۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۵۲۷۰۲
استاد و کارشناس آینده پژوهی مطرح کرد؛

تأثیر کرونا بر تسریع روند تحولات جهانی

تأثیر کرونا بر تسریع روند تحولات جهانی
حجت الاسلام کوهی با بررسی تأثیر کرونا بر روند تحولات گفت: کرونا موجب شد برخی تحولات زودتر رخ دهند، همانند اتفاقی که در اقبال به فضای مجازی ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دکتر احمد کوهی در نشست مجازی آینده معنویت های انحرافی در پسا کرونا که به همت خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان اینکه در جهانی از تغییرات زندگی می کنیم، اظهار کرد: در جهان همیشه با تحولات روبه روهستیم؛ بنابراین برای این که بتوان تصمیم گیری صحیحی در زمینه سیاست ها یا برنامه ها داشت، به دید یا نگرش بلند مدت نیازمند هستیم.

دبیر علمی نشست مجازی آینده معنویت های انحرافی در پسا کرونا ادامه داد: با رصد تحولات می توان شرایط پیش رو را بهتر تصویر کرد و در تصویری که وجود دارد می توان از میان گزینه های مختلف تصمیم بهتر، مؤثر تر و کاراتری را اتخاذ کرد.

وی با تصریح بر این که برخی تحولات روال عادی شرایط را به هم می زند، افزود: رویدادهای مورد توجه جامعه، در این دسته قرار می گیرند؛ به عبارت دیگر در کنار روندهایی که باید تحول بلندمدت تری را رقم زنند با رویدادهایی مواجه هستیم که نشان از گسست ها هستند، هرچند که روندها نشانه هایی از تحولات پیوسته هستند و تغیر آهسته ایجاد می کنند؛ یعنی روند تحولی به واسطه رویداد یک بارگی، منقطع یا جهت آن تغییر می کند.

پژوهشگر آینده پژوهی افزود: در این دوره با رویدادی مواجه هستیم که جهت بسیاری از تغییرات را منحرف کرده و سرعت برخی تحولات را افزایش داده و اتفاق در حال رخ دادن را چند سال جلوتر انداخته است؛ به عبارت دیگر اگر انتظار داشتیم برخی اتفاقات چند دهه دیگر رخ دهند اما کرونا موجب شد اتفاق 15 ساله در 15 روز مشاهده شود به عنوان مثال اتفاقی که در سامانه مجازی رخ از این موارد است که شاید به افق پانزده ساله برای رونق نیاز داشت اما امروزه بسیاری از آموزش ها به راحتی در بستر اینترنت محقق و مقاومت ها در مقابل آنها کاسته شده است.

وی اضافه کرد: در جهان کرونایی می توانیم منتظر اتفاقاتی باشیم که با قبل از آن متفاوت است؛ یکی از حیطه های بسیار مهم که در این ایام  مورد توجه قرار گرفته و یکی از نقطه های چالش کرونایی به شمار می رود، مسأله دین و معنویت است؛ این که ادیان مختلف چگونه به این اتفاق واکنش نشان دادند، تعیین کننده این مسأله است که وضعیت این ادیان در این مدت و پس از آن چگونه خواهد شد.

حجت الاسلام کوهی با بیان اینکه واکنش های مختلفی از سوی ادیان در دوران کرونایی مشاهده شده است، اظهار کرد: تعطیلی مراکز دینی تا جایگزینی روش های جدید، ایجاد کردن راه های نو برای اقامه دین و ترویج دین، برگزاری مراسم یا مناسک در ادیان و حتی برخی موارد مواجهه های مقابله ای میان برخی فرقه ها یا ادیان در سطح جهان در این ایام مشاهده شده است.

کارشناس و پژوهشگر آینده پژوهی ادامه داد: گرایش فراوان به سمت یک معنایی از غیب، معنویت، ارتباط با ماورا یا معنایی از سوال پرسیدن از اساسی ترین سوالات هستی، معنای زندگی و آینده مطرح شده است که البته شاید مقداری از آن را طبیعی تلقی کرد؛ اکثر بحران ها زمانی که به بحران عمومی و فراگیر تبدیل می شوند مسأله های اصلی زندگی انسان نیز در مواقع بحرانی این مسائل خود را بیشتر نشان می دهند.

دبیر علمی نشست مجازی آینده معنویت های انحرافی در پسا کرونا با تأکید بر این که اگر کرونا به سرعت هم فروکش کند، پیامدهایش پس از آن نیز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: کرونا ممکن است به گونه ای رقم خورد که ما را با مسأله های جدیدی در آینده مواجه کند، که شرایط اجتماعی ما را با چند ماه قبل متقاوت خواهد کرد؛ بنابراین رصد شرایط جدید لازم است تا بتوان متناسب با آنها واکنش خوبی اجرا یا تصمیم مناسبی گرفت./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناش
Romania
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
همتون کرونا نگیرید
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
الها ادب را ز ما سلب مکن، بیان قشنگ را به بد قلب مکن . سخن گر نباشد لطیف و دقیق ، چه بهتر دهان بسته باشد رفیق.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
بدنبال کلام متین و وزین این استاد بزرگوار زید عزٌه حقیرجسارتاََ در تایید آن اضافه میکنم :
ز نَفُسَت بپرس تا به کی فکر دنیا کنی ، همه عمر را صرف خنیا کنی .
دو دستی شکم را مگیر سفت و سخت ، چه تا چشم چرخانده ای بسته عمر تو رخت .

خود از عالم جهل و تن پروری ، گر آری برون میکنی سروری .

بری تحت فرمان همه کائنات . چه باشی ز تهران چه از قائنات .
2
0