معصیت انسان را از خدا دور می کند و دوری از خدا خواری و ذلت به دنبال دارد بنابراین از خدا می خواهیم که مانع خواری ما به سبب تعرض به گناه و معصیت شود. در حقیقت از پيشگاه حضرت حق مسألت مى نماييم كه ما را در دورى از گناه يارى نمايد و نگذارد در دام شیطان و وسوسه نفس گرفتار شویم. لطف خدا اگر شامل حال ما شود و خود نیز تلاش كنيم، فریب شیطان و نفس اماره را نخواهیم خورد.

وی افزود: ارتکاب به گناه توفیق عبادت و بندگی را از انسان می گیرد، نعمات را کم و یا از ما دور می کند و بلایا و مشکلات را پدید می آورد. کسی که در پی معصیت باشد از خدا و رحمت او دور شده و به شیطان و نفس سرکش خود نزديك و ارتکاب خطا و گناه براى او عادى شده و چه بسا در این وادی گرفتار و نابود شود.

اثر گناه و سبب خشم خدا
استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: وای بر بنده اى كه خداوند متعال بر او خشم كند؛ خشم خدا همه چیز را نابود می کند همچون تازیانه ای بر پیکر او و زندگی اش نقمات و بلایا و سختی ها و مشکلات را پدید می آورد که راهی برای رهایی از آن پیدا نخواهد کرد مگر اينكه از معصیت دست بردارد، بسوی خدا برگردد و استغفار و توبه واقعی را به عمل نشان دهد تا لطف و مرحمت الهی شامل حالش شود.

وی افزود: امروز ما از خدا می خواهیم به نقمات و بلایای ناشی از خشمش به ما تازیانه نزند چرا كه در حقیقت اگر بنده به دنبال گناه رفت و از خدا دور شد به خواری و ذلت کشیده می شود و پس از آن طغیان و نافرمانی مستحق خشم و غضب الهی و تازيانه او نیز می شود.

آیت الله شیرازی بیان داشت: در آيات شريفه قرآن مجيد و روایات ائمه اطهار(عليهم السلام) و حتی متون ادعیه آثار گناه و معصيت بیان شده است. مثلاً در دعای کمیل از گناهانی که سبب آبرو ریزی، سبب گرفتاری و مشکلات، سبب عدم استجابت دعا می شود استغفار می کنیم و از خدا می خواهیم با بخشش گناهان به ما نظر رحمت افکند.

وی افزود: فقر و بیماری، سیل و زلزله، گرانی و قحطی و حتی کوتاه شدن عمر در بیان روایات به عنوان آثار گناه و معصیت ذکر شده است؛ از این رو انسان باید ضمن اراده عدم معصیت و ارتکاب گناه، از خداوند بخواهد در این مسیر موفق شود تا مستحق خشم و غضب او و درد و رنج ناشی از بلا و نقمات الهی نشود.

استاد خارج فقه حوزه ادامه داد: مواردی نظیر دشمنی با اهل بیت، ناراحتی والدین، دوستی با دشمنان خدا، دعوت دیگران به گمراهی و ضلالت، شرب خمر و ظلم به دیگران، جدال با دیگران بدون داشتن علم و آگاهی، بخل و حسد و کذب و اكل ربا و مواردی دیگر از صفات ناپسند و رذیله در بیان روایات از اسباب خشم و غضب الهی عنوان شده که باید به مدد لطف الهی و با اراده و اطمینان از آنها دوری کنیم تا در پناه خدا و در دایره بندگان صالحش بمانیم.

وی افزود: نهایت و کمال آرزوی آرزومندان خداست از او می خواهیم در این روز دعایی را که می خوانیم در حق ما اجابت کند و از معصیت و گناه محفوظمان بدارد./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات