۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۵۱۷۹۷

از ستون ریال به تومان فرجی نیست!

از ستون ریال به تومان فرجی نیست!
بنیانگذار بانک سامان گفت: حذف ۴ صفر از پول تغییری در نرخ تورم ایجاد نمی‌کند و تاثیر چندانی بر روند اقتصادی کشور به جا نمی‌گذارد، بلکه فقط به منظور تسهیل در امور اداری و حسابداری انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، بنیانگذار بانک سامان در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» خوب و بد حذف 4 صفر از پول ملی را بیان کرده است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

حذف 4 صفر از پول ملی توسط بانک مرکزی برای چندمین بار مطرح و البته این بار تصویب شد. این اقدام در شرایط کنونی اقتصاد تا چه حد اولویت دارد؟

حذف 4 صفر از پول ملی اثر استراتژیکی بر اقتصاد به جا نمی‌گذارد که روند را به نفع متغیرهای اقتصادی و مطلوب شدن روند اقتصادی کشور تغییر دهد. این طرح با هدف اصلاح نظام پولی کشور و عبور از واحد پولی کنونی کشور توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. حذف 4‌صفر از اسکناس و اعداد و ارقام رایج در اسکناس و مسکوکات و جایگزینی اعداد و ارقام جدید زمان‌بر است؛ یعنی دولت به این زودی‌ها قادر به انجام کل این کار نیست. به نظر می‌رسد در شرایط کرونایی کنونی توجه به چنین موضوعی که دولت با انبوه مشکلات ناشی از تورم و کسب‌و‌کارهای تعطیل شده و فشار بر واحدهای اقتصادی مختلف رو به رو است چندان کارشناسی‌شده نیست.

دولت‌ها برای این روی کار می‌آیند که بر اساس اولویت‌ها حرکت کنند. اولویت‌های اجتماعی تا اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید مورد توجه و در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد. حذف 4 صفر از پول ملی زمانی باید دنبال شود که دولت با مشکلات عدیده‌ای مثل تورم و تنش در نرخ ارز و عدم ثبات قیمت در بازارهای مختلف مواجه نباشد.

اگر با عینک خوش‌بینی به حذف 4 صفر از پول ملی بنگریم، حسن این کار چیست؟

تنها حسن حذف 4 صفر از پول ملی، آسان‌تر شدن و تسهیل امور اداری و مالی است. در اقتصاد امروز کشور، 1000 تومان رقمی به شمار نمی‌رود و حذف 4 صفر آن در توان خرید و حد و اندازه این پول تاثیری نمی‌گذارد؛ بلکه تنها می‌تواند در بحث حسابداری مثمر ثمر باشد. رقم‌هایی که در بسیاری از بازارهای پولی و مالی و معاملات مثل بازار بورس رد و بدل می‌شود آنقدر بزرگ است که خواندن و نوشتن آن با صفرهای بسیار زیاد برای عده‌ای سخت است. حذف 4 صفر تنها از این زاویه می‌تواند مثمر ثمر باشد؛ چرا که عملیات حسابداری وخواندن و نوشتن آن را تسهیل می‌کند.

آیا حذف 4 صفر می‌تواند تغییری در وضعیت تورمی و رکود اقتصادی کنونی کشور ایجاد کند؟

به هیچ وجه! حذف 4 صفر تغییری در تورم ایجاد نمی‌کند و تاثیر چندانی بر روند اقتصادی کشور به جا نمی‌گذارد، بنابراین این موضوع اصلا رابطه‌ای با تورم یا رشد اقتصادی کشور ندارد، بلکه فقط همان موضوع تسهیل در امور اداری و حسابداری است.

برخی  کارشناسان از اینکه دولت در وضعیت کنونی که کرونا فشار زیادی به بخش‌های مختلف تحمیل کرده است، از رویکرد دولت به حذف 4 صفر انتقاد کرده‌اند. آیا حذف 4 صفر در حال حاضر بار مالی به دولت وارد می‌کند؟

به هر حال قرار است 4 صفر از پول ملی حذف شود، یعنی تمام دفاتر حسابداری و اداری کشور باید رقم‌های جدید را ثبت کنند. قطعا این مساله منجر به فشار مالی به دولت می‌شود. به این نکته توجه کنید که در شرایط کنونی تحمیل هر گونه فشار مالی و اقتصادی به کشور به هیچ وجه صحیح و مطلوب نیست. تعویض ترازنامه‌های بانکی و دفاتر مختلف حسابداری هزینه‌بر است. حذف 4‌صفر از پول ملی آنگونه که نشان می‌دهد آسان و بدون خرج نیست.

در شرایط کنونی اقتصاد کشور که مدت‌ها به دلیل تبعات کرونا تحت فشار خواهد بود، ضرورتی نیست که عمده توجه و تمرکز دولت و بانک مرکزی به این موضوع معطوف شود. چاپ اسکناس‌های جدید هم هزینه‌زاست. مسلم بدانید اگر حذف 4 صفر از پول ملی تاثیری بر اقتصاد به جا می‌گذاشت قطعا کشورهایی که بار تورمی بسیاری در آنها وجود دارد دست به این اقدام می‌زدند یا دولت آقای روحانی یا دولت‌های پیشین چنین موضوعی را در صدر فعالیت‌های اقتصادی خود قرار می‌دادند./1360/

ارسال نظرات