۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۶۵۶۴۸۹
قائم مقام معاون بین الملل حوزه تأکید کرد؛

لزوم استفاده از علوم عقلی در عرصه بین الملل/ عقل هویت انسان است

لزوم استفاده از علوم عقلی در عرصه بین الملل/ عقل هویت انسان است
حجت الاسلام برته با بیان این که عقل هویت انسان است و با بررسی جایگاه علوم عقلی در عرصه بین الملل، بر فعالیت در زمینه عقل روشی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا برته در آیین افتتاحیه دوره بین المللی مؤسسه علمی تربیتی آوای توحید که عصر امروز در مجتمع زمزم قم برگزار شد، در زمینه جایگاه علوم عقلی در عرصه بین الملل اظهار کرد: در دوره ای حتی در حوزه علمیه باید برای هر کار تشکیلاتی یا مبارزاتی ازکمونیسم استفاده می شد زیرا اسلام را به گونه ای معرفی کرده بودند که تون انجام چنین کاری را نداشت.

قائم مقام معاونت بین الملل حوزه علمیه ادامه داد: به عنوان مثال در دوران نومعتزلیان تمام مباحث مربوط به ظهور سیدجلال یا طنطاوی است و برخی راه پیشرفت را گرویدن به غرب می دانستند که تجددگرایی افراطی شکل گرفت و برخی بازگشت به دوران پیامبراکرم(ص) را راه پیشرفت و هرگونه نوگرایی را پرچم ضلالت می دانستند.

وی افزود: اما امام خمینی(ره) با خوانش خود از اسلام، فهم جدیدی از اسلام را معرفی کرد که براساس آن غرب تکنیکی و ارزشی را باید از یکدیگر جدا ساخت یعنی غرب دارای ابزار و تکنولوژی است که باید از آن استفاده کرد اما انسان شناسی آن قابل پذیرش نیست.

حجت الاسلام برته در ادامه به تاریخ عقلانیت غربی اشاره کرد و افزود: در قرن 4 و 5 پیش از میلاد مسیح گروهی از وکلای زیرک و خطیب، سوفسطایی را تشکیل می دهند و هرگونه واقعیتی را منکر می شوند؛ امروزه نیز با گروه جدیدی از سوفسطاییان مواجه هستیم زیرا خداوند یعنی خود حقیقت را منکر می شوند و پس از آنها نیز افلاطون و ارسطا بر روی کار می آیند.

وی با اشاره به پدید آمدن فلسفه مدرسی در قرن 4 پس از میلاد مسیح بیان کرد: با روی کارآمدن فلسفه مدرسی، الهیات با فلسفه گره خورد اما نه الهیات مبتنی بر عقل بلکه الهیاتی که حوزه عملکرد عقل را تأیید می کرد.

قائم مقام معاونت بین الملل حوزه علمیه با تصریح بر این که انسان در همه موارد تواضع می کند به غیر از عقل، اظهار کرد: عقل هویت انسان است بنابراین قرائت از دین نباید به گونه ای باشد که هویت انسان را نابود سازد در نتیجه در اسلام گفته می شود«بفهم و به خدا ایمان بیاور» بنابراین تقلید در اصول دین جایز نیست.

وی با بیان این که در زمینه عقل متنی و محتوایی فراوان کار شده اما عقل روشی خیر، تبیین کرد: اگر سؤال کنید کتاب فلسفی امام علی(ع) چیست، همه می گویند چنین کتابی ندارد در حالی که تمام کارهای امام علی(ع) عقل مجسم است به عبارت دیگرتمام فعالیت های امام علی(ع) در دورن زندگی اش کتاب است و نیاز به نوشتن ندارد بلکه ما باید از آنها نکته برداری کنیم./1324/پ202/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات