۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۵۱۹۶۳
به مناسبت ولادت امام حسن مجبتی؛

صبور در مقابل دشنام دشمنان

صبور در مقابل دشنام دشمنان
زمانی که طرفداران معاویه در مقابل امام حسن مجتبی و شیعیان قرار می‌گرفتند، سب و توهین را پیش می‌گرفتند اما برخورد صبورانه و عالمانه امام مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌داد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اسلام نظام اجتماعی را به ارمغان آورد که تمام قدرت‌های معاند از احقاق آن هراسناک بودند. زمانی که به تاریخ برخورد جریان باطل علیه حق بررسی اجمالی می‌کنیم به استنادهای بسیار می‌توان تلاش این ابرسیستم را علیه نابودی حق ببینیم.

هدیه الهی به مردم نظام امام و مامومی است که باید در جامعه مستقر بشود. نظامی که تمام مردم را به وحدت می‌رساند و همه را زیر سایه خلیفه الهی گرداگرد هم جمع می‌کند. این سیستم از آن‌رو خاری بر چشم دشمنان است که تبعیت مو به مو از امام بر تمام امت واجب می‌شود و همه موظف بر اجرای سیره امامشان می‌باشند.

امر به تبعیت صددرصد از امام است و کسی که امامی را برگزیند ولی به سیره او عمل نکند، این تناقض رفتاری منجر به ضعف ایمان می‌شود و دینی که ایمان در آن مستحکم نگردد، رو به ضعف، شک و تزلزل می‌رود.

 

صبور در مقابل دشنام دشمنان

 

حلم حسن (ع) زبان‌زد است

بارزترین خصوصیت اخلاقی امام حسن علیه السلام حسن خلق و حلم ایشان است. این موضوع در روایات و ادعیه نیز وارد شده، برای مثال در صلوات خواجه نصیر برای امام زمان است که ایشان را به هر یک از صفات برجسته ائمه خطاب می‌کند، وقتی به امام حسن می‌رسد، ایشان را دارای حلم الحسن می‌خواند.

داستان مشهوری که از برخور مرد شامی با حضرت نقل می‌شود و نیز شاهد دیگری بر این مدعا محسوب می‌شود؛ امام حسن در جواب دشنام‌های غریبه شامی به وی، لب به دشنام نگشود و با برخوردی عقلانی، او را مرید خویش کرد. در جای دیگری هم مشاهده می‌شود که بر فراز منابر به امیرالمومنین دشنام می‌دهند و او را سب می‌کنند ولی امام حسن مقابل به مثل نکرده و دشنامی نمی‌دهند.

 

صبور در مقابل دشنام دشمنان

 

درسی برای شیعیان و محبین اهل بیت

امام حسن علیه السلام با وجود اینکه در نبردهای مهم و حساس جهان اسلام در دوران غاصبین خلافت از سویی و در زمان خلافت امیرالمومنین از سوی دیگر بررسی می‌شود، رشادت‌های زایدالوصفی از ایشان بیان می‌شود که مهمترین آن در جنگ جمل است.

زمانی که عده‌ای به ناحق به امام مسلمین هجوم می‌برند، ایشان در رکاب امیرالمومنین می‌جنگد و شتر راس الفتنه را پی می‌کند. این مرد بیشه مبارزه در هنگام برخورد با مردم از هر سلیقه و رفتاری صبورانه می‌ایستد و پاسخ می‌دهد.

این نمونه رفتارهایی است که برای شیعیان درس‌آموز است و دست‌یابی به آن مشکل نیست؛ این قبیل رفتارها، دقیقا همان سیره‌ای است که باعث بروز جلوه‌ای صحیح از شیعه می‌شود و تا عمق جان مردم نفوذ می‌کند. شیعیان نیز همواره تلاش می‌کنند تا مرام اخلاقی اهل بیت را الگوی رفتاری خویش بکنند و در مسیر زندگی از‌ آن استفاده کنند.

سیره امام شیعیان مملو از برخوردهای عقلانی و منطقی و پرهیز از رفتارهای احساسی است. دینی که امام به ما ارائه می‌کند، عاری از احساسات بی‌پایه همانند فحاشی به دشمن است. /882/ 704/

سید محمد متکلم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
احسنتم
3
0