۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۳
کد خبر: ۶۵۵۴۵۴
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

امام صادق با برنامه‌های علمی با حکومت‌های جور مبارزه می‌کرد

امام صادق با برنامه‌های علمی با حکومت‌های جور مبارزه می‌کرد
استاد حوزه علمیه بابیان اینکه امام صادق(ع) هزاران شاگرد فقیه و مجتهد تربیت کردند، گفت: اقدامات علمی حضرت به‌نوعی اعتراض به حکومت جور بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، هم‌زمان با شب شهادت امام صادق(ع) در آستان امامزاده عبدالله به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) همانند دیگر ائمه اطهار(ع) معدن و مخزن علم الهی بودند.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) نسبت به دیگر معصومین عمر بابرکتی داشتند برای همین حضرت را شیخ الائمه می‌نامند، همچنین دوران امامت ایشان نیز بیشتر بود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی بابیان اینکه احادیث بسیاری از امام صادق(ع) نقل‌شده است، عنوان کرد: سایر امامان معصوم(ع) به خاطر شرایط خفقان و اختناق سیاسی جامعه نتوانستند معارف و احادیث زیادی نقل کنند.

استاد حوزه علمیه اقدامات علمی امام صادق(ع) را به‌گونه‌ای اعتراض به حکومت خلفای جور دانست و گفت: حضرت با برگزاری کرسی تفسیر و فقه به حکام جور اعتراض می‌کردند.

وی ادامه داد: حکومت در اسلام صرفاً یک منصب سیاسی صرف نیست بلکه یک منصب سیاسی الهی است برای همین اگر کسی که بر کرسی حکومت تکیه بزند جانشین پیامبر اکرم(ص) محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اضافه کرد: کسی می‌تواند خلافت جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد که عالم به دین و همانند پیامبر اکرم(ص) معصوم باشد اما بعد از پیامبر اکرم(ص) کسانی خلافت را بر عهده گرفتند که نه‌تنها تقوا نداشتند بلکه از دین نیز چیزی نمی‌دانستند.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه قدرت اگر از علم و تقوا جدا شود حق نیست و غصبی است، گفت: انسان مؤمن هرگز نمی‌تواند به مسائل جامعه و سیاست بی‌تفاوت و بیگانه باشد برای همین فعالیت‌های علمی اهل‌بیت(ع) اعتراض به حکومت بود.

وی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) از کشورهای مختلف شاگرد داشتند، عنوان کرد: حضرت شاگردان خویش را فقیه و مجتهد تربیت می‌کردند و اجازه می‌دادند صحبت کنند./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات