۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۵۱۵۱۲
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

ادعیه وارده از ائمه اطهار لطف الهی به مسلمانان است

ادعیه وارده از ائمه اطهار لطف الهی به مسلمانان است
رییس جامعه المصطفی العالمیه ادعیه وارده از ائمه معصومین(ع) را جزو الطاف الهی به امت اسلامی دانست و بر تدبر در این دعاها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی و به همت مدیریت آموزش‌های کوتاه‌مدت و کاربردی دانشگاه مجازی المصطفی، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های تربیتی «اخلاق کارگزاران» به صورت مجازی و بر خط برگزار شد.

در این جلسه، رئیس جامعةالمصطفی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، این ماه را ماه ضیافت الهی برشمرد و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، اوج فرصت‌های معنوی در سال است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال مناسکی در هر سال برای مؤمنان قرار داده است، خاطرنشان ساخت: یکی از این مناسک، ماه مبارک رمضان و به ویژه شب‌های قدر است که اوج فرصت‌های معنوی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی افزود: این فرصت‌ها به عموم مردم تعلق دارد و هر کس به اندازه ظرفیت خویش می‌تواند از آنها استفاده کند.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، یکی از ویژگی‌های این ماه را نزول قرآن برشمرد و با اشاره به فیوضات ماه مبارک رمضان، تأکید کرد: لازم است در این ماه توجه و انس بیشتری با قرآن داشته باشیم؛ ائمه معصوم(علیهم‌السلام) نیز در این باره به مردم سفارش کرده‌اند.

وی، با اشاره به برخی احادیث که ثواب قرائت یک آیه را در ماه مبارک رمضان، معادل ختم قرآن در ماه‌های دیگر دانسته است، بیان نمود: یکی دیگر از مسائل مطرح، ادعیه واردشده از ائمه اطهار(علیهم‌ السلام) است. این درجه و میزان از دعاهایی که در اختیار داریم، در هیچ کدام از ادیان دیگر یافت نمی‌شود و این، از الطاف الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی ادامه داد: این تعابیر بلند، در کنار همه مسائلی که دربر دارد، آداب سخن گفتن با خدا را با کیفیتی عظیم به ما آموزش می‌دهد.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر اینکه ادعیه‌ای مانند مناجات خمسه عشر و مکارم الاخلاق، جزو بهترین نعمت‌های معنوی به شمار می‌رود که خدا به ما داده است، اظهار داشت: از علامه طباطبایی نقل است که می‌ گوید: روزی، از هانری کربن، اندیشمند فرانسوی، پرسیدم چگونه با خدا گفت‌‌وگو می‌کنید؟ وی در پاسخ گفت: در این زمان، دعاهای صحیفه سجادیه را می‌خوانم.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان اینکه مضامین دعاها، ویژه و بی‌نظیر است، گفت: این ادعیه گنجینه‌ای است که خدا را به ما معرفی می‌کند.

وی، در ادامه، با اشاره به برخی از صفات الهی، ابراز داشت: خدایی که در آیات قرآن و ادعیه به ما معرفی شده است، صفاتی همچون غفور، شکور، بصیر، سمیع، رحمان، رحیم دارد. چنین خدایی است که انسان با او انس می‌گیرد و با او زندگی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی شور، عشق و محبتی را که در انسان به واسطه شناخت صفات الهی به وجود می آید، بی‌نظیر دانست و گفت: در معارف دینی چنین ویژگی‌هایی برای خالق آسمان و زمین بیان شده است تا ابتدا بشناسیم و سپس با وی ارتباط برقرار کنیم.

رئیس جامعةالمصطفی غفران الهی را موجب جبران بدی‌ها و خطاهای ما برشمرد و اظهار داشت: چنین خدایی هر گاه کار درستی انجام دهیم، از ما برای این کار تقدیر می‌کند و همه جا هست و هر لحظه کنار ماست. انسان با چنین خدایی انس می‌گیرد و تمام نیازهای عادی و حاجات متعالی خود را از خدا می خواهد.

وی با تأکید بر یادگیری آداب درخواست از خدا از طریق ادعیه، گفت: اراده مطلق خدا، بر فراز همه هستی است و در هر جایی از عالم و در هر لحظه، از ید قدرت او خارج نیستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی، در ادامه، دعای افتتاح را جزو یکی از ادعیه حاوی معانی والا برشمرد و با اشاره به فرازهایی از آن، خاطرنشان ساخت: در ادعیه مختلف از خدا می‌خواهیم که ما را به مسیر درست هدایت کند و به ارحم‌الراحمین بودنش اقرار می‌نماییم. در ادعیه بیان شده است که هیچ رحمتی گسترده‌تر از رحمت خداوند باری‌تعالی نیست. محبت مادر به فرزند، جلوه‌ای از محبت و رحمت الهی در حق بندگانش به شمار می‌رود.

حسین عجمی
ارسال نظرات