۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۶۵۱۹۳۳
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم خبر داد؛

اجرای طرح ملی «راهکار»، در کانون های فرهنگی هنری مساجد قم

اجرای طرح ملی «راهکار»، در کانون های فرهنگی هنری مساجد قم
طرح ملی راهکار، با هدف تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمان، همدلی ، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت های خودجوش و داوطلبانه مردمی اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید روحانی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه نگاه ما در ارتباط با مسئله کرونا نباید یک نگاه تک بعدی باشد، گفت: نگاه انسان در مواجهه با این حوادث باید بر اساس بینش توحیدی باشد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در ادامه با بیان اینکه فعالیت کانون های مساجد تک بعدی نیست، گفت: کانون ها ثابت کردند که در مسائل کلان جامعه می شود روی آن ها حساب باز کرد و نشان دادند در مسائل اجتماعی هم ورود جدی دارند. اگر یک گرفتاری و مصیبتی در جامعه رخ دهد در صحنه حاضر هستند و تعالیمی که در کانون ها برای جوانان و نوجوانان گفته شده را در عمل پیاده می کنند.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: توزیع اقلام بهداشتی، ضد عفونی کردن معابر، مشارکت در غربالگری اهالی مناطق محرم، دوخت ماسک و لباس بیمارستانی و امثال این اقدامات بیانگر این است که مسجدی ها با پرورش یافتن در مکتب قرآن و اهل بیت، وقت عمل در صحنه حاضر هستند و نیاز جامعه را برطرف می کنند.

وی در ادامه به برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: طرح ملی «راهکار» (رزمایشِ ایمان، همدلی، کار و ایثارِ رمضان) در ماه مبارک رمضان ویژه کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های «مسجد، محله و خانواده» در ایام شیوع ویروس کرونا برگزار می شود.

حجت الاسلام روحانی ایجاد و تقویت نهضت خدمت رسانی، تقویت بنیه ایمان همدلی، کار و ایثار در محیط خانواده و محله با استفاده از ظرفیت های خودجوش و داوطلبانه مردمی با محوریت کانون مسجد را از اهداف اصلی این طرح عنوان کرد و افزود:کانون فرهنگی و هنری مسجد با محوریت امام جماعت، همراهی هیئت امنا و سایر تشکل های محله می تواند با رویکردهای تعریف شده در این طرح گامی موثر برداشته و به اهداف اصلی دست یابد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به برخی از این رویکردها افزود: کانون با اجرای این برنامه ها می تواند اعتماد مردم و فعالان اجتماعی را به خود و مسجد ارتقا دهد.

وی شبکه سازی را از دیگر رویکردها برشمرد و تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری با راه اندازی شبکه های تخصصی و استفاده از ظرفیت شبکه های موجود می تواند مردم و فعالان فرهنگی، اجتماعی و محله را در اجرای این برنامه ها مشارکت دهند.

حجت الاسلام روحانی به سومین رویکرد این طرح ملی اشاره کرد و گفت:کانون با انجام برنامه های متعدد و موثر به اهالی محل می تواند نسبت به ایجاد یک جریان خدمت رسانی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی محله و جذب حداکثری مردم به کانون و مسجد نقش آفرینی کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه برنامه هایی برای عملیاتی شدن طرح در نظر گرفته شده است ادامه داد: 14 برنامه عملیاتی در قالب 2 بسته برنامه ای، در چهار محور ایمان، همدلی، کار و ایثار طراحی شده تا کانون های فرهنگی هنری بتوانند تا زمانی که نماز جماعت در مساجد برقرار نباشد، این برنامه ها را اجرا کنند.

وی پویش مردمی #بچه_ های_ مسجد را از دیگر برنامه های این طرح دانست و افزود: کانون های فرهنگی و هنری مساجد، ائمه جماعات و خانواده ها می توانند با ارسال فیلم و عکس از فعالیت های صورت گرفته در قالب «طرح ملی راهکار» از طریق سه روش در پویش مردمی بچه های مسجد شرکت کنند.

حجت الاسلام روحانی گفت: بارگذاری در صفحه اختصاصی کانون در بخش «طرح ملی راهکار» در سامانه بچه های مسجد به نشانی bachehayemasjed.ir از جمله این روش ها ست.همچنین عضویت در کانال فهما به نشانی https://gap.im/fahmabot و ارسال گزارش ها به مدیر گروه (ادمین) با شناسه @adminfahma و انتشار در فضای مجازی و پیام رسان ها با عنوان پویش مردمی #بچه_ های_ مسجد از دیگر روش های عنوان شده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم به بسته های تشویقی این طرح اشاره کرد و گفت: به 114 کانون برتر کشوری علاوه بر کسب امتیاز فهما، جوایز ارزنده و نفیس به همراه لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد:همچنین به 114 فیلم و عکس برگزیده؛ ارسالی شرکت کنندگان (خانواده ها، ائمه جماعات، اعضای کانون و ... ) در قالب پویش مردمی #بچه_ های_ مسجد جوایز ارزنده و نفیسی اهدا می شود.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه مسئولیت اجرای «طرح ملی راهکار» در سطح محله با استفاده از ظرفیت ها و توانمندسازی اهالی محل تشکل های مردمی و نهادهای محلی بر عهده مدیر مسئول کانون است افزود: هماهنگی با امام جماعت مسجد و هم فکری با «هیئت اندیشه ورز» محلی جهت غنا بخشی به محتوای برنامه های عملیاتی «طرح ملی راهکار» از نکاتی است که در این طرح به آن تاکید شده است.

وی تصریح کرد: رعایت موازین شرعی و دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و مراجع ذی صلاح، مستندسازی و اطلاع رسانی در رسانه های مرتبط و فضای مجازی از طریق خبرگزاری ها، بارگذاری اطلاعات، گزارش ها و آثار تولید شده در سامانه بچه های مسجد در بخش «طرح ملی راهکار» به منظور ارزیابی و کسب امتیاز، ایجاد کانال ارتباطی با اهالی محله (نمازگزاران، اعضای کانون و ...) در بستر پیام رسان های داخلی توسط مدیر کانون و ثبت آن در سامانه بچه های مسجد، فضاسازی و تبلیغات محیطی طرح در سطح محله و استفاده از خیرین و سایر تشکل های مردمی به منظو تامین منابع و اعتبارات لازم در اجرای طرح از موارد تاکید شده در این طرح است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم به زمان اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: زمان اجرای این طرح از ابتدای اردیبهشت تا 31 خرداد ماه سال جاری است و به 114 کانون برتر و 114 شرکت کننده برتر در این طرح جوایز نفیس و ارزنده اهداء خواهد شد./1350/

ارسال نظرات