۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۵۲۹۸۹
حجت الاسلام اسماعیل زاده خبر داد؛

اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی در حوزه علمیه مازندران

اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی در حوزه علمیه مازندران
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از اجرای طرح نیازسنجی پژوهشی در سطح حوزه علمیه استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه شورای پژوهش حوزه علمیه استان که با موضوع طرح نیازسنجی پژوهشی برگزار شد، نیازسنجی را مرحله‌ای بسیار مهم و اثرگذار در فرایند برنامه‌ریزی پژوهشی است که ذهن پژوهشگران و متولیان امر پژوهش را به خود معطوف می‌سازد.
 
وی با بیان این که در هر برنامه پژوهشی، باید به نیاز‌های پژوهشی یک جامعه پاسخ داد، افزود: اگر نیاز‌های پژوهشی بر اساس فرایندی علمی و معتبر شناسایی نشود و پژوهش‌ها با نیاز‌های واقعی، ارتباطی منطقی نیابد، گسستی عمیق و اساسی بین نتایج پژوهش و نیاز‌های جامعه و بهره‌وران علم نمایان خواهد شد.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی فعالیت‌های پژوهشی، اثر و ارزش واقعی خود را از دست خواهند داد و چیزی جز هدررفت سرمایه‌های مادی و معنوی در پی نخواهد داشت.
 
حجت الاسلام اسماعیل زاده به شناسایی نیاز‌های پژوهشی استان اشاره کرد و افزود: این طرح به منظور شناسایی، اولویت بندی و هدایت آثار پژوهش‌های دینی تولید شده در کل استان و بر اساس بند سه از ویژگی‌های چشم انداز نظام جامع پژوهش اجرایی می‌شود.
 
وی، نیازسنجی پژوهشی را گامی مهم در جهت تقویت جایگاه پژوهشی در سطح حوزه دانست و خاطرنشان کرد: حل مشکلات موجود در عرصۀ پژوهش، جز با همکاری و حمایت‌های مادی و معنوی همۀ ارکان پژوهش، به سرانجام نخواهد رسید.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: نیازسنجی پژوهشی را فرایند علمی شناسایی و اولویت بندی نیاز‌های پژوهشی مرتبط با عرصه دین و خاص استان که حوزه‌های علمیه متکفل پاسخگویی به آن نیاز‌ها است.
 
حجت الاسلام اسماعیل زاده در ادامه سخنان خود به نیاز‌های پژوهشی استانی اشاره کرد و گفت: عناوین و موضوعات پژوهشی که براساس مشکلات، خلأها و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی خاص استان و با روش علمی احصاء شده در این بخش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
استاد حوزه علمیه مازندران همچنین افزود: این عناوین و موضوعات می‌تواند در چارچوب علوم حوزوی و در یکی از قالب‌های طرح پژوهشی، مقاله علمی، پایان نامه سطح سه و یا کارشناسی ارشد، رساله علمی سطح چهار و یا دکتری و کتاب علمی، مورد پژوهش قرار گیرد.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در ادامه همچنین به اولویت بندی نیاز پژوهشی اشاره کرد و بیان داشت: تعیین اولویت عناوین و موضوعات پژوهشی استخراج شده با استفاده از روش‌های علمی و بر اساس شاخص هایی، چون میزان فوریت نیاز، گستردگی نیاز، میزان فایده برای عموم مردم، میزان فایده برای نظام اسلامی، گستردگی ابعاد ملی و بین المللی، میزان توفیق و به سرانجام رسیدن پژوهش، خلاء پژوهشی و فقدان پیشینه بدست می‌آید./950/پ203/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات