۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۵۵۳۸۸
آیت الله مجتهدشبستری:

امام صادق با تأسیس حوزه علمیه معارف ناب تشیع را گسترش دادند

امام صادق با تأسیس حوزه علمیه معارف ناب تشیع را گسترش دادند
نماینده خبرگان با اشاره به نقش امام صادق(ع) در تبیین معارف و حقایق ناب اسلام، گفت: حضرت با تربیت شاگردان فرهیخته و دانشمند زمینه گسترش و انتشار معارف را فراهم ساختند.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تولیت مدرسه علمیه ایروانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رییس مذهب امام صادق(ع)، گفت: زندگی پیشوای ششم شیعیان ازنظر شرایط سیاسی و اجتماعی ایجاب می کرد که بتوانند معارف و حقایق اسلام را تبیین کنند.

وی با بیان اینکه مطالب و معارف بسیار عمیقی به برکت وجود امام صادق(ع) از مسائل احکام و عقاید گرفته تا اخلاقیات در دسترس شیعه قرار گرفت، ادامه داد: امامت ایشان با انقراض بنی‌امیه و روی کار آمدن بنی العباس مصادف بود.

حوزه علمیه امام صادق(ع) یک پایگاه علمی و معرفتی تمام عیار

آیت‌الله مجتهدشبستری با بیان اینکه امام صادق(ع) با استفاده از فرصت پیش‌آمده اقدام به تأسیس حوزه علمیه کردند، عنوان کرد: حدود 4 هزار شاگرد از انسان‌های مبرز در حوزه امام صادق(ع) شرکت می‌کردند و در رشته‌های مختلف فقه، عقاید، کلام و حتی علوم طبیعی به کسب دانش از محضر حضرت می‌پرداختند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) با تربیت شاگردان فرهیخته و دانشمند زمینه گسترش و انتشار معارف اسلامی را فراهم ساختند و خدمت بزرگی به جهان تشیع کردند، گفت: برای مثال افراد مبرزی در رشته فقه و فقاهت همچون زارة ابن اعین، ابابصیر، محمد بن مسلم، در رشته عقاید و کلام هشام بن حکم و مؤمن الطاق و در رشته علوم طبیعی و شیمی جابر بن حیان کوفی تربیت شدند و تخصص پیدا کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شاگردان متبحر امام صادق(ع) با علمای مذاهب و ادیان دیگر مباحثه می‌کردند و بدین‌وسیله عقاید شیعه را تبیین کرده و به جهان بشریت معرفی می‌کردند.

نقش امام صادق(ع) در گسترش مذهب شیعه

آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به اینکه امام صادق(ع) و شاگردان ایشان مذهب تشیع را گسترش دادند، بیان داشت: یکی از ویژگی‌های امام صادق(ع) این بود که آن حضرت خود نیز با پیروان ادیان مختلف و حتی با ملحدینی مانند ابن ابی الاوجاء و ابوشاکر دیصانی با خوش‌رویی و برخوردی مناسب مناظره و مباحثه کرده و مذهب تشیع را ترویج می‌کردند.

وی افزود: مباحثات هشام بن حکم از شاگردان امام صادق(ع) با عمرو بن عبید عالم معتزلی اهل تسنن در تاریخ معروف است، شاگردان امام غالباً در مباحثات پیروز بودند و می‌توانستند عقاید شیعه و اسلام حقیقی را به مردم معرفی کنند.

امام صادق(ع) از منظر اهل تسنن

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به نقل دو دانشمند بزرگ اهل تسنن به جایگاه علمی امام صادق(ع) اشاره کرد و ادامه داد: دکتر عبدالقادر محمود دانشمند بزرگ مصری در کتاب خود به نام «الامام الصادق قائد السنه و الشیعه» آورده است که آن حضرت فقط مرجع شیعیان نبود بلکه پیشوای هر دو مذهب تسنن و تشیع بودند و پیشوای جلیل‌القدر اهل تسنن ابوحنیفه و مالک نیز از نظر علمی شاگردان ایشان محسوب می‌شدند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همچنین محمد ابوزهره دانشمند معروف و نویسنده کتاب «الامام الصادق» در کتاب خود می‌نویسد که علمای اسلام با اینکه از طوایف مختلف هستند اجماع دارند که علم امام صادق(ع) بی‌نظیر است و همه ایشان را به‌عنوان مرجعیت علمی قبول دارند.

وی افزود: همچنین نویسنده کتاب «مغز متفکر شیعه» که سه جلد کتاب در فضائل امام صادق(ع) به رشته تحریر درآورده است بر روش مسالمت‌آمیز ایشان در قبال رهبران مذاهب مختلف و تلاش برای حفظ وحدت اسلامی تأکید دارد؛ توصیه می‌کنم مردم عزیز این کتاب‌ها را مطالعه کنند.

آیت‌الله مجتهدشبستری با تأکید بر اینکه سیره و عمل امام صادق(ع) برای شیعیان بهترین و کامل‌ترین اسوه و الگو است، خاطرنشان کرد: یکی از شیعیان نقل می‌کند، در شبی بارانی در مدینه راه می‌رفتم که دیدم فردی چیزی را از زمین جمع می‌کند، جلوتر رفتم دیدم که امام صادق(ع) هستند از انبان نانی که به خانه فقرا می‌بردند مقداری نان روی زمین ریخته و مشغول جمع‌آوری نان‌ها هستند من به ایشان کمک کردم و همراه ایشان حرکت کردیم، حضرت وارد خرابه‌ای شدند و بالای سر هر فردی که در خرابه بود چند قرص نان می‌گذاشتند، از امام پرسیدم این‌ها شیعه هستند حضرت فرمودند اگر این‌ها شیعه بودند من باید اموال خودم را با آن‌ها تقسیم می‌کردم؛ امام صادق(ع) باید برای شیعیان الگو باشند مخصوصاً در شرایطی که این روزها با آن مواجه هستیم می‌طلبد مردم رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه را ترک نکنند و در این راه ثابت‌قدم باشند./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات