۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۵۲۴۶۶

هفته سوم جشنواره معارف از ۲۰ اردیبهشت آغاز شد

هفته سوم جشنواره معارف از ۲۰ اردیبهشت آغاز شد
هفته سوم جشنواره معارف از بیستم اردیبهشت کار خود را آغاز کرد. در این هفته ۵ کتاب دیگر از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر معارف پیشنهاد می‌شود.
به گزارش  خبرگزاری رسا، هفته سوم جشنواره معارف از بیستم اردیبهشت کار خود را آغاز کرد در این هفته ۵ کتاب دیگر از بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر معارف پیشنهاد می‌شود.

کتاب «علی از زبان علی» در حقیقت ترجمه و تلخیص اثر هفت جلدی «حیاة امیرالمومنین عن لسانه» نوشته «محمد محمدیان» از زبان عربی به فارسی است که چاپ نخست آن ۱۳۹۶ به بازار آمد.

در این کتاب مطالبی وجود دارد که اگر مخاطب می‌خواست به آن‌ها دست پیدا کند. مجبور بود چندین و چند کتاب مطالعه و تورق کند. نویسنده سعی کرده است بخش‌های مربوط به خلافت را با وضوح و دقت روایت کند تا خوانندگان خودشان قضاوت کنند.

در این اثر گاهی با سادگی زندگی امام روبرو می‌شویم. مثل صفحه ۴۳ که وسایل و اثاثیه شروع زندگی مشترک با حضرت زهرا (س) را شرح می‌دهد: «یک پیراهن هفت درهم یک روسری چهار درهم یک رو انداز که به عنوان لحاف استفاده می‌شود و جنس آن از پارچه‌های بافت خیبر بود، یک تخت که...»

ابتکاری که نویسنده به خرج داده این است که متن کتاب از زبان شخص امیرمومنان علی (ع) بیان می‌شود و از این حیث جلوه‌ای داستانی دارد. البته که این اثر یک پژوهش تاریخی است و علاوه بر پتانسیل‌های آموزشی پیشنهاد خوبی برای مطالعه عمومی و آزاد همه‌ افراد است.

پرسش از متخصص و دریافت پاسخ صحیح یکی از راه‌های دانایی و دانش‌افزایی است. فرصت پرسشگری موهبتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. هرجایی نمی‌توان استاد کار بلدی را یافت و از او پرسید و یاد گرفت. از طرفی انسان‌ها سئوال‌های مشترکی دارند که برخی از آن‌ها در بعضی از زمان‌ها به متخصص امر دست یافته و جهل خود را در آن موضوع بر طرف نموده‌اند از این رو باید از تجربیات آن‌ها بهره برد.

کتاب‌های پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی مجموعه‌ای از سئوال‌ها و جواب‌های دانشجویان از اساتید اهل فن در موضوعات مختلف معارفی است که به همت نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها تدوین و توسط نشر معارف منتشر شده است.

جلد هفدهم این مجموعه در بر دارنده سئوالات دانشجویان پیرامون «احکام روزه» است که همراه با پاسخ‌های کارشناسان امر و مبتنی بر نظر مراجع عظام تقلید است. لازم به ذکر است این اثر بارها تجدید چاپ شده و مجموع تیراژ آن به بیش از چهل و پنج هزار نسخه رسیده است.

«استعمار یعنی تعطیلی فکر نه به آن معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهند شما فکر کنید... استعمار نو استعمار رسیدن به جواب قبل از رسیدن به سؤال است».

جملات فوق، بخش‌هایی از کتاب «تفکر» است که با بیان شیوا و جذاب مرحوم آیت الله حائری شیرازی حول موضوع تفکر و تعقل به رشته تحریر درآمده و به صورتی مختصر و مفید در 92صفحه توسط نشر معارف در اختیار عموم علاقه‌مندان عرصه کتاب‌خوانی قرار گرفته است.

این کتاب در محتوایی شیرین و حاوی حکایات تاریخی و مثال‌های زیبا، نکاتی ظریف و دقیق در خصوص ماهیت تفکر، ارتباط آن با اخلاق، تربیت و دین و همچنین روش استعمار در به بند کشیدن آن را بیان کرده است.

«سی و ده» روایت غریب و شگفت‌انگیز یک روحانی در محیطی متفاوت برای تبلیغ دینی‌ست. چهل داستانِ ناشنیده از درگیری‌ها و چالش‌های عجیب و دور از انتظار یک طلبه با اتمسفر بیرونی و آدم‌های مختلف. روایت‌هایی واقعی که سعی می‌کند بی کمترین قضاوت و پیش‌فرضی و بدون ترس از نگاه‌های رسمی جامعه، دنیای پیرامون یک طلبه جوان را خالص و بدون فیلتر، دقیق و لطیف به نمایش بگذارد.

سی و ده سرشار از موقعیت‌های جذاب و توصیفات بدیعی‌ست که هر مخاطبی را می‌تواند با خود همراه کرده و به هزارتوی زندگی یک طلبه ببرد.

سید احمد بطحایی که پیشتر با رمان «هر صبح میمیریم» توانایی‌اش را در داستان و ادبیات نشان داده بود اینک در فرمی رئالیستی سعی در روایت بخشی از زندگی شخصی خود دارد که با صنف و هویت فردی و اجتماعی‌ش پیوند وثیقی دارد.

منظومه فکری شهید آوینی آنقدر وسیع است که تمام شئون تمدنی و اجزاء انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. او درباره بسیاری از بنیادهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هنری و رسانه‌ای ما سخن گفته است و این کار وی را در جایگاه یک معلم قرار داده است.

نه تنها شناخت این منظومه وسیع مخصوصا برای جوانان به سادگی ممکن نیست، بلکه جویندگان به یک نقشه راه درست و قابل فهم نیازمندند.

وحید یامین‌پور زمان زیادی را صرف مطالعه و پژوهش در آوینی‌شناسی کرده است. او دستاورد تلاش چند ساله خویش در این حوزه را در کتاب«ماجرای فکر آوینی» جمع‌آوری کرده است. کتاب ماجرای فکر آوینی همان نقشه راهی است که می‌توان با آن به شناخت درستی از تفکرات و مبانی بنیادی نظریات آن شهید بزرگوار در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تمدنی و ... رسید.

این کتاب توسط نشر معارف و در ۲۶۰ صفحه به چاپ رسیده است و مجموع تیراژ آن در کمتر از یک سال به بالغ بر ۲۰ هزار نسخه رسیده است./968/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات