۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۶۵۵۴۵۱
رییس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق:

حرکت علمی امام صادق در پرتو قیام سالار شهیدان شکل گرفت

حرکت علمی امام صادق در پرتو قیام سالار شهیدان شکل گرفت
حجت الاسلام نگارش با بیان این که حرکت علمی امام صادق(ع) در پرتو قیام سالار شهیدان شکل گرفت، گفت: امام حسین(ع) با قیام و حرکت خود این ظرفیت را به وجود آوردند که مردم به امام احساس نیاز پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید نگارش در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: ان شاءالله عنایات ایشان در دنیا و شفاعت ایشان در آخرت نصیب همه باشد و لازم است از ستاد فرهنگی اربعین حسینی و مراکز دیگری که در برگزاری این همایش نقش داشتند تقدیر و تشکر داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) در ادامه عنوان کرد: یکی از رویدادهای تاریخی در جهان اسلام، حادثه عاشورا و قیام امام حسین(ع) است که شرایط جدیدی را در عالم اسلام رقم زد و پرچمی را بر فراز قله رفیع تاریخ قرار داد که به نوعی مبارزه با ظلم و استبداد و هرگونه استکبار طلبی بود.

وی با اشاره به این که امام صادق(ع) با روش های گوناگون در احیای یاد کربلا و امام حسین(ع) و عاشورا تلاش داشتند، گفت: این که تأکید بر این داشتند که عشق به اهل بیت(ع) می‌ تواند سکوی ابقای اسلام و دین اسلام باشد و سیدالشهدا(ع) را به عنوان علت مبقیه و حرکت عاشورا را به عنوان علت مبقیه مدنظر قرار دادند، نشان بر همین مدعا است.

حجت الاسلام والمسلمین نگارش بیان داشت: تأکید بر عزاداری در جهت نشر دین و احکام الهی نیز در سیره امام صادق(ع) قابل توجه است؛ در روایاتی که نقل شده و با سند صحیح هم هست به این مسأله می‌ رسیم که ائمه اطهار(ع) به ویژه امام صادق(ع) بر این مسأله تأکید داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: می‌ توانیم به چند نمونه از احادیثی که امام صادق(ع) در مورد حفظ فرهنگ عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) داشتند اشاره کنیم؛ حدیثی است که امام صادق نقل می‌ کنند: «هرکس با معرفت به زیارت امام حسین(ع) برود تمام گناهانش آمریزده می‌ شود و شفاعت او نسبت به پنجاه گناهکار قبول می‌ شود و حاجات او برآورده می‌ شود».

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با بیان این که امام صادق(ع) نستبت به احیای یاد کربلا تأکید زیادی داشتند، گفت: ایشان در پاداش زیارت امام حسین(ع) نقل می‌ کنند که زیارت سیدالشهدا(ع) برتر از 20 حج و 20 عمره است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که حرکت امام صادق(ع) در پرتو حرکت سالار شهیدان شکل گرفت، یادآور شد: اگر در این زمان احیای علمی صورت می‌ گیرد و آن همه شاگردان در پرتو شخصیت ایشان رشد می‌ کنند و 400 کتاب به دست حضرت تألیف می‌ شود و صحابه ایشان کتاب های متعددی تألیف کردند همه به برکت امام حسین(ع) است که ایشان این ظرفیت را به وجود آوردند که مردم به امام احساس نیاز پیدا کنند.

حجت الاسلام نگارش یادآور شد: اگر بخواهیم جمع بکنیم، امام صادق(ع) پرچم دار نهضت عاشورا است و تداوم حرکت امام صادق(ع) به برکت آن حرکت تأثیر گذاری بود که سالار شهیدان رقم زد به همین جهت همیشه بر زیارت امام حسین(ع) و گریه و مجلس گرفتن بر ایشان تأکید داشتند.

محمد قمین
ارسال نظرات