۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۶۵۴۵۰۱
آیت الله مجتهد شبستری در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

جزئیاتی از جلسه تاریخی خبرگان رهبری

جزئیاتی از جلسه تاریخی خبرگان رهبری
آیت‌الله مجتهدشبستری انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به‌عنوان رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد ۶۸ امری معجزه وار و موهبتی الهی خواند و انتخاب ایشان را سبب یأس دشمنان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پس از درگذشت بنیان‌گذار کبیر انقلاب در تاریخ 14 خرداد 1368 در جلسه‌ای فوق‌العاده نخستین رهبر ایران توسط مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن دوران به‌عنوان رییس جمهور وقت و عضو مجلس خبرگان رهبری بودند در چنین روزی از سوی اعضای مجلس خبرگان به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی برگزیده شدند.

می‌توان گفت انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی امری معجزه وار و موهبتی الهی بود که در آن برهه در مجلس خبرگان رهبری اتفاق افتاد.

برای شنیدن جزئیات بیشتری از این جلسه تاریخی و فوق‌العاده مهم با آیت‌الله محسن مجتهدی شبستری نماینده مجلس خبرگان وقت به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

رسا ـ بفرمایید چه زمانی از خبر رحلت امام خمینی(ره) و تشکیل جلسه فوری مجلس خبرگان مطلع شدید؟

شام 13 خرداد 68 بود که از دبیرخانه شورای مجلس خبرگان رهبری با بنده تماس گرفته شد و بعد از اعلام خبر ناگوار و غمبار رحلت جان‌سوز بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، تأکید شد 14 خرداد رأس ساعت 9 صبح در مجلس خبرگان رهبری حاضر شویم.

در آن شب ناگوار حتی لحظه‌ای از نگرانی و ناراحتی پلک رو هم نگذاشتیم، چراکه از یک‌طرف شخصیت بی‌نظیر و بی‌بدیل جهان اسلام چون حضرت امام را از دست‌داده بودیم و هم اینکه حضرت امام استاد عظیم شان بنده محسوب می‌شد و سال‌ها در مکتب ایشان زانوی تلمذ زده و از دریای معارف ایشان بهره‌ها برده بودم و دیگر اینکه آینده انقلاب و نظام برای‌مان نگران‌کننده بود.

صبح زود وقتی در مجلس خبرگان رهبری حاضر شدیم در کنار بنده مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی نشسته بود و در بین صحبت‌هایی که با یکدیگر داشتیم به کلام امام راحل که درباره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای توصیه‌‎هایی داشتند اشاره کردم و آن مرحوم نیز تصدیق کرد که او نیز این نقل‌ها را شنیده است.

14 خرداد 68 در جلسه مجلس خبرگان رهبری چه گذشت؟

رسا ـ لطفا بفرمایید در جلسه خبرگان 14 خرداد 68 چه گذشت؟

در این جلسه ابتدا وصیت‌نامه امام خمینی(ره) توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرائت شد، امام راحل وصیت کرده بودند که وصیت‌نامه ایشان را فرزند گرامی‌شان مرحوم حاج احمد آقا بخوانند و اگر احیاناً ایشان معذور بود یکی از سران سه قوه متن وصیت‌نامه را قرائت کنند که رهبر انقلاب در آن جلسه این وظیفه را به انجام رساندند و قرائت وصیت‌نامه تا ظهر طول کشید.

بعد از اقامه نماز ظهر بود که مجدد جلسه تشکیل شد و ابتدا مساله پذیرش استعفای آقای منتظری مورد بحث و بررسی اعضای مجلس شورای خبرگان قرار گرفت، البته مجلس خبرگان اعلامیه و بیانیه داده بود اما می‌طلبید رسماً نیز در جلسه خبرگان استعفای وی پذیرفته و به‌صورت قانونی از قائم‌مقامی عزل شود و پس ‌از آن اعضای مجلس خبرگان به مسأله انتخاب رهبری پرداختند.

آن دوران در قانون اساسی دو بحث شورایی و فردی بودن مسأله رهبری مطرح بود برای همین هر دو بحث در جلسه آن روز مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اعضای خبرگان ابتدا به بررسی شورایی بودن رهبری پرداختند و موافقین و مخالفین این مسأله به‌صورت کامل صحبت و نظرات خود را ارائه کردند.

تا اینکه بنده دیدم این جلسه بسیار طول می‌کشد و نامه‌ای نگاشته و به هیأت رییسه مجلس تقدیم کردم که دیگر این بحث کافی است و وارد بحث و بررسی مسأله فردی بودن رهبری شویم و دیگر آنکه راجع آن مطلبی که امام راحل درباره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند را نیز مطرح کنید، هیأت رییسه از قول مرحوم هاشمی رفسنجانی در جواب یادداشت بنده چنین نوشت که اجازه بدهید بحث شورایی تمام شود اگر به بحث رهبری فردی رسیدیم این مسأله مطرح می‌شود.

بر این اساس صبر کردیم تا اینکه بحث شورایی بودن رهبری رأی نیاورد و نوبت به بررسی مسأله رهبری فردی رسید و با رأی گیری که انجام شد رهبری فردی رأی آورد و افرادی نیز مانند مرحوم آیت‌الله گلپایگانی و بعضی افراد دیگر برای این سمت معرفی شدند.

زمانی که مشاهده کردم این بحث نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت از جای خود بلند شدم و با صدای بلند عرض کردم جناب آقای هاشمی لطفاً آن مطلبی را که شما نیز از حضرت امام درباره رهبر آینده انقلاب شنیدید بیان کنید تا از مباحث متفرقه اجتناب شود.

14 خرداد 68 در جلسه مجلس خبرگان رهبری چه گذشت؟

مرحوم هاشمی رفسنجانی خطاب به حضار گفت شبستری پیشنهاد دارد که توصیه و اشاراتی که امام خمینی(ره) درباره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره رهبری ایشان فرمودند مطرح شود اگر آمادگی شنیدن این مطالب و شهادت را دارید مطرح کنیم؛ اکثریت حضار جواب مثبت دادند.

آن مرحوم سه مورد را که امام راحل درباره رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان فرموده بودند را مطرح کرد یکی از آنان به زمانی که تازه آقای منتظری عزل شده بود مربوط می‌شد که مرحوم هاشمی رفسنجانی به همراه سران سه قوه و جناب نخست‌وزیر در نزد حضرت امام بودند و وی به امام راحل عرض می‌کند با عزل آقای منتظری ما دیگر کسی را برای رهبری سراغ نداریم و امام خمینی(ره) در پاسخ می‌فرمایند: با وجود آقای خامنه‌ای شما غصه‌ای ندارید.

مرحوم هاشمی رفسنجانی در خصوص مورد دوم چنین مطرح کرد که بنده به‌صورت خصوصی خدمت حضرت امام رسیدم و مجدد مسأله رهبری را مطرح کردم و ایشان فرمودند با وجود سید علی شما به فکر این مسأله نباشید.

همچنین در نقل سوم آن مرحوم چنین از قول حاج احمد آقا نقل کرد که ایشان زمانی که با چند نفر از بزرگان از جمله مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی نزد امام بودند و تلویزیون سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را از کره به‌عنوان رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران پخش می‌کرد حاج احمد آقا به حضرت امام عرض می‌کند آیت‌الله خامنه‌ای خوب جاافتاده و به نقل مضمون مجلس را به‌خوبی در قبضه خود درآورده است که امام راحل در پاسخ می‌فرمایند آیت‌الله خامنه‌ای شایستگی رهبری دارند؛ آقای رفسنجانی این سخنان را در آن جلسه تاریخی از قول امام راحل مطرح کرد.

14 خرداد 68 در جلسه مجلس خبرگان رهبری چه گذشت؟

رسا ـ چرا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مخالف پذیرش رهبری بودند؟

زمانی که اعضای مجلس خبرگان به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب رأی دادند ابتدا ایشان قبول نکردند و پشت تریبون رفته و از پذیرش این مسؤولیت امتناع کردند و فرمودند من این مسؤولیت را نمی‌پذیرم و باید خون گریست، همچنین فرمودند شاید من به شما حکمی کنم و نپذیرید، حتی خطاب به یکی از اعضا که اسم او در میان اسامی معرفی ‌شده برای عنوان رهبری بود فرمودند آیا خود شما حاضرید حکمی که من می‌دهم را بپذیرید؟ که وی به همراه اعضای مجلس خبرگان پاسخ مثبت به معظم له دادند.

در نهایت اصرار مجلس خبرگان رهبری سبب شد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این مسؤولیت عظیم را بپذیرند با اینکه اکثریت به‌منظور رأی به ایشان از جای بلند شده بودند اما معظم له در جای خود نشسته و به خودشان رأی ندادند و فرمودند مجبورم تابع رأی مجلس خبرگان باشم، بپذیرم و عمل کنم.

رسا ـ لطفا بفرمایید اگر اشارات و توصیه‌های حضرت امام نبود چه می شد؟

بر فرض اگر اشارات امام راحل نیز نبود مجلس خبرگان به شخصی بهتر از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌رسید زیرا از ایشان شایسته‌تر سراغ نداشتیم و نداریم ولی اشارت و توصیه‌های امام خمینی(ره) در تسریع رأی‌گیری و کثرت آراء راه گشا شد.

مرحوم آیت‌الله احمدی میانجی می‌گفت ملائکةالله هدایت کردند تا با اشارات و توصیه‌های امام خمینی(ره) خلف صالح و رهبری صالح انتخاب شود، نزدیک به همین مطلب را آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی قم مطرح کرد و گفت مجلس خوبی بود و امام امت به داد ما رسید.

لطف و عنایت الهی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب شدند؛ در شرایطی که دنیای استکبار و مستکبرین به دنبال فرصت بودند و لحظه‌شماری می‌کردند که بعد از ارتحال امام خمینی(ره) انقلاب را به‌کلی نابود کنند و رصد می‌کردند با رحلت ایشان چه وضعیتی پیش می‌آید تا شیطنت‌های خودشان را آغاز کنند اما با این انتخاب تیرشان به سنگ خورد و کمتر از 24 ساعت بعد از رحلت امام خمینی(ره) رهبر عالی‌قدر و عظیم شان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب شدند و دشمن مایوس شد./813/ت301/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
خدا رحمتتون کند امام (ره) ، به کرمتان دست ما را هم بگیرید . شادی روح والای امام (ره) صلوات
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
الله اکبر پاینده رهبر
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
تا جان در بدن داریم در راه تو گام بر میداریم
مرگ بر ضد ولایت فقیه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
مدل رهبری حضرت آقا مشابه مدل رفتاری امام راحل است، با این تفاوت که امام در سال‌های اول انقلاب به تبیین جنبه نرم افزاری نهضت پرداختند و جامعه اقتضای بیشتری نداشت، اما رهبری بعد از ایشان افزون بر جنبه نرم افزاری به جنبه‌های سخت افزاری انقلاب همانند صنعت موشک سازی، مسائل اقتصادی، امور نظامی و موارد مختلف دیگر توجه کردند.
0
0
ناشناس
Romania
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
خیلی عالی بیان شده بود
0
0
ناشناس
Romania
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
احسنت و تبارک الله
0
0
حسن
United Kingdom
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
مرگ بر آمریکا اسرائیل ......
0
0
ناشناس
Romania
۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
خدایا تا انقلاب مهدی خامنه‌ای را نگهدار
0
0