۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۶۵۱۴۰۴
شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان؛

از توکل به خدا تا عاقبت به خیر شدن و قرار گرفتن در حلقه مقربان الهی

از توکل به خدا تا عاقبت به خیر شدن و قرار گرفتن در حلقه مقربان الهی
آیت الله شیرازی در شرح دعای روز دهم رمضان ضمن بیان توکل به عنوان ویژگی مؤمن، به علل رستگاری اشاره کرد و اخلاص را سبب تقرب به خداوند دانست.

آیت الله سید محمدعلی شیرازی، از علمای خراسان و استاد درس خارج فقه حوزه علميه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز دهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوكّلین علیكَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْكَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیكَ بإحْسانِكَ یاغایَةَ الطّالِبین» بیان داشت: امام معصوم(عليه السلام) عرضه مى دارد: خدایا قرار بده مرا در این روز از متوكلان بدرگاهت و مقرّر نما در اين روز از كامروایان حضرتت باشم و مقرر فرما از مقربان درگاهت قرار بگيرم به احسانت اى نهایت همت جویندگان.

توکل
آیت الله شیرازی بیان داشت: ما در امور جاری زندگی اگر در انجام کاری ناتوان باشیم از کسی که دانش یا توان انجام آن را دارد کمک می گیریم در حقیقت وکیل می گیریم تا به مراد خویش برسیم. امروز در این دعا از خداوند می خواهیم ما را از متوکلین درگاهش قرار دهد یعنی جزو افرادی باشیم که به خدا اعتماد داریم و در امور زندگی به او توکل می کنیم.

وی افزود: علم و دانش حضرت حق بی نهایت است و فقط اوست كه بر انجام همه امور قادر و توانا است، از این رو به او توکل می کنیم تا به نتیجه و مراد خویش برسیم. در باب توکل هم آیات و روایات بسیار وارد شده مثل آیه 3 سوره طلاق که می فرماید اگر به خدا توکل کنید او شما را کفایت می کند.

وی ادامه داد: یک مؤمن پیش از آنکه به خود و یا دیگران اعتماد کند به خداوند توکل می کند چرا که او می داند همه در برابر پروردگار متعال ناچیزند و خواسته او بر همگان مقدم است. دنیا اگر جمع شوند چون او نخواهد نشود و بر عکس اگر بخواهد هیچ کس مانع خواهد شد.

عاقبت به خیری
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان بیان داشت: از خدا می خواهیم ما را از رستگاران قرار دهد از کسانی که در پایان کار با خشنودی خدا از بنده به رستگاری و موفقیت نهایی رسیده اند. چه بسیار افرادی که آغازی نیک داشتند و به پایان نیک نرسیده اند و چه بسیار افرادی که شروع و آغازى نامطلوب داشته اند اما در نهایت عاقبت به خیر شده اند.

وی افزود: طلب عاقبت بخیری از آموزه های اهل بیت(علیهم السلام) است و اسباب و عللی دارد که عبارتند از حلم و بردباری، اخلاص و تقوا، حسن ظن به خدا و امانتداری و دیگر صفات نیک و مورد پسند و رضایت خدا که انسان را به عاقبت نیک رهنمون می سازد و در یک کلام، تمسک به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(عليهم الصلوة والسلام) راه رسیدن به مقام فایزین و رستگاری است.

مقربان الهی
آیت الله شیرازی در بیان سومین درخواست امروز از خداوند گفت: تقرب و نزدیکی به خدا که پیش از این در شرح دعای روز پنجم نیز بیان شد جایگاه رفیعی است که از اخلاص در عمل بر می آید یعنی هر آنچه که می خواهیم و نمی خواهیم، انجام می دهیم يا ترک می کنیم دوست داریم يا مورد انزجار ماست ملاکش خدای عزوجل است یعنی چون او چنین می پسندد ما نیز چنین می پسندیم.

وی افزود: افرادی که در این وادی از دیگران سبقت گرفته اند و حتی عبادت را برای خدا و بدون طمع به جزا و بهشت وعده داده شده انجام می دهند از مقربان درگاه الهی هستند که جایگاهی بس رفیع دارند. از خداوند می خواهیم دعای امروز را در حق ما به اجابت برساند./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات