۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۶۵۵۴۹۵
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

مرجعیت فقها ریشه در مکتب جعفری دارد

مرجعیت فقها ریشه در مکتب جعفری دارد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرجعیت فقها ریشه در مکتب جعفری دارد، گفت: مراجع تقلید در عصر غیبت وظیفه پاسخگویی به سؤالات دینی و احکام شرعی مسلمانان را دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، در مراسم شام شهادت امام صادق(ع) که در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد، گفت: دوران امام صادق(ع) زمان قیام مسلحانه و مقابله سیاسی با خلفای جور نبود.

وی افزود: بسیاری از مسلمانان حتی شیعیان بصیرت لازم را نداشتند و بنی العباس را به‌عنوان آل محمد قبول کرده بودند؛ همچنین حضرت یارانی نداشتند که بتوانند با فداکاری ایشان را در قیام یاری برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه دوران امام صادق(ع) بهترین فرصت برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی بود، عنوان کرد: حضرت با اقدام علمی و تربیت 4 هزار شاگرد در اصل اعتراض خود را به حکومت اعلام داشته و نشان می‌دادند کسی می‌تواند بر مسند خلافت تکیه بزند که مخزن علم باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه علم اهل‌بیت(ع)، علم لدنی بود، اظهار داشت: علوم اولیای الهی مربوط به آینده و گذشته ابدی و ازلی می‌شود؛ برای مثال امام صادق(ع) فرمودند علم از نجف فرو می‌رود و از قم سر درمی‌آورد.

وی افزود: سه قرن بعد از این فرمایش حوزه علمیه نجف تأسیس شد و تا 60 سال پیش مرکز فرهنگی جهان اسلامی و حوزه علمیه شیعه به شمار می‌رفت اما با پیروزی انقلاب اسلامی حوزه علمیه قم احیا شد و امروز هزاران طلاب از اقصی نقاط جهان در شهر مقدس قم تحصیل می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: امروز بیش از صد رشته علمی در قم تدریس و هزاران صفحه کتاب نوشته می‌شود؛ امام صادق(ع) جایگاه علمی شهر مقدس قم را قرن‌ها پیش بیان کرده بودند که نشان از علم لدنی ایشان دارد.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، اظهار داشت: حضرت فرمودند هر کدام از ملائکه الهی بخواهد مأموریتی در عالم هستی به انجام برساند ابتدا باید به خدمت معصوم برسد؛ در عظمت حضرت زهرا (س) همین بس که ملائکه‌های مقربی که تنها برای انبیای الهی عظام نازل می‌شدند مدام به نزد خانم می‌آمدند، گفت‌وگو می‌کردند و از آینده خبر می‌دادند.

وی با بیان اینکه مرجعیت از دوران امام صادق(ع) وجود داشته است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) از میان شاگردان تربیت‌شده افراد شایسته و عالم را انتخاب می‌کردند و به‌عنوان نماینده و مرجع به اقصی نقاط بلاد اسلامی می‌فرستادند تا پاسخگوی سؤالات دینی و اعتقادی شیعیان باشند؛ مرجعیت فعلی در زمان غیبت نیز ریشه در زمان ائمه معصومین به‌خصوص امام صادق(ع) دارد./813/پ202/ف

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات