۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۵۶۳۴۸
به بهانه قطعنامه ضد ایرانی آژانس هسته‌ای؛

برجام؛ آیینه عبرت آیندگان

برجام؛ آیینه عبرت آیندگان
آمریکا به خاطر خروج از برجام نمی‌تواند تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند و به همین دلیل با بهانه‌جویی‌های جدید از دو مسیر آژانس و تروئیکای اروپایی در پی اهداف خود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آمریکا به کمک آژانس هسته‌ای و تروئیکای اروپایی درصدد سنگ‌اندازی در مسیر اجرای تعهدات طرف‌های مقابل در برابر ایران است. از جمله این تعهدات اجرای آن بخش از برجام است که تحریم تسلیحاتی ایران از ۲۷ مهرماه را ملغی کرده و حضور ایران را در بازار تجارت تسلیحات می‌پذیرد. این اتفاق برای آمریکا و اروپا اصلاً خوشایند نیست. چرا؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این موضوع و ابعاد دیگر مسأله بپردازیم.

بازگشت به نقطه صفر

شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی بر اساس گزارش مغرضانه رییس آرژانتینی خود که از حامیان آمریکا و صهیونیسم است؛ به محکومیت ایران رأی داد و از ایران خواست به بازرسان آژانس اجازه بازرسی دو منطقه از مناطق جغرافیایی را بدهد. این در حالی است که در ۸ سال گذشته از ۳۳ نقطه بازرسی شده و تمام گزارش‌ها با نهایت همکاری ایران تهیه و به نفع ایران خاتمه یافته است. اکنون این گزارش هدف‌دار و آلوده به مطامع شیطانی غرب دوباره به نقطه اول برگشته است.

از طرف دیگر تروئیکای اروپایی (مثلث آلمان، انگلیس و فرانسه) نیز در پایان نشست برلین تلویحاً با آمریکا همراهی کرده و خواستار همکاری ایران شده و حتی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اصرار کرده‌اند.

این موضوع اگرچه در شورای حکام با اجماع همراه نبود و علاوه بر چین و روسیه (دو مخالف) ۷ کشور دیگر مانند هند و پاکستان به آن رأی ممتنع دادند؛ لکن بهانه‌ای است تا با طرح موضوعات واهی و جنجالی تحریم تسلیحاتی ایران را ـ و لو موقتاً ـ تمدید نمایند.

این در حالی است که هم اروپا و هم دیگر کشورها می‌دانند آمریکا به خاطر خروج از برجام نمی‌تواند با استفاده از قطعنامه ۲۳۳۱ تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. به همین جهت می‌خواهد با بهانه‌جویی‌های جدید و از دو مسیر آژانس و تروئیکای اروپایی اهداف شوم خود را پیش ببرد.

چرا آمریکا و اروپا این‌قدر از رفع تحریم تسلیحاتی ایران نگران‌اند؟

پاسخ روشن است؛ چون از تاریخ ۲۷ مهرماه ۹۹ با شکستن تحریم تسلیحاتی ایران وارد باشگاه تجارت تسلیحات خواهد شد و هم بسته‌های سلاح و تجهیزات راهبردی خود را تکمیل خواهد کرد و هم قادر به فروش تجهیزات نظامی به کشورهای دیگر خواهد بود.

این نگرانی دو دلیل عمده دارد:

اول این‌که ـ ایران را به سمت اقتصاد بدون نفت و مقاومتی سوق داده و عرصه‌های جدیدی برای رونق اقتصادی ایران خواهد گشود.

دوم این‌که ـ با رفع تحریم تسلیحاتی، اساساً ساختار تحریم‌های دیگر نیز فروریخته و تحریم‌های ظالمانه، عملاً بی‌اثر خواهد شد.

به همین جهت تصمیم به شلیک آخرین تیر بر پیکر بی‌جان برجام کرده‌اند.

آنچه باید در آیینه عبرت برجام دید!

برجام آیینه عبرتی روشن برای همه دستگاه‌ها و عناصر و جریان‌های سیاسی داخل نظام است. این حکایت ۷ ساله که به تدریج وارد هشتمین سال خود می‌شود. اکنون برجام بیش از آن که خاصیت کاربردی برای اقتصاد ایران داشته باشد، خاصیت تقویت حافظه تاریخی، درس‌آموزی و عبرت‌انگیزی دارد.

برجام باید جزو واحدهای کتاب درسی بشود منتهی برای اندوختن و آموختن وقایع تلخی که توجه به آن می‌تواند چراغ راه آینده باشد تا دیگران و نسل‌های بعدی بدانند و بفهمند که در هیچ شرایطی نباید به دشمن اعتماد کرد. در ذات استکبار جهانی، دشمنی با حق است و این عداوت رو به تزاید است و کاهش کاستی نخواهد پذیرفت.

برخی از این آموزه‌ها و عبرت‌ها عبارت‌اند از:

  • بدانیم دشمنی و فشار حداکثری آمریکا، تنها برای جلوگیری از دستیابی ایران به دانش هسته‌ای نیست. حتی پذیرش برجام منطقه‌ای و برجام موشکی نیز پایان دشمنی آمریکا با ما نیست. آمریکا با هویت و موجودیت انقلاب اسلامی مشکل دارد. استکبار، عداوت واقعی با اسلام انقلابی دارد. لکن بهانه فشار برای جلوگیری از ایران هسته‌ای، معبری است برای رسیدن گام‌به‌گام به اهداف دیگر با تغییر محاسبات و تغییر رفتار مسؤولان و مردم ایران؛
  • آمریکا در ۴۱ سال گذشته انواع فشارهای ظالمانه را برای شکست ملت ایران به کار گرفته است. اهرم فشار اقتصادی به‌عنوان پیشانی جنگ ترکیبی دشمن، آخرین حربهٔ او برای مقابله با ملت انقلابی ایران است. البته او به دشمنی‌اش ادامه خواهد داد اما قطعاً با تاب‌آوری ملت ما، حربه‌های دیگر زنگ‌زده و از کار افتاده خواهد بود.
  • اروپا ـ به ویژه تروئیکای اروپایی ـ نسخه بدل آمریکا و روی دیگر استکبار هستند. آن‌ها هم به جهت منافع مادی ـ وابستگی اقتصادشان به آمریکا ـ و بیشتر به خاطر منافع راهبردی ـ تضمین و تداوم استکبارگری ـ با ایران انقلابی کنار نخواهند آمد. محکومیت خروج آمریکا از برجام و اظهار علاقه به ارتباطات مالی و سیاسی بیشتر یک شوی روانی است. لذا مسؤولان کشور به خصوص دستگاه دیپلماسی نباید معطل ادا و کرشمه‌های شیطانی اروپائیان بشوند.
  • سازمان‌های بین‌المللی و از جمله آژانس انرژی اتمی خودشان جزو مسأله و مشکل هستند. آن‌ها برای حل مسأله نیستند. آن‌ها سازمان‌هایی برای بزک کردن فشار و رنگ و لعاب دادن به تحمیل‌های ظالمانهٔ آمریکا و صهیونیسم هستند.
  • خواسته‌های آمریکا و اروپا و سازمان‌هایی از این قبیل از ایران و هر کشور مستقل دیگری حدّ یَقِف و نقطه پایان ندارد. نقطه پایان دست شستن از انقلاب و اسلام و حتی تمامیت ارضی ایران است. لذا اکنون زمانه ایستادگی آشکار و مقاومت هوشمندانه و فعال است.
  • استکبار و جبهه آن‌ها، قطعاً اهداف و منویات خود را در بسیاری موارد مستقیماً پیگیری نخواهند کرد. یارگیری، ائتلاف‌سازی و بهره‌گیری از دولت‌های مزدور منطقه‌ای، جریان‌ها و چهره‌های بدلی و پیاده‌نظام داخلی برای انگاره‌سازی‌های کاذب از عواقب مقاومت و مبارزه با دشمن از کارهای اصلی آنان است. دشمن در بسیاری اوقات حرف خود را از زبان برخی خودی‌های فریب‌خورده یا مزدوران دوست‌نما خواهد زد و کار خود را با ایشان پیش خواهد برد. حکایت نفوذ جاسوسان هسته‌ای در سطوح مختلف از این قبیل است.
  • در آمریکا نیز فرقی بین حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نیست. همچنان که نباید منتظر اروپا ماند همچنین نباید به روی کار آمدن دموکرات‌ها امید بست. حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه دو روی سکه دیکتاتوری آمریکایی هستند که ماهیتاً و هویتاً صهیونیستی هستند. بدین جهت که ۳۸۵ نماینده کنگره از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت می‌کنند و جو بایدن نامزد حزب دموکرات نیز از این تحریم حمایت خواهد کرد. خوب است بدانیم ایران انقلابی در زمان کارتر دموکرات شاهد کودتای نوژه و حمله طبس و تحریک صدام برای جنگ ۸ ساله و... بوده است. ساخت و پرداخت داعش و تکفیری‌های خون‌خوار محصول دوران اوبامای دموکرات است!
  • در حال حاضر خیمه‌شب‌بازی آمریکا و بازی‌های دوگانه و یک بام و دو هوای اروپا و خوش‌رقصی مدیر آژانس با سه هدف اصلی انجام می‌شود. اهدافی که جزو راهبرد دائمی آمریکا علیه ایران هستند:

اول ـ تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ولو برای چند ماه؛

دوم ـ تقویت مؤلفه‌های فشار حداکثری؛

سوم ـ زمینه‌سازی برای بازگشت ایران به نقطه صفر و مذاکره برای مذاکره به‌منظور انعقاد توافق جامع ـ برجام‌های مختلف ـ این بازی همیشگی جبهه استکبار است. نباید معطل ماند و با گفتاردرمانی و پست‌گذاری در فضای مجازی به مقابله با آن رفت.

  • تجربه نشان داده است هر جا پیش رفته‌ایم، دشمن عقب نشسته است. گفتمان فعال ایران در سال ۸۳ و در آخرین سال دولت اصلاحات که با هدایت رهبر حکیم انقلاب اسلامی انجام شد منجر به تولد ایران هسته‌ای شد. اکنون و پس از یک دوره تقریباً هشت‌ساله تنش‌زدایی نوبت تقویت گفتمان مقاومت است. دولت باید با برداشتن گام‌های پنج‌گانه کاهش تعهدات جدی‌تر وارد عمل شود و ضمن افزایش میزان غنی‌سازی به بیش از ۴/۳ درصد و تولید بیش از یک و نیم تن، شرایط جدیدی را پدید آورد. همچنین خروج فردو از فاز تحقیقاتی و ورود به فاز عملیاتی، بازتولید قلب رآکتور اراک و تولید سانتریفیوژهای آی آر ۶ و آی آر ۸ باید تسریع شده و از ۵۰ عدد به ده برابر یعنی عدد ۵۰۰ برسد.
  • «صلح مسلح» یا تقویت بازدارندگی معتبر در همه زمینه‌های بازدارندگی به‌ویژه تجهیزات راهبردی دفاعی باید با شدت و سرعت و قاطعیت ادامه پیدا کند و هرگونه فکر باطل تهاجم یا حتی تهدید به تهاجم را از روی میز دشمن بردارد.
  • اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و حمایت از کالای ایرانی و کارآفرینان ایرانی و رفع موانع کسب و کار و زدودن موانع نرم و سخت ایجاد تنگناهای مصنوعی معیشتی و شناسایی و مجازات عوامل آن و اصلاح نظام بانکی و اداری از مهم‌ترین ابعاد بازدارندگی نرم و عقب‌نشینی دشمن هستند.
  • اصل مهم و اساسی اتفاق ملی و انسجام درونی اجتماعی بین همه جناح‌ها و گروه‌ها و مسؤولان برای مقاومت و نفی مذاکره با آمریکا و تلاش و جهاد برای پیشرفتی است که از معبر مقاومت به دست می‌آید نه از طریق سازش. پیشرفت حقیقی از دل مقاومت به دست می‌آید و لا غیر./9314/ی704/ف

مهدی رحیمی

هادی رحیمی
ارسال نظرات