۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۶۵۲۸۱۲

تکذیب درخواست مرجعیت از هادی العامری برای پذیرش ریاست الحشد الشعبی

تکذیب درخواست مرجعیت از هادی العامری برای پذیرش ریاست الحشد الشعبی
دفتر آیت‌الله سیستانی در کربلا در بیانیه‌ای جزئیات مطرح شده درباره دیدار رییس جریان فتح را با نماینده مرجعیت و مطرح شدن پیشنهاد ریاست الحشدالشعبی به عامری را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری معلومه، دفتر آیت الله سیستانی، مرجعیت شیعیان عراق به دنبال دیدار هادی عامری، رییس جریان فتح با شیخ عبدالمهدی الکربلائی، نماینده مرجعیت در استان کربلا، اظهارات گفته شده درباره این دیدار را تکذیب کرد.

دفتر مرجعیت در بیانیه ای اعلام کرد: قاطعانه سخنان منسوب به حامد الموسوی، عضو فراکسیون فتح پارلمان عراق درباره دیدار اخیر عامری با نماینده مرجعیت را تکذیب می‌کنیم.

در این بیانیه تاکید شده است که نماینده مرجعیت از هیچ مسئولی نمی‌خواهد با وی دیدار کند بلکه دیدارها به درخواست مسئولین است و دیدار اخیر شیخ الکربلائی به درخواست هادی عامری بوده است.

همچنین در این بیانیه آمده است: نماینده مرجعیت از عامری نخواسته است که ریاست الحشدالشعبی را بر عهده بگیرد؛ زیرا صلاحیت قانونی چنین کاری را ندارد و آنچه در این دیدار مطرح شده است بیان دیدگاه مرجعیت درباره ضرورت اجرای قانونی هیئت الحشدالشعبی و فعال‌سازی تمامی جزئیات ساختار این گروه است.

به گفته دفتر آیت الله سیستانی، این دیدار برای توضیح آنچه که الحشدالشعبی برای آن تاسیس شد که بر اساس دیدگاه و فتوای مرجعیت دینی بوده است و در آن همچنین درباره اصول و سیاست‎هایی که باید این نیروها بر اساس آن فعالیت کنند گفتگو شده و بر ضرورت تصحیح برخی رویه‌های نادرست در الحشدالشعبی و مشاورت با سرپرست عتبات مقدس در تصمیم‌گیری‌ها تاکید شده است.

بیانیه مرجعیت عراق در پایان اعلام کرد که حامد الموسوی در دیدار اخیر عامری و الکربلائی حضور نداشته است.

حامد الموسوی، نماینده فراکسیون فتح دیروز (جمعه) جزئیات دیدار هادی عامری با نماینده مرجعیت عراق را منتشر کرد.

وی اعلام کرد که این دیدار به درخواست شیخ عبدالمهدی الکربلائی برگزار شده است و نماینده مرجعیت در آن به عامری پیشنهاد داده است که ریاست سازمان الحشدالشعبی را بر عهده گیرد، اما وی نپذیرفته است و این دیدار بدین معنا بوده است که الحشدالشعبی نیرویی واحد است.

عامری در این دیدار به نماینده مرجعیت گفته است که تنها به دستور مرجعیت و هرگاه که مرجعیت بخواهد، الحشدالشعبی منحل خواهد شد.

نماینده ائتلاف فتح در پایان تاکید کرد که مرجعیت دینی هرگز نمی‌خواهد قدرت الحشدالشعبی را تضعیف کند؛ چراکه آن نیروی بازدارنده عراق است و این آمریکاست که می‌خواهد نیروی الحشدالشعبی را هدف قرار دهد.

در همین حال، کارشناسان امنیتی خروج آمریکا از برخی پایگاه‌های خود در عراق را بازچینش این نیرو‌ها دانسته و افزایش حملات هسته‌های خاموش تروریست‌های داعش در هفته‌های اخیر را به درخواست و حمایت آمریکا دانسته اند تا واشنگتن بتواند ضمن تضعیف گروه‌های مقاومت، بهانه‌ای برای ماندن در عراق پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات