۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۵۶۰۱۱
یادداشت؛

این همه دشتبان و دشتی حیرت‌زده

این همه دشتبان و دشتی حیرت‌زده
مهمترین مقوله برای تحلیل، علم داشتن نسبت به پدیده و دانستن فلسفه اتفاق است و گرنه در گیرودار بازی رسانه‌ای جریانی و عملیات رسانه‌ای دشمن اولویت اصلی را از دست می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دشتبانی اصطلاحی است برای کسانی که کارهای پراکنده می‌کنند، زاویه دید و عرصه فعالیت گسترده‌ای دارند و در هر موضوع، حیطه و تخصص دستی بر آتش دارند و اظهار نظر می‎کنند و نسبت به پدیده‌های مختلف تحلیل سطحی به نمایش می‌گذارند.

مهمترین رکن برای آغاز ارائه تحلیل، مطالعه و تحقیق پیرامون آن پدیده است و حجم باورمندی شما نسبت به موضوع در ادبیات و اصطلاحات به کار برده نسبت به یک سوژه نمایان می‌شود و متن نوشته شده گواهی بر میزان تمرکز نویسنده بر اتفاقات و پدیده‌هاست.

گاهی نویسنده با اشراف اطلاعاتی و بررسی‌های کاربردی به سوژه‌هایی می‌رسد و تحلیلی عمیق و مبتنی بر دانش ارائه می‌کند و گاهی اوقات بازی در زمین میدان‌داران رسانه می‌شود که مبتنی بر تحلیل عملیات‌های رسانه‌ای جریان رقیب یا دشمن سخن می‌گویند و گزینه دوم در نگرش جریانی به شدت خطرناک است.

دشتبانی رسانه‌ای به شدت تقبیح می‌شود و این کار زمانی که در چارچوب‌های نگاه ژورنالیستی نباشد، سبب می‌گردد تا نگاه‌های سطحی در فضای جریانی افزایش یابد، برخلاف تعریف دقیقی که اصطلاح دشتبانی دارد. مامور محلی ده که وظیفه او حفاظت مزارع دهقانان از ویرانی و دستبرد این و آن است و در بعضی نقاط امور آبیاری را نیز سرپرستی می‌کند.

موج‌سازی رقیب را باید درست پاسخ داد

پروژه قتل رومینا اشرفی در عرصه رسانه‌ای پیوست سیاست‌گذاری رسانه‌ای جریان اصلاحات برای پوشاندن اتفاقات اقتصادی کشور است، همانند روایتی که درباره فیلتر اینستاگرام در مجلس توسط رسانه‌های معاند هم‌صدا با پازل داخلی‌شان مطرح شد.

اما تحلیل‌های بی‌مهابا، بدون تحقیق و مطالعه درباره اصل موضوع، اتفاقات رخداده و عدم توجه تحقیقاتی به سوژه‌ها و صرفا از زاویه دید کنش‌گر فضای مجازی یا مصرف کننده سبب می‌شود تا در زمین بازی طرف مقابل قرار بگیریم و سرگرم موضوعات فرعی شویم و از موضوعات اصلی جامعه که درد بزرگتری است، باز بمانیم.

چرا فضای مجازی را کمتر جدی بگیریم

اولین آسیب ماجرا پیوند کلی جریان انقلابی با فضای مجازی است و به همین دلیل در نسبت‌شناسی کار جهادی فعالان انقلابی درصد حضورشان برای ایجاد مناسبات درست و فعالیت انقلابی در فضای حقیقی به مراتب کمتر از حضور در فضای مجازی است.

فضای حقیقی میدان اصلی و واقعی فعالیت جریان انقلابی است و باید به میزان تعریف شده و درستی در مواجهه با هر دو پدیده برسند تا بتوانند در واکنش به اتفاقات، تحلیلی جامع داشته باشند. بدون شک مشکل امروز جامعه ما فیلتر اینستاگرام نخواهد بود و اولویت‌های جدی در بازار مسلمین هست که از آن غافل شدیم.

مهمترین هنر اتاق فکر و عملیات روانی دولت، ایجاد گسست و خارج کردن کنشگران از مدار فعالیت جدی در عرصه رسانه است تا نگرش مخاطبین و سرمایه اجتماعی اصلی انقلاب اسلامی یعنی مستضعفین را مورد هجمه شناختی قرار بدهند اولویت‌های‌شان را دستخوش تغییرات ناگهانی کنند.

بنابراین نیاز اصلی کنشگران فضای مجازی انتخاب عینکی مناسب با گفتمان انقلابی است تا در گیر و دار اتفاقات به اشتباهات راهبردی و خطاهای فاحش برخورد نکنیم و در مسیر بنزین روی آتش نباشیم و هوشیارانه انتخاب کنیم./882/ی704/ف

مهدی کمالی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
خداقوت
0
0