۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۶۵۲۹۱۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

شب قدر باید ظهور را تمنا کنیم

شب قدر باید ظهور را تمنا کنیم
استاد حوزه علمیه دعا برای ظهور امام زمان(عج) در شب قدر را گامی برای گسترش عدل و احیای جامعه جهانی دانست و گفت: در شب قدر باید ظهور را تمنا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، سحرگاه امروز به مناسبت بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مراسم احیای لیالی قدر این مدرسه علمیه، گفت: نخستین مرحله از حیات آدمی این است که خطا و اشتباهات خود را بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه انسان قطعاً در طول حیات دنیوی دچار خطا و اشتباه می‌شود، ادامه داد: هرچند مؤمنان دچار اشتباهات فاحش و بزرگ نمی‌شوند اما اشتباه کوچک خودشان را با استغفار رفع می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان حدیثی، ابراز کرد: انسان اگر در عالم دنیا وضعیت خودش را خوب ببیند، طبق صریح روایات؛ چنین انسانی دچار حماقت شده است، عفو و استغفار علامت حیات آدمی است و نشان‌دهنده حرکت او به‌سوی کسب مراتب عالیه است.

استاد حوزه علمیه پیوستن به حیات طیبه را مرتبه دیگر از نشانه‌های حیات برشمرد و گفت: حیات طیبه یک تولد دوباره و زندگی دیگر با قوا و نگاه جدید است.

وی ادامه داد: انسان در حیات طیبه با قدرتمند شدن قوایش می‌تواند زمین و زمان را زیر و رو کند اگرچه اهل معرفت که دارای این قدرت هستند در عالم هستی چنین کاری را انجام نمی‌دهند؛ کراماتی هم که از اهل معرفت شنیده‌شده از مواردی است که به مصلحت آشکارشده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: تمنای حیات برتر یا به تعبیر قرآن کریم حیات طیبه حیات دیگر انسانی است که انسان را در مرتبه عالی‌تر از حیات دنیوی قرار می‌دهد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه به حیات بالاتر از حیات طیبه اشاره کرد و گفت: این سؤال مطرح می‌شود که آیا حیاتی بالاتر از حیات طیبه و تمنایی برای حیات برترین وجود دارد که حیات انسان در مرتبه بالاتر از حیات طیبه باشد؟ زمانی که جامعه به حیاتی برسد که امام زمان(عج) بر آن حاکم شوند آن حیات برتر از حیات طیبه خواهد بود.

وی افزود: حیات چنین جامعه‌ای از حیاتی برخوردار است که از حیات طیبه فردی ارزشمندتر بوده و می‌طلبد در شب قدر چنین حیاتی را از خداوند متعال تمنا کنیم. انسان نباید تنها به دنبال حیات طیبه و خوب شدن رابطه‌اش با خداوند باشد بلکه در کنار این امر باید عالی‌ترین مرتبه حیات را برای جامعه تمنا کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به آیات سوره اعراف، گفت: خداوند در سوره اعراف برای جامعه جان، شخصیت، مرگ و حیات قائل شده است برای مثال همان‌گونه که انسان می‌تواند بمیرد و انسانی دیگر متولد شود جامعه نیز می‌تواند بمیرد و متولد شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر کسی بتواند جامعه اندیش باشد و در کنار آرمان‌های فردی خودش هم‌وغم جامعه را نیز داشته باشد نشانه‌های حیات اجتماعی در وجود چنین انسانی دیده می‌شود.

وی افزود: کسانی که به مسائل اجتماعی توجه ندارند و نسبت به امور جامعه بی‌تفاوت هستند ائمه اطهار(ع) را مظلوم قرار می‌دهند مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی می‌فرمودند: دین را برای ما به‌صورت آیین فردی معرفی کردند درحالی‌که دین حقیقتاً یک امر اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) احیاگر زمین خواهند بود، عنوان کرد: اولیای الهی زمین را به‌وسیله عدل احیا می‌کنند مساله احیای ارض یک امر اجتماعی است که با ظهور امام زمان(عج) محقق می‌شود؛ بنابراین شب 23 ماه مبارک رمضان شب ندبه برای ظهور است تا جامعه اجتماعی احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه معنای جامعه زنده پس از ظهور مشخص می‌شود، گفت: اگر حاکم عادلی بر جامعه حکومت کند خداوند گناهان مردم آن را می‌بخشد درحالی‌که اگر امتی به امام جائر و ستمگر راضی شوند خداوند عذاب خود را بر آنان نازل می‌کند. بخشی از بخشودگی گناهان جامعه کنونی ما به خاطر اصل ولایت است.

وی افزود: اگر امروز ما شهدایی داریم که در اوج معرفت و عرفان قرار دارند به‌واسطه وجود ولایت‌فقیه است حال تصور کنید اگر امام زمان(عج) در جامعه حاکم باشد چگونه طعم شیرین زنده‌بودن را خواهیم چشید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حیات جامعه در گرو پذیرش ولایت و حاکمیت الهی است، اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل امروز جامعه آن است که دین کمتر اجتماعی معرفی می‌شود و در مقابل دشمنان با تعریف فردی دین مانع احیای جامعه می‌شوند چون می‌دانند اگر جامعه احیا شود مردم به قسط و عدل قیام می‌کنند و جامعه مرده امروز را نمی‌پذیرند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به یکی دیگر از مشکلات و موانع جامعه حی اشاره کرد و گفت: امروز یکی از مشکلات اساسی آن است که در ذهن برخی روشنفکران حوزوی و دانشگاهی چنین القا شده که جوامع غربی جامعه بسیار خوبی است؛ تا زمانی که تمدن غرب در جامعه ما خوب دیده شود ظهور اتفاق نمی افتد.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت اجتماعی و رفتار کلی جامعه غربی را اگر با سایر جوامع معیار قرار دهیم جوامع غربی به ظاهر متمدن همان جامعه ای است که جمجمه همین روشنفکران را موزه می کند؛ انسانی که سلامت فطری داشته باشد جوامع غربی را وحشی می داند؛ سردار سلیمانی خطاب به علما گفت رهبری را تنها نگذارید چون به باطن جوامع غرب و غربگرایان پی برده بود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات