۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۵۲۶۷۷
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی:

فقهای شیعی با تمسک به قرآن و عترت در احکام دین صاحب نظر می شوند

فقهای شیعی با تمسک به قرآن و عترت در احکام دین صاحب نظر می شوند
آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه فقیه شدن در دین توفیق الهی است، گفت: فقهای شیعی با تمسک به قرآن و عترت در احکام صاحب نظر می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، امروز در جلسه شرح دعای 44 صحیفه سجادیه که به‌صورت مجازی برای طلاب این مدرسه و عموم مردم برگزار شد، بابیان اینکه آثار و برکات صلوات حدوحصر ندارد، گفت: زمانی که دست انسان از همه‌جا کوتاه می‌شود آخرین راه و پناهگاه صلوات است.

وی بابیان اینکه صلوات دعای مستجاب است، ادامه داد: زمانی که انسان صلوات می‌فرستد پیامبر اکرم(ص) آمین می‌گویند برای همین صلوات یک دعای مستجاب شده است . امام سجاد(ع) دعای 44 صحیفه را با ذکر همین دعای صلوات آغاز می کنند.

آیت‌الله صدیقی با اشاره به فراز هشتم دعای 44 صحیفه سجادیه، عنوان کرد: در این فراز از خداوند درخواست می‌کنیم، بارالها؛ ما را مطلع کن، ما را واقف کن به مواقیت، یعنی وقت‌ها، ما را به اوقات نمازهای پنج‌گانه واقف کن که ما وقوف پیدا کنیم، خودآگاهی داشته باشیم، غافل و جاهل نباشیم و وقت نماز را رعایت کنیم؛ انسان باید اوقات و حدود نماز پنج‌گانه را رعایت کند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در ادامه مقصود از حدود را احکام نماز بیان کرد و گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: نماز چهار هزار احکام دارد؛ حدود نماز شامل احکام واجب و مستحب می‌شود.

وی ادامه داد: البته حدود نماز معانی دیگری هم دارد، به نظر می‌رسد مرزهایی که نماز از آن‌ها مرزبانی می‌کند در زمره این حدود قرار می‌گیرد؛ نماز زنجیرهای تعلقات دنیوی و حیوانی انسان را باز می‌کنند.

آیت‌الله صدیقی گفت: انسان باید تکالیف و مسؤولیت‌هایی که در برابر نماز دارد را به درستی و در نهایت خضوع و خشوع انجام دهد. انسان باید از خداوند تمنا کند و از او بخواهد توفیق فقیه شدن را پیدا کند تا بتواند با استفاده از قرآن و عترت در مورد حدود، فرائز، وظایف و اوقات نماز صاحب‌نظر شود و از قرآن کریم و روایات این حدود را استخراج کند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) دستورالعمل‌های دین را نسخه شفابخش دانست و اظهار داشت: انسان اگر به دستورات دین عمل نکند روحش بیمار و قلب او می‌میرد؛ انسان حتی در عمل به دستورات دین نیز نباید افراط‌ و تفریط کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات