۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۴۳۸۳
آیت‌الله مجتهدشبستری مطرح کرد؛

ضرورت پیروی از سبک زندگی امام خمینی / حوزه از مسائل سیاسی غفلت نکند

ضرورت پیروی از سبک زندگی امام خمینی / حوزه از مسائل سیاسی غفلت نکند
آیت الله شبستری به اجتهاد جواهری و فقه پویا در اندیشه امام راحل اشاره کرد و گفت: بی تفاوتی حوزویان به مسائل اجتماعی و سیاسی سمی مهلک برای دینداری جامعه است.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت مدرسه علمیه ایروانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) بینش سیاسی فوق‌العاده‌ای داشتند، گفت: امام راحل علاوه بر آگاهی به زمان عالم و فقیهی اعلم و حکیم بودند.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) عنایت ویژه‌ای به حوزه‌های علمیه داشتند، ابراز کرد: می‌طلبد حوزه‌های علمیه مبانی فکری حضرت امام را موردبررسی قرار داده و آن اموری که برایشان مفید است را بشناسند و به آن عمل کنند.

اجتهاد جواهری و فقه پویا در اندیشه امام خمینی

آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) همواره تأکید داشتند فقه جواهری توأم با فقه پویا همراه باشد، اظهار داشت: ایشان قائل بودند حوزه‌های علمیه درعین‌حال که به رعایت فقه سنتی اهتمام دارند عنصر زمان و مکان را نیز باید مدنظر بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به‌عبارت‌دیگر همان‌گونه که قواعد فقهی و اصول فقه باید موردتوجه حوزویان باشد و در اجتهاد اعمال کنند نباید از عنصر زمان و مکان نیز غفلت داشته باشند زیرا شیعه معتقد است باب اجتهاد مفتوح بوده و می‌شود فتاوای فقها تا حد امکان تطبیق داشته باشد و این امر به‌واسطه تغییر موضوعات و شرایطی است که به وجود می‌آید.

تاکید امام راحل بر استقلال حوزه های علمیه

نماینده مجلس خبرگان رهبری استقلال حوزه‌های علمیه از دولت‌ها را یکی دیگر از مبانی فکری امام راحل درباره حوزه‌ها برشمرد و گفت: نظر مبارک ایشان این بود که حوزه‌های علمیه نباید به دولت‌ها وابستگی داشته باشند و این‌یکی از امتیازات عالم شیعی است که ازنظر بودجه و سایر مسائل به دولت‌ها وابستگی ندارند و امامین انقلاب به استقلال مادی حوزه‌های علمیه بسیار تأکید دارند.

آیت‌الله مجتهدشبستری به دیگر مبانی فکری امام راحل درباره حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ادامه داد: حضرت امام توجه خاصی به مسائل سیاسی داشتند و بر این اعتقاد بودند که طلاب، اساتید و حوزویان در کنار درس و بحث مسائل علمی و فقهی نباید از مسائل سیاسی و اجتماعی غفلت داشته باشند و طوری نباشد که از مسائل سیاسی و اجتماعی فراری باشند.

وی افزود: شهید بزرگوار مدرس فرمودند سیاست ما عین دیانت ماست و بالعکس؛ امام نیز به همین اصل معتقد بودند و می‌فرمودند روحانی نباید تنها به درس خواندن، نماز جماعت و تدریس و بحث اکتفا کند بلکه با آگاهی تمام باید در مسائل اجتماعی و سیاسی دخالت داشته باشد.

آیت‌الله مجتهدشبستری ادامه داد: امام راحل رعایت قواعد مسلم فقهی را از یک‌سو و شناخت مقتضیات زمان و مکان از سوی دیگر را برای حوزه‌های علمیه لازم و ضروری می‌دانستند این مساله بسیار ظریف و دقیق است و باید موردتوجه عزیزان حوزوی قرار گیرد.

بی تفاوتی حوزویان به مسائل اجتماعی و سیاسی سمی مهلک برای دینداری جامعه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ایشان معتقد بودند حوزویان نباید نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بی‌تفاوت و بی‌اعتنا باشند و کنار کشیدن از مسائل سیاسی و اجتماعی را کار درستی برای حوزویان نمی‌دانستند چراکه پیشوایان معصوم ما نیز در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت داشتند اگر چنین نبود آن بزرگواران به دست طواغیت زمان به شهادت نمی‌رسیدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری به تبیین سیره عملی امام راحل پرداخت و اظهار داشت: در سیره عملی امام راحل می‌توان به توکل قلبی ایشان به خداوند متعال اشاره کرد بر اساس همین توکل بود که این موفقیت‌ها نصیب حضرت امام شد.

وی افزود: همچنین ایشان اهل شب‌زنده‌داری و عبادات شبانه بودند حتی در اواخر عمر مبارکشان نیز به انجام نوافل و نماز شب مقید بودند.

ساده زیستی در سیره عملی امام خمینی

آیت‌الله مجتهدشبستری به ساده زیستی در سیره عملی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: ساده زیستی امام راحل فراموش‌نشدنی است چه آن زمانی که در ایران زندگی می‌کردند و چه در دوران تبعید، ایشان بسیار ساده‌زیست بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان خاطره‌ای از ساده زیستی امام خمینی(ره)، ادامه داد: گفته‌شده در هوای گرم نجف به امام راحل پیشنهاد خرید کولر می‌دهند اما ایشان با امتناع از خرید کولر می‌فرمایند هر زمان که ملت ایران صاحب کولر شدند ما هم کولر تهیه می‌کنیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: حتی زمانی که از قم به تهران منتقل شدند قرار بود حضرت امام در خانه‌ای بزرگ اسکان داده شوند اما ایشان از این کار امتناع کردند و خانه کوچک جماران را برای زندگی ترجیح دادند.

وی افزود: ساده زیستی امام خمینی(ره) مسؤولان و مهمانان خارجی تعجب‌زده می‌کرد به حدی که بارها گفته بودند چگونه است رهبری با این عظمت در منزل ساده و کوچک ساکن است؛ امروز مسؤولان کشور باید ساده زیستی حضرت امام را موردتوجه و الگوی خود قرار دهند و از اشرافی گری اجتناب کنند./813/ت301/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات