۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۶۵۴۳۷۱

کتابی برای شناخت برترین عشق

کتابی برای شناخت برترین عشق
از دغدغه های والدین، دین دارشدن و تربیت دینی صحیح فرزندان است که این مهم احتیاج به راهنمایی دارد. کتاب عشق برتر سعی کرده است این نیاز والدین را برطرف نماید.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، یکی از دغدغه‌های والدین دین دار شدن و تربیت دینی صحیح فرزندان است چون به گواهی تجربه و تاریخ، آنان که وابستگی های عاطفی و قلبی به دین و مظاه مکتب و مذهب داشته اند و نیز علاقه مندان اهل بیت (ع) و پایبندان به سنن مذهی و شعائر دینی، کمتر در معرض انحراف، گناه، مفاسد و آلودگی های اخلاقی بوده اند یا دیرتر به مفاسد و بدیها کشیده شده اند. عواطف پاک و مقدس به معصومین و خاندان پیامبر، عامل ثبات قدم بیشتر در راه دینداری نوجوان است و عشق و محبت به اهل بیت (ع)، در بسیاری از موارد بیمه کننده آنها در برابر گناه و فساد است، به شرط آنکه این محبت و دوستی، ریشه دار و از روی بصیرت و معرفت باشد و انسان را در مسیر عمل قرار دهد. در این میان، جوانان و نوجوانان اگر پایه‌های اعتقادی استوار و تربیت های دینی درست نداشته باشند، آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر امواج گناه و فساد اخلاقی و اجتماعی به شمار می آیند. از این رو، دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، با همه امکانات و ابزار و شیوه ها در پی جدا ساختن جوانان جامعه از جریان مقدس اسلام در سطح جهان اند. کتاب «عشق برتر» نوشته حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی از انتشارات بوستان کتاب توانسته است راهی نو در برابر والدینی که به فکر تربیت دینی فرزندان خود هستند قرار دهد.

ساختار مطالب 

محتوای کتاب در چهارعنوان کلی سامان یافته است:

اول: نویسنده کتاب خویش را با بحثی با عنوان «جایگاه محبت دردین» آغاز کرده و با تبیین اجمالی رابطه معرفت و محبت و اطاعت، درباره مفهوم «تربیت ولایی» سخن گفته است.

دوم: دومین بخش از این کتاب، «حقوق اهل بیت عالی و وظایف ما» نام دارد که در آن، از دوازده مورد گفت وگو شده است؛ مواردی مانند مودت و محبت، ولایت و پذیرش رهبری آنان، مقدم داشتن آنان بر دیگران، اکرام و احترام به آنان، ادای خمس اموال و درآمدها، صلوات و درود فرستادن بر آنان، ذکر مصائب و مظلومیت آنان و نیز رفتن به زیارت قبور مطهرشان.

سوم: در این بخش با عنوان «راه های ایجاد محبت»، هجده راهکار ساده و عملیاتی به خوانندگان پیشنهاد شده است.

چهارم: پایان بخش این کتاب چند نکته تکمیلی درباره محبت اهل بیت است؛ همانند: پیوند محبت باعمل، نشانه های محبت، پرهیز از غلوونکاتی درباره خواب ها و افسانه ها.

ویژگی های اثر

اول: نخستین ویژگی این اثر، جامعیت آن درباره موضوع است؛ به این معنا که نویسنده توانسته ضمن پرداختن به مهمترین محورهای مرتبط با محبت اهل بیت (ع)، در هر محور، مهم ترین موارد را که برگرفته از روایات اهل بیت (ع) و آیات قرآن است، بیان کند.

دوم:  ویژگی دیگر این اثر، بهره گیری فراوان نویسنده از منابع دینی و تحلیل مناسب آنها در بسیاری از موارد است.

سوم: در این کتاب با تکیه بر آموزه های وحیانی نهفته در آیات قرآن و روایت های اهل بیت (ع) راهکارهای کلی در اختیار خواننده قرارداده شده است.

چهارم: آخرین نکته ای که در این بخش باید به آن اشاره شود، قلم روان و زیبای نویسنده است که همگان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

بهره ها و نیازمندی های تربیتی

دراین کتاب نویسنده به دنبال ارائه راهکارهایی عملیاتی برای ایجاد محبت اهل بیت عالی دردل کودکان و نوجوانان و گره زدن اندیشه و عاطفه و محبت آنان به این خاندان است.

جمع بندی

هرچند در برخی از موارد، تحلیل های تربیتی ارائه شده در کتاب اندکی ضعیف است و گاهی صورت خطابه به خود می گیرد، اما در زمینه تبیین جایگاه محبت اهل بیت (ع) در سعادت انسان و راهکارهای کاشتن بذر این محبت در ذهن و دل کودکان و نوجوانان کتاب ارزشمندی است. شاید بتوان گفت مهم ترین امتیاز این اثر، بهره مندی فراوان آن از روایت های اسلامی در زمینه محبت اهل بیت است که البته در برخی  موارد، روایت های آورده شده نیازمند تحلیل بیشتر به نظر می رسد.

برشی از کتاب

نحوه برخورد بزرگترها با مناسبتهای ویژه اهل بیت، در فكر و روح کودکان هم مؤثر است. برپایی مراسم جشن یا سوگواری، شرکت کردن و شرکت دادن در چنین برنامه هایی مؤثر است. در سایه اینگونه تعظیم شعائر، آن فرهنگ دینی و علقه های ولایی پابرجا می ماند و تقویت می شود. امامان معصوم علیهم السلام نیز از این شیوه بهره می گرفتند و به آن توصیه می کردند. برای پیروان اهل بیت، تكريم مناسبتهایی همچون ایام عاشورا و روز غدیر ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اهل بیت، به این دو مناسبت بسیار بها می دادند. «غدیر خم را یک عید بزرگ اسلامی می دانستند و به روزه و عبادت و تبریک گویی و دید و بازدید و شادمانی و پوشیدن لباس نو واحترام این روز دستور می دادند، تا در ذهن شیعه به عنوان یک روز مهم و به یادماندنی باقی بماند. نسبت به ایام عاشورا نیز، مراسم گرفتن در خانه ها، مدرسه ها ، ادارات، بازارها و ... مؤثر است. در بسیاری از خانه ها و خانواده ها که مراسم دیرین و درازمدت «روضه خانگی» برقرار می شود، معمولا افراد آن خانه با حب اهل بیت بار می آیند و این محبت و ولا را به عنوان یک گوهر ، حفظ می کنند. حتی ترویج مسائلی همچون اطعام، احسان، وقف، نذر، هدیه دادن در راه اهل بیت، به رسوخ این محبت در قلوب کمک می کند . حفظ سنتهای دینی در خانواده ها و گسترش آن به مدرسه ها، مجتمع ها و مجموعه های انسانی می تواند مفید باشد. برگزاری جشنهای میلاد امام زمان علیه السلام در این میان اهمیت خاصی دارد و ایجاد شوق به مناسبت تولد امامی که هنوز هم زنده است و حاضر و ناظر بر ماست و ما چشم به راه امدن او بسیم، بعد عطفی و عشق آفرینی بیشتری دارد. زمینه آن نیز به طور طبیعی در میان کودکان و نوجوانان وجود دارد و نیمه شعبان خاطره ای فرموش نشدنی برای آنان است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب عشق برتر به آدرس: قم چهارراه شهداء، خیابان معلم، معلم14- پلاک 17 - تلفن 37831720 مراجعه نمایند./826/ن601/ق

 

م/ کتابی برا شناخت برترین عشق(در حال ویرایش)

ارسال نظرات