۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۵۱۴۲۸
در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛

نسخه الکترونیکی کتاب «رفاه زدگی» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «رفاه زدگی» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «رفاه زدگی» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «رفاه زدگی» اظهار داشت: در آموزه‌های دینی مسلمانان به استفاده از زیبایی‌ها و لوازم رفاهی مناسب ترغیب و از گرفتارشدن در مظاهر فریبنده دنیا برحذر داشته شده‌اند؛ زیرا مال، ثروت و رفاه طلبی از اموری است که بیشتر انسان‌ها در آن دچار لغزش و انحراف اخلاقی می‌شوند.

وی گفت: ارزش‌های انسانی به فراموشی سپرده می‌شود و ظلم، فسق و بی‌بندوباری ترویج می‌گردد. در نتیجه موجبات وابستگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و در پی آن نابودی فرهنگ و سرزمین فراهم می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این نوشتار به روش کتابخانه‌ای و با استفاده از تفاسیر با هدف تبیین مفهوم رفاه و رفاه‌‌زدگی و واژه‌های قرآنی آن، ویژگی‌های رفاه‌زدگان، عوامل، پیامدهای اجتماعی و راه‌های مبارزه با آن در پنج بخش گردآوری شده و به این نتیجه رسیده است که رفاه‌‌زدگی در قرآن با واژه‌ی مترف و ملا از آن تعبیر شده و یک اندیشه و طرز تفکری است که در برخی از ثروتمندان ایجاد و بازتاب آن در رفتار آنان نمایان می‌شود به طوری که دچار طغیان و مستی نعمت شده و روز جزا را فراموش می‌کنند. این پدیده، پیامدهای اجتماعی ناگواری را به دنبال دارد.

وی افزود: در این اثر پس از بیان ویژگی‌های اعتقادی واخلاقی رفاه زدگان، به عواملی که باعث ایجاد رفاه زدگی می‌شود پرداخته می‌شود. پیامدهای فرهنگی شامل استکبار، کاهش معنویت، دوری از آرامش و رضایت، فسق و ظلم و بی‌بندوباری، نابودی تمدن ومحیط زیست می‌شود.

پهلوانی اظهار داشت: درحوزه اقتصاد نیزباعث ایجاد شکاف طبقاتی، ایجاد جامعه مصرف گرا، تباهی وانباشت سرمایه، استثمار و استعمار می‌گردد

وی گفت: پدیده رفاه‌‌زدگی در علومی مانند جامعه شناسی از حیث آسیب‌هایی که به جامعه وارد می‌کند، در علم اقتصاد از جهت آنکه رفاه‌‌زدگی باعث ایجاد جامعه مصرف‌گرا می‌شود و وابستگی اقتصادی به دنبال دارد، بررسی می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در علم روان شناسی از این جهت که تفکری بیمارگونه است و آرامش و رضایت‌مندی را از جامعه کم می‌کند، محل بحث و بررسی است.از آنجایی‌که در قرآن وروایات تربیتی منقول از امامان معصوم ( به این مسئله و پیامدهای آن بسیار پرداخته شده است، روشن می‌شود که پدیده رفاه‌‌زدگی در اخلاق و رفتار انسانها تاثیر بسیاری داشته وپیامدهای اجتماعی ناگواری در پی دارد.

پهلوانی به معرفی کتاب «رفاه زدگی» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت صدیقه پورمحمدی ماهونکی تألیف شده که در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا تهیه و منتشر شده است.

وی گفت: کتاب «رفاه زدگی» با ۲۲۴ صفحه در سال ۱۳۹۶ منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۳/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات