۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۵۶۱۶۷
حجت الاسلام اکبری:

اجرا و گسترش عدالت در جامعه مهم ترین رسالت دستگاه قضا است

اجرا و گسترش عدالت در جامعه مهم ترین رسالت دستگاه قضا است
رییس کل دادگستری مازندران گفت: دستگاه و نظام قضایی اسلام وظایف بسیار مهمی دارد که مهم ترین وظیفه آن اجرا، بسط و گسترش عدالت در میان همه مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام اکبری، رییس کل دادگستری مازندران امروز در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه ساری، هفته قوه قضائیه را فرصتی مغتنم برای بیان عملکرد، تلاش ها و مجاهدت های سنگربانان عدالت در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: قرآن کریم جایگاه قضاوت را جایگاه بسیار خطیر و رفیع می داند تا جایی که قضاوت را از آن خود دانسته و بعد از خود به بهترین برگزیدگان خود یعنی انبیاء الهی واگذار کرده و در زمان ختمیت رسالت به امامت و امامان معصوم(ع) واگذار کرده است.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: در زمان غیبت امام زمان(عج) این وظیفه و شأن مهم قضاوت به فقهای جامع الشرایط سپرده شده و در زمان ما که حاکمیت ولایت فقیه وجود دارد شأن قضاوت از شئون رهبری است و این حکایت از خطیر و با اهمیت دار بودن جایگاه قضاوت است.

رییس کل دادگستری مازندران با بیان این که دستگاه و نظام قضایی اسلام وظایف بسیار مهمی دارد که مهم ترین وظیفه آن اجرا، بسط و گسترش عدالت در میان همه مردم است، افزود: برخورد با ظالم و احقاق حق مظلوم نیز از دیگران وظایف دستگاه قضا است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: برای تحقق وظیفه مهم عدالت گستری لازم است در رأس قوه قضائیه در دوران نظام مقدس جمهوری اسلامی فردی باشد که اولاً آراسته به زینت تقوا و عدالت باشد و در ثانی از علم و دانش حقوقی، فقهی و قضایی بهره کافی و وافی برده و همچنین مدیر، مدبر و شجاع باشد.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: به همین دلیل امام راحل در همان اوایل پیروی انقلاب به فکر این بودند قوه قضائیه که در دوران انقلاب اسلامی نقش مهمی در حیات جامعه دارد به فردی واگذار شود که این ویژگی ها را داشته باشد و ایشان در میان کسانی که وجود داشتند شهید دکتر بهشتی را برای این جایگاه برگزیدند.

وی با بیان این که شهید بهشتی به زینت تقوا و عدالت آراسته بود، ادامه داد: این شخصیت برجسته انقلاب مدیر، مجتهد و آگاه به موازین قضایی بود و هم زمان را می شناخت.

رییس کل دادگستری مازندران با اشاره به این که شهید بهشتی در دوران ریاست بر دیوان عالی کشور و قوه قضائیه گام های اساسی در بنیان گذاری دادگستری در زمان استقرار فقه و احکام نورانی اسلام برداشتند، افزود: یکی از ماندگار ترین یادگارهای دوران ریاست شهید بهشتی در قوه گسترش عدل و داد و احترام گذاشتن به همه قوانین مطابق شرع اسلام بود.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که شهید بهشتی به عدالت در همه مراحل رسیدگی توجه خاص داشت، گفت: ایشان همواره تأکید داشت یک قاضی نباید تحت تأثیر عوامل بیرونی و هوای نفس قرار گیرد بلکه باید طبق قانون شرع حکم خدا را اجرا کند.

وی در پایان افزود: همچنین بحث کادر سازی و قاضی پروری با بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه نیز مورد توجه آیت الله بهشتی بود./950/پ203/ق

ارسال نظرات