۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۵۵۶۳۹

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی / طبیب دلها

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی / طبیب دلها
شیوه زندگی بزرگان و دانشمندانی که از افتخارات حوزه به شمار می‌­آیند، ارزشی والاتر دارد و آن، نقشی است که الگوها در تربیت و ساختن انسان ایفا می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، امروز 28 شوال سالروز رحلت عارف کامل و استاد بزرگ اخلاق "میرزا جواد آقاملکی تبریزی" (1305ش) است. 

پژوهش در زندگی دانشمندان فرزانه که به جز دانش، از کرامت های معنوی و فضایل اخلاقی نیز برخوردار بوده اند، برای ما بسیار ضروری است؛ به ویژه اگر این امر با توجه به انگیزه شناخت نکته های دقیق اخلاقی و نیز دستیابی به نقش ارزنده آنها در کسب کمالات علمی و معنوی صورت گیرد. در حقیقت، رمز موفقیت این دانشمندان در رسیدن به مراتب کمال و تحقق رسالت الهی و توفیق در مسئولیت های فردی و اجتماعی، بیشتر در این بوده است که همگام با پژوهش های علمی، به مسائل والای اخلاقی نیز توجه داشته و در راه پرورش و پاکی نفس کوشیده اند. این ضرورت هنگامی آشکارتر می شود که با اندکی تأمل، خود را پیرو راهی می بینیم که آن بزرگواران پیموده اند. از این رو، بایسته است همان گونه که برای گسترش و تکامل اندیشه­ های استوار علمی آنان می کوشیم، برای زنده نگه داشتن کمالات و فضیلت های اخلاقی آنان نیز کوشا باشیم. این کار افزون بر پی بردن به شیوه زندگی بزرگان و دانشمندانی که از افتخارات حوزه به شمار می‌­آیند، ارزشی والاتر دارد و آن، نقشی است که الگوها در تربیت و ساختن انسان ایفا می کنند.

ساختار کتاب

کتاب طبیب دلها دارای ساختار مشخص نیست بلکه نویسنده در ابتدای کتاب به شناخت استاد اخلاق مرحوم میرزای جواد آقا ملکی تبریزی بر اساس سخنان شاگردان و علمایی که با او حشر و نشر داشته‌اند پرداخته است. برخی از عناوین که در ابتدای کتاب امده عبارت است از: عیادت از بیماران، اثر موعظه استاد، برنامه شب‌های استاد، ثمره ریاضت و سحرخیزی، میرزا جواد آقا مناجاتی بود.

در ادامه کتاب نیز به دستورهای اخلاقی این عالم اخلاق پرداخته شده است که برخی از عناوین این قسمت عبارت است از: تشهد، مقام شهود است، مقامات سالکین، انتقال معارف با نگاه عارفانه، دستور العمل در عالم رؤیا، چرا تکلیف را انجام ندادی؟، چه می‌بینی؟، توقف در منزلگاه ابدی فرزند، در آسمان شب.

جمع‌بندی

سالکان وادی عرفان برای بهره بردن از سفره عرفان نظری و عرفان عملی می‌توانند از این کتاب که در آن به بیان زندگی و سیره  و بیانات استاد اخلاق، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی پرداخته شده است، استفاده کنند. این کتاب برای دوست‌داران اخلاق اسلامی بسیار مفید و قابل استفاده است.

برشی از کتاب

در صفحه 155 کتاب درباره نماز شب خواندن مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و نوع بیدار شدن ایشان برای نماز شب چنین آمده است:

مرحوم ملکی ، به تمام معنا اهل عبادت و تهجد بود و از بکائون زمان خویش محسوب می شود... او در کتاب اسرار الصلوه خود می نویسد. ... اقول : لاتکن کافرا بهذه الاخبار و انی اشهداللهّ انی اعرف من المتهجدین من کان یسمع من یوقظه و ینادیه وقت تهجده فی اوائل امره بلفظه آقا، فیقوم لورده ! ... این روایات را بپذیر و انکار نکن ، خدا را شاهد می گیرم که من از متهجدین و شب زنده داران کسی را می شناستم که به هنگام سحر صداي فرشته اي که او را بیدار می کند می شنود، فرشته بالفظ آقا به او خطاب می کند و آن شخص با این سخن بیدار می شود و به نماز شب می ایستد. تصور می شود این شخص که با صداي فرشته براي اقامه نماز شب در سحرگاهان از خواب برمی خیزد، خود میرزا جواد آقاست که براي پرهیز از توهم خودستایی، این حقیقت را بدین عبارت بیان کرده است.

انتشارات اندیشه هادی کتاب طبیب دلها: گفته ها و ناگفته ها درباره عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله نوشته صادق حسن زاده را در قطع رقعی و در 212 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب به انتشارات اندیشه هادی به آدرس: قم، خیابان ارم، پاساژ قدس، طبقه آخر - پلاک 2/160 تلفن: 37832295 مراجعه نمایند./826/ن602/ق

 

د/ میرزا جواد آقا ملکی تبریزی / طبیب دلها

ارسال نظرات