۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۷
کد خبر: ۶۵۳۰۰۲
حجت الاسلام والمسلمین ملکی:

ریشه اختلافات در زندگی ها عمل نکردن به دستورات الهی است

ریشه اختلافات در زندگی ها عمل نکردن به دستورات الهی است
معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: اختلافات، طلاق و دشمنی ها در برخی از خانواده ها و جوامع ریشه در عمل نکردن درست به دستورات الهی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی بامداد دوشنبه(29 اردیبهشت ماه) در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش شد، اظهار داشت: سیره پیامبر اکرم(ص) در ماه مبارک رمضان این بود که انگار در بحث خودسازی و سیر و سلوک به اوج می رسیدند و در دهه سوم این ماه محل خواب را جمع کرده و شب تا صبح به عبادت می پرداختند؛ این سیره معنای بالایی دارد که هر چه توفیق انسان بیشتر شود، توفیق ارتباط با خدا نیز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این که اولیا و انبیای الهی بیش از همه به درگاه الهی تضرع داشتند، گفت: به همین نسبت، کسانی که از خدا دورتر بودند، به همین نسبت علاقه ارتباط با خدا را نداشتند؛ بدا به حال کسانی که از نماز و ارتباط با خدا لذت نمی برند و خوشابحال کسانی که پس از گذشت بیست و سه روز از ماه رمضان، مهر و محبتشان به خدا بیشتر شده است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با اشاره به سیره شهید آیت الله مدنی تصریح کرد: وقتی که این عالم را می دیدیم، دائم الحضور بودن را در چهره او دیده می شد و پرتلاش ترین و با جهادترین مالک اشتر زمان بود و در کنار همه عمل صالح و خدمتی که به مردم می کرد اما همه این ها را در محضر خدا انجام می داد.

وی افزود: حضرت علی(ع) در ادامه وصیتشان، در معرفی خود فرمودند من شخصیتی هستم که علوم الهی و علم ناب و نافع از سینه من فوران می کند؛ بخشی از آن فورانات علوم الهی در سیره ایشان در قالب نامه 47 نهج البلاغه ظهور و بروز پیدا کرده است.

تمام فرمایشات حضرت علی(ع) ناظر به آیات قرآن است

حجت الاسلام والمسلمین ملکی، فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) را ناظر به آیات قرآن عنوان کرد و اظهار داشت: کسانی که برای تربیت خود، فرزندان، شاگردان و جامعه خود دغدغه دارند، از این سیل خروشان باید استفاده کنند؛ تمام فرمایشات حضرت ناظر به آیات قرآن است.

وی گفت: اگر بخواهیم تمام دستورات الهی را در قالب تمثیل بیان کنیم، باید به آیه 261 سوره بقره اشاره کرد؛ کسانی که در راه خدا انفاق می کنند، مثلشان مثل دانه ای است که در دل خاک کاشته می شود، این دانه وقتی که همه شرایط را داشته باشد، استعداد یک دانه گندم قابلیت تبدیل شدن به هفتصد دانه گندم را دارد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تصریح کرد: اگر کسی که به تمامی ارزش ها و دستورات الهی عمل کند، به اوج می رسد و به سمت بی نهایت حرکت می کند.

پاداش اصلاح میان افراد

وی افزود: اگر کسی به دنبال صلح، صفا، معنویت، قدردانی، قدرشناسی، احترام و تکریم است، باید به این وصیت عمل کند که حضرت فرمود، من از پیامبر(ص) شنیدم که پاداش اصلاح بین خانواده، دوست و آشنا، برتر از همه روزه ها و نمازها است، که در روایت منظور از این عبادات را روزه و نمازهای مستحبی عنوان شده است؛ چرا که روزه و نماز ترقی در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: جایی که انس و الفت و صمیمیت نباشد، آنجا تکامل شکل نمی گیرد و تکامل انسان جایی است که غل و غش نباشد.

ریشه اختلافات در زندگی ها عمل نکردن به دستورات الهی است

وی با اشاره به اهمیت عمل کردن دستورات الهی گفت: اگر که امروز می شنویم در برخی خانواده ها و جوامع مسأله اختلاف، طلاق و دشمنی اتفاق می افتد، ریشه در عمل نکردن درست به دستورات الهی دارد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان این که بایستی قرآن و سیره اهل بیت(ع) را شاخص زندگی خود قرار دهیم، تصریح کرد: این شب های ماه رمضان، فرصت خوبی است که خداوند سبحان به بندگان خود عنایت خاص دارد و بهترین فرصت، برای تدبر و تفکر است و سبک زندگی خود را نقد کرده و معیار و شاخص زندگی خود را قرآن و سیره اهل  بیت قرار دهیم تا از این دنیای چند روزه لذت ببریم.

وی با بیان این که لذت در دل آسایش است نه آرامش، افزود: آسایش در گروه انجام وظیفه و تکلیف است؛ باید به ارزش های شیطانی پشت پا بزنیم تا همیشه از نعمت های الهی متنعم باشیم./822/پ202/ب1

مهدی فلاحی
ارسال نظرات