۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۵۵۹۴۰

حضرت معصومه؛ یادگار عصمت

حضرت معصومه؛ یادگار عصمت
حضرت معصومه (س)، عصمتشان به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده، امّا ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به معرفی کتاب یادگار عصمت می‌پردازیم.

حضرت فاطمه معصومه (ع) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال 173 هـ . ق، 25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود. از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه‌کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند. آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته اند. این در حالى است که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت. حضرت معصومه (س)، معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده، امّا ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، به گونه ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است.

ساختار کتاب

کتاب یادگار عصمت شش بخش دارد:

بخش اول: در این بخش که با عنوان نگاهی بر زندگانی حضرت معصومه(س) مشخص شده به مطالبی مانند گلی از گلشن فاطمه، چرا فاطمه، انتخاب نام فاطمه برای دختران ائمه، امام کاظم(ع) و انتخاب نام فاطمه، برگی از یک نوشته پرداخته شده اشت.

بخش دوم: برخی فضائل حضرت فاطمه معصومه(س) عنوان بخش دوم  کتاب و نویسنده در ان به معیار چیست؟ و برخی برکات حضرت فاطمه معصومه(س) اشاره کرده است.

بخش سوم: عنوان این قسمت پیشینه سرزمین قم است و نویسنده در آن مطالب تمجید از قم و اهل آن، اخباری درباره قم و پیشتازی قم را توضیح داده است.

بخش چهارم: بررسی علل هجرت علویان و حضرت فاطمه معصومه(س) عنوان این بخش و برخی عناوین این بخش: چهار دلیل عمده، تحلیل بعضی علل و حرکت عاشورایی است.

بخش پنجم: عنوان آن، هجرت است و موضوعاتی مانند هجرت؛ عنصری حیاتی، اجر هجرت، قرآن و تشویق به هجرت، هجرت رفتن به سوی آینده روشن، هجرت؛ مایه آزادی و آرامش، هجرت برای پرستش خدا در آن اورده شده است.

بخش ششم: ذر بخش پایانی این کتاب با عنوان هجرت زنان موضوعاتی مانند نکاتی چند از آیات، مهاجران نمونه، ره‌آورد هجرت، آثار هجرت پیامبر اکرم(ص)، بزرگ‌ترین هجرت، هجرت در روایات دیده می شود.

ویژگی‌های اثر

1. این کتاب کتابی کوچک اما قابل استفاده برای شناخت هر چه بیشتر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) است.

2. برش‌های تاریخی و شناساندن اتفاقات در زمان حضرت معصومه(س) برای شناسایی هر چه بیشتر این بانو از ویژگی‌های این اثر است.

3. شناساندن شهر قم به عنوان پایگاه شیعه همراه با تاریخچه این شهر از دیگر ویژگی‌های این کتاب محسوب می‌شود.

4. ادبیات زیبا و نثر روان این کتاب را برای خوانندگان خواندنی‌تر کرده است.

جمع‌بندی

نویسنده در این کتاب به مروری اجمالی بر زندگانی و شخصیت «فاطمه معصومه»(س) پرداخته است. در این نوشتار ضمن بیان برخی از فضایل و کرامت فاطمه معصومه به جریان هجرت ایشان از مدینه به سوی ایران اشاره و گوشه‌هایی از زندگانی ایشان در مدینه و در جوار پدر گرامی ایشان امام موسی کاظم(ع) به تصویر کشیده است. نگارنده با توجه به جو سیاسی و اجتماعی دوران حیات فاطمه معصومه و فشار دستگاه عباسی بر خاندان اهل‌بیت به سختگیری‌های مامون عباسی بر امام رضا(ع) و خاندان ایشان اشاره کرده و از فراز و نشیب‌های زندگانی این بانوی گرامی را به تصویر کشیده است. آنگاه به بررسی علل هجرت علویان و به‌ویژه فاطمه معصومه به قم و ایران و فضایل شهر قم اشاره نموده و تاریخچه‌ای از هجرت بانوان با تقوا در طول تاریخ ارایه کرده است.

برشی از کتاب

در صفحه 11 درباره نام حضرت فاطمه معصومه چنین گفته شده است:

در بین خاندان پیامبر، فاطمه نام و واژه‌ای ساده نیست، فاطمه آینه جمال، پاکی، صداقت، بازتاب باشکوه عفاف و حیای قرآنی، معدن نور رحمانی، در فضایل و محاسن سکاندار سفینه کمال است.

فاطمعه سر مشق و اسوه همه خوبی‌ها و فضیلت‌ها است؛ آن سان که او را باید مادر فضیلت و نجابت نامید. فاطمه، یادآور یک تاریخ پرفراز و نشیب با همه خاطرات دوران پیامبر(ص) است. فاطمه یادآور معراج، بعثت، مکه، غار نورانی، حرا و نیز هجرت سرنوشت‌ساز نبوی است. به راستی او نشان دهنده عظمت خداوند و معجزه‌ای دیگر از معجزات پیامبر رحمت است.

انتشارات نسیم ظهور کتاب یادگار عصمت نوشته صفر فلاحی را در قطع رقعی و 152 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات نسیم ظهور به آدرس: قم، انتهای 45متری صدوق، به طرف کوچه مقدس، پلاک 30 مراجعه کنند./826/ن602/ق

 

م/ یادگار عصمت

ارسال نظرات