۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۵۲۵۶۲
آیت‌الله صدیقی مطرح کرد؛

ریا، آفت محراب و منبر

ریا، آفت محراب و منبر
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ریا را آفت منبر و محراب دانست و گفت: اخلاص در عمل شاخصه اصلی مقربان درگاه الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، امروز در جلسه شرح دعای 44 صحیفه سجادیه که به‌صورت مجازی برای طلاب این مدرسه برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در آغاز ماه مبارک رمضان از پروردگار متعال خلاصی از ریا و دوری از شرک در تمام ابعاد را درخواست می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ریا شرک خفی است، ادامه داد: ریا جزو خطرناک‌ترین گناهان است که خود را نشان نمی‌دهد، خیلی بدبختی است که یک روحانی یک‌عمری امام جماعت باشد و در محراب عبادت خدای‌نخواسته مشرک و اهل ریا باشد.

آیت‌الله صدیقی یکی نبودن گفتار و عمل را یکی از آفت‌های مهم برای مردم بخصوص علما دانست و اظهار داشت: مرحوم محدث قمی درنهایت خلوص کتاب مفاتیح الجنان را نوشتند و آن را به حضرت زهرا(س) هدیه کردند برای همین امروز می‌بینم اثر این عالم ربانی همه جا در کنار قرآن کریم و مایه قرب به خداوند متعال به شمار می‌آید.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: مرحوم محدث قمی معلم اخلاق هم بودند، مراجع تقلید می‌نشستند و از ایشان دعوت می‌کردند تا آنان را موعظه کند، بعضی از مراجع پای صحبت ایشان گریه می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه انسان مخلص تنها کسب رضایت الهی را دنبال می‌کند، عنوان کرد: لذا از مسائل بسیار حساس زندگی یک مؤمن که آخرت انسان را تأمین می‌کند اخلاص است، و در مقابل آن خطرناک‌ترین خطر ریا است.

آیت‌الله صدیقی بیان کرد: انسان هم ممکن است در محراب و منبر گرفتار ریا شود یا ممکن است طرف مدرسِ حوزه باشد و درس خارج بگوید اما حتی یک‌مرتبه هم برای خدا درس نگفته باشد و مدام خواسته باشد که درس او رونق پیدا کند. این موضوع را باید همه‌ بزرگان، مدرسان، مدیران و وعاظ توجه داشته باشند که گرفتار ریا نشوند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با استناد به روایات، گفت: روایت است همه‌ مردم در هلاکت هستند و روز قیامت راهی برای نجات ندارند مگر اینکه معرفت و علم به احکام و معارف پیدا کنند؛ آیا هرکسی مساله، اخلاق و اعتقادات فراگرفت اهلِ نجات است؟ فرمودند: نه! این‌ها هم در هلاکت هستند مگر اینکه اهل عمل خالص و به‌ دور از ریا باشند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات