۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۵۰۹۱۲

دوران پسا کرونا ظرفیت مناسبی برای شکل‌گیری جهانی‌سازی توحیدی است

دوران پسا کرونا ظرفیت مناسبی برای شکل‌گیری جهانی‌سازی توحیدی است
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه شرایط پساکرونا ظرفیت مناسبی برای عبور از پیچ تاریخی و شکل‌گیری جهانی‌سازی توحیدی است، گفت: اصل جهانی‌سازی توقف پذیر نیست، ولی کیفیت آن تحت اراده ملت‌ها متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در نشست علمی به بررسی وضعیت مدیریت جهانی در دوران بیماری کرونا پرداخت و فضایی برای ایجاد تغییرات مهم در آینده را ترسیم کرد.

وی مسائل ایجاد شده در دنیای امروز را ماحصل فرایند مدرنیته دانست و افزود: قضیه کرونا خیلی از اندیشمندان را وادار به اظهار نظر کرده است و البته نکته مهم آنکه نباید گذشته جهان غرب را ندید و این قضیه را به تنهایی مورد بررسی قرار داد.

پیروزمند بیان داشت: آنچه در یکی، دو سده اخیر ترسیم کردند این بود که ما با علم جدید و فناوری جدید جهانی و با محصولاتی که به پشتوانه این فناوری ایجاد کردیم، دغدغه تاریخی بشر را تأمین کردیم. آزادی، امنیت، رفاه، عقلانیت، شکوفایی علم، نظم پذیرفته شده جهانی و... افق‌هایی است که ترسیم و ایجاد آن را شروع کرده و امپراطوری رسانه‌ای هم پشتوانه آن شدند و کشورهای توسعه‌ یافته را الگو قرار دادند تا دیگران در همین راستا گام بردارند.

فرآیند جهانی شدن، صهیونیستی وآمریکایی است

وی با بر شمردن فرآیند تحولات تاریخی در سده‌های اخیر ادامه داد: روند این تغییرات به وسیله صهیونیسم جهانی و توسط کمپانی‌های بزرگ اقتصادی و رسانه‌ای مدیریت شده است. به پشتوانه سازمان ملل و سازمان‌های اقماری، در فرآیندی مشخص، کشورهای در حال توسعه مدیریت می‌شوند؛ شبکه‌های چند لایه‌ای در پیدا و پنهان شکل گرفته تا بتواند فرهنگ توسعه مادی را فراگیر کنند و تخطی‌کنندگان را از بین ببرند.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: ‌این فرآیند جهانی شدن، صهیونیستی و آمریکایی است. صهیونیسم از طریق کمپانی‌های اقتصادی و رسانه‌ای در صدد تحکیم پایه‌های دیکتاتوری خود است. از شل گرفته تا گوگل و هالیوود زنجیره‌ای را شکل داده‌اند که البته روی صحنه نیستند و دولت‌های وابسته بیشتر مشاهده می‌شوند. لایه سوم این زنجیره، به پشتوانه قدرت‌های بزرگ، سازمان‌های جهانی است که در رأس آن سازمان ملل است.

بی‌عدالتی یکی از عوارض مدیریت غربی است

وی جبهه غرب را از درون و بیرون مورد هجمه دانست و درباره هجمه‌های درونی جبهه غرب گفت: بحران هویتی در جهان شکل گرفته است که پوچی آن را صرفاً با برنامه‌هایی مسکن‌وار در حال مدیریت هستند تا کمتر بشر متوجه آن باشد. بی‌عدالتی یکی از عوارض مدیریت غربی است، چه نسبت به سایر کشورها و چه نسبت به مردم خود کشورهای غربی که پیامد آن اتفاقاتی مانند جنبش وال استریت و جنبش مردم در فرانسه است.

پیروزمند با بیان اینکه مشکلات امنیتی غذایی با توجه به مواد تراریخته و معضلات جانی که با توجه به جنگ‌هایی که غربی‌ها در دنیا به راه انداختند، بیانگر آن است که برای جان مردم ارزشی قائل نیستند، اظهار داشت: همچنین ابتذال که مسأله کاملاً هویدایی است و باعث فروپاشی خانواده و عواطف اجتماعی شده است. در نهایت دروغ بودن آزادی نیز از جمله مباحث کاملاً روشن مورد ادعاهای غرب است.

انقلاب اسلامی کانون قیام علیه هژمونی حاکم بوده است

وی با اشاره به اینکه ایجاد انقلاب اسلامی در ایران را سر آغاز عصر جدیدی دانست که موجب به چالش کشیدن غرب شده است، افزود:‌ بنا به گفته رهبر انقلاب، عصر خمینی، جهان را وارد عصر جدید کرده است. قضایای اخیر را نیز باید در همین فضا و پیچ تاریخی روایت کرد. لذا ایشان در یکی از سخنرانی‌ها بیان داشتند: «بدانید بشر امروز بر سر پیچ تاریخی است، دوران جدیدی در جهان ایجاد می‌شود. توسل به خدای متعال و بشریت از مکاتب و ایدئولوژی‌های مادی عبور کرده است».

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: با انقلاب اسلامی، شیب نزولی تمدن غرب ایجاد شد. جدای از مشکلات درونی غرب، از بیرون نیز انقلاب اسلامی، کانون قیام علیه هژمونی حاکم بوده است، این یعنی ورود بشریت به عصر جدید، چرا که انقلاب اسلامی ایران پیامی متفاوت و روشی متفاوت‌تر را به همراه آورده بود.

جنگ، تهدید و تحریم موجب افزایش قدرت محور مقاومت شد

وی تفاوت محتوایی و روشی در موضوعات را از وجه تمایزهای جدی بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب دانست و ادامه داد: آزادی و امنیت و رفاه در انقلاب اسلامی ذیل خدا و شریعت خواهد بود. لذا معنای مترقی هم خواهد شد. روش هم متفاوت بود. چرا که برخلاف آن‌ها که روشی با زور و تجهیل توام بود، در تفاهم با وجدان عمومی جهان انقلاب اسلامی به وجود آمد و مخاطب انقلاب مردمی است که از زر و زور به تنگ آمده‌اند. لذا به میزانی که انقلاب توانسته از سد امپراتوری رسانه‌ای بگذرد، توانسته قلوب را با خودش همراه کند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به تقابل‌ها و هجمه‌های سهمگین غرب علیه انقلاب اسلامی تصریح کرد: نه تنها خنثی شدند، بلکه امواج به سمت غرب برگشته و اثرات جدی ایجاد کرده است. در ۳ جبهه، همه هزینه‌های غرب به ناکامی انجامید. جنگ، تهدید و تحریم موجب مقاومت ایران و افزایش قدرت محور مقاومت شد.

«عقلانیت عنان گسیخته» بدترین تهدید برای بشر است

وی اصلی‌ترین نمود اتفاقات اخیر در شیوع ویروس کرونا را ضعف جدی بشر در دوری از معنویت و اخلاق توصیف کرد و گفت:‌ چنانچه تحلیل دقیقی از سده‌های اخیر عمر بشر شود مشخص می‌شود که مهم‌ترین تهدید بشر، تهدید فرهنگی بوده است. «عقلانیت عنان گسیخته» بدترین تهدید برای بشر است، نتیجه آن شده که انسان‌های غربی فقط دنبال منفعت هستند. مهم‌ترین تهدید فراگیر بشریت امروز نیز همین است.

پیروزمند بیان داشت: این هشدار جدی واقعی باید بهره گرفت. برای اینکه جبهه مقاومت جهانی برای مقابله با جبهه غرب و نیز ایجاد بستری برای سهم‌خواهی معنویت و اخلاق در مدیریت جهانی و تن دادن به الزامات آن همگرا شود.

شرایط پساکرونا ظرفیت مناسبی برای شکل‌گیری جهانی‌سازی توحیدی است

وی سپس تحلیل‌های پساکرونا را مورد بررسی قرار داده و هرکدام را در سطحی محتمل دانست و افزود: تحلیل دیگر اینکه جهانی‌گرایی تشدید شده و به سمت حکمرانی مجازی حرکت می‌کنیم. شکل حکمرانی عوض می‌شود یا اینکه بشر به سمت جهانی‌سازی معتدل می‌رود، جایی بین ملی‌گرایی و جهانی‌سازی است که البته باز هم محور تأمین منابع دنیایی است.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه شرایط پساکرونا ظرفیت مناسبی برای عبور از پیچ تاریخی و شکل‌گیری جهانی‌سازی توحیدی است، ابراز داشت:‌ اینکه بشر به استیصال رسیده و برخی که حتی مسلمان نیستند، نماز می‌خوانند یا درهای کلیساها بیشتر باز می‌شود و مردم به دنبال منبع حقیقی معنویت هستند، خودمقابله‌‌ای با این تمدن عقل‌گریز و حس‌محور است.

اصل جهانی‌سازی توقف‌پذیر نیست

وی با تأکید بر دیدگاه خود یعنی حرکت دنیا به سمت معنویت، گفت: اصل جهانی‌سازی کند نمی‌شود، ولی کیفیت آن متفاوت خواهد شد. اصل جهانی‌سازی توقف پذیر نیست، ولی کیفیت آن تحت اراده ملت‌ها متفاوت خواهد بود. انقلاب اسلامی در دوران اوج‌گیری تمدن غرب توانست اراده‌ها را به سمت خود بکشاند. شروع این دوران جدید با انقلاب بوده است، ولی با این واقعه به سمت تکثیر معنویت اوج خواهد گرفت.

پیروزمند اظهار داشت: بین اصل تقویت فضای مجازی با نحوه مدیریت آن باید تفاوت قائل بود. آنچه که ما باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشیم، مدیریت و محتوای فضای مجازی است، کما اینکه در نحوه جهانی‌سازی هم قائل به همین هستیم. قدرت انقلاب اسلامی در همین پیش روندگی و اعتلای آرمان است. البته منظور دامن زدن به فضای مجازی نیست؛ چراکه از موضع فرهنگ اسلامی ارتباط مشافهی مورد مطالبه است. ولو همه کارها را بشود در منزل انجام داد. دید و بازدیدها خواسته جدی شرع است.

باید حضور موحدان عالم در تصمیم‌گیری‌های جهانی افزایش پیدا کند

وی با دعوت عناصر فعال در جبهه مقاومت برای اثرگذاری بیشتر بر حاکمیت جهانی افزود: قطعاً حکمرانی بر محوریت معنویت، اخلاق و عقلانیت توحیدی درجهان شکل خواهد گرفت، باید سهم خود را در این فرآیند افزایش بدهیم؛ به زودی رویش‌ها و جوشش‌های جدید به سمت منجی را در جهان باید انتظار داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ «إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ»، تقویت و همبستگی بین اراده‌ها مهم است، باید حضور و تأثیر موحدان عالم در تصمیم‌گیری‌های جهانی افزایش پیدا کند. سازوکار بدیل مدیریت فعلی جهان، شکل‌گیری شبکه جدیدی است که قدرتش را از اراده‌های عام مردمی می‌گیرد.

وی ادامه داد: رأس جدیدی که علیه استکبار جهانی می تواند قیام کند. خیزشی برای ایجاد ساختار جهانی به محوریت اخلاق و معنویت می‌تواند شکل بگیرد. این گفتمان نیاز دارد که احساس ناامنی ایجاد شده در جهان، ریشه‌یابی شده و به مردم عالم بیان شود که ریشه آن نحوه مدیریت غرب است تا موجی از طلب مردم برای تغییر در ساختار حکمرانی جهانی شکل بگیرد./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات