۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۵۳۸۵۵
کارشناس مسائل بین‌الملل:

ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا توافق «بُرد ـ بُرد» است نه برجام

ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا توافق «بُرد ـ بُرد» است نه برجام
ایزدی با اشاره به رابطه ایران و ونزوئلا گفت: این اتفاق برای ایران از ابعاد مختلف سیاسی، ژئوپلیتیک، سیاسی و حتی فرهنگی و مذهبی اهمیت دارد.

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، درباره ورود موفقیت‌آمیز نفتکش های ایرانی به ونزوئلا اظهار داشت: این اتفاق برای ونزوئلا و هم برای ایران از ابعاد مختلف سیاسی، ژئوپلیتیک، سیاسی و حتی فرهنگی و مذهبی اهمیت دارد.

وی به جنبه سیاسی ورود نفتکش های ایرانی به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: برای ونزوئلا حضور نفتکش های ایران در آبهای این کشور بسیار اهمیت دارد، چون در این مدت شرکت‌های روسیه و چین خیلی نتوانستند کار کنند، به دلیل فشارهایی که از سمت آمریکا متحمل می‌شدند، هرچند رابطه دولت‌های چین و روسیه با دولت ونزوئلا خوب است، اما چون این شرکت‌ها با دلار سروکار دارند و با کشورهای غربی در ارتباط هستند، محدودیت‌های‌شان بیشتر است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: این که یک کشوری بیاید، تحریم‌ها را با صراحت و جدیت و افتخار بشکند و به ونزوئلا کمک کند، برای ونزوئلا از بعد سیاسی اهمیت داشته است، بنابراین تشکر می‌کنند و برای ایران مهم است، چون یکی از اهداف آمریکا، منزوی کردن ایران بود، به دلیل این که سیاست خارجی مستقلی دارد.

وی «بُعد اقتصادی» ورود نفتکش های ایرانی به ونزوئلا را مهم عنوان کرد و گفت: اگر ایران هزینه‌هایی را در این عرصه متحمل می‌شود، منافع جدی را نیز در بعد اقتصادی کسب می‌کند، مثلا در این مورد این که چه مبلغی را ایران بابت فروش نفت و سرویس‌های مهندسی و تبدیل نفت به بنزین دریافت می‌کند، مطلع نیستیم، اما واشنگتن پست مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار را عنوان کرده است که در دوره تحریم، مبلغ کمی نیست و همین نوع فعالیت‌ها برای دور زدن تحریم‌ها می‌تواند مفید باشد.

ایزدی با اشاره به جنبه داخلی ورود نفتکش های ایرانی به ونزوئلا یادآور شد: در بعد داخلی سال‌هاست که دولت تصورش این است که باید توافقاتی مثل برجام را انجام دهد و مشکلات را می‌شود از این طریق با آمریکا حل کند و الان بعد از هفت سال معلوم می‌شود که نمونه موفق تعاملات بیرونی همین نمونه ونزوئلا است، بنابراین اگر رئیس دولت علاقه مند به تعامل با آمریکا باشد، معلوم می‌شود که آمریکایی‌ها علاقه مند به تعامل نیستند و دعواهای‌شان را کاهش نداده و حتی افزایش داده‌اند.

وی افزود: این نکته مهم است که ایران در حوزه اقتصادی از این نوع ارتباطات بیشتر داشته باشد و معلوم می‌شود می‌توان این نوع کارها را نیز انجام داد و مشکلات اقتصادی فقط پای میز مذاکره حل نمی‌شود و این نوع تعاملات تجاری اگر صرفه و ظرفیت بیشتری از مذاکره نداشته باشد، ظرفیت کمتری ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل به بعد ژئوپلیتیک رابطه تجاری ایران و ونزوئلا اشاره کرد و گفت: ونزوئلا در حیات خلوت آمریکا است و آن طرف دریای کارائیب، ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارد و ایران با توجه به سیاست فشار حداکثری آمریکا نیاز به اهرم‌های فشار بر آمریکا دارد و یکی از اهرم‌های فشار، حضور در حیات خلوت آمریکا می‌تواند باشد و حضور ایران از نظر ژئوپلیتیک و تبادل اطلاعاتی و نظامی بین ایران و ونزوئلا حائز اهمیت است.

وی به بعد فرهنگی حضور ایران در ونزوئلا اشاره کرد و گفت: رابطه ایران و ونزوئلا یک بعد فرهنگی و مذهبی نیز دارد؛ تشکر مادورو و پیام تبریک ماه رمضانش بابت شکستن تحریم‌ها از سوی ایران بود، چون کشورهای دیگر حاضر نبودند این کار را انجام دهند.

ایزدی رابطه بین ایران و ونزوئلا را توافق «بُرد ـ بُرد» خواند و گفت: این رابطه تجاری یک کار بشردوستانه هم بوده است، از این جهت که ایران توانسته است در این زمینه مشکلی را از مردمی که تحریم شده‌اند حل کند، به هر حال این یک رابطه برد ـ برد واقعی است، بر عکس روابطی که روی کاغذ برد ـ برد است، اما در عمل خلاف آن رفتار می‌شود./۹۰۸/ت302/ف

ارسال نظرات