۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۶۵۶۸۳۴
رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه:

وجود حضرت علی بن موسی الرضا و خواهرشان منشأ خیر و برکت است

وجود حضرت علی بن موسی الرضا و خواهرشان منشأ خیر و برکت است
حجت الاسلام تقوی به برکات حضور امام رضا(ع) و خواهرشان در ایران اشاره کرد و وجود حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری و علما و مراجع را حاصل همجواری با آن بزرگواران دانست.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: دهه کرامت است و ایام پر برکت تولد دو بزرگواری که در ایران اسلامی ما زمینه ساز کرامت انسانی و شخصیت بخشی به جهان اسلام شدند را درک می کنیم.

وی افزود: ماه ذی القعده ماهی است که در آغاز این ماه ولادت باسعادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اتفاق افتاده و در یازدهم این ماه ولادت برادر بزرگوارشان عالم آل محمد حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام است.

خیرو برکات حضور امام در ایران/ احیاگر علوم

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: این دو بزرگوار بر اساس مصالح الهی و تاریخی به ایران تشریف آوردند و مدتی در ایران اقامت گزیدند و مصلحت الهی بر این تعلق گرفت که آرامگاه این بزرگواران و مضجع شریفشان در خاک ایران اسلامی قرار بگیرد.

وی افزود: از بدو ورود این دو عزیز به خاک ایران خیرات و برکات فراوانی بر ایران و ایرانی نازل شد که نمونه های مختلفی از آن را کتب مفصل تاریخی ثبت کردند و در اذهان مردم ایران و سایر کشورهای جهان ثبت و ضبط است.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه بیان داشت: امام رضا علیه السلام بنیانگذار مبانی علمی در ایران و جهان بعد از افتی که در دورانی از تاریخ اتفاق افتاده، بود. ایشان احیاگر علوم قرآنی و به طور قطع و یقین یکی از محورهای تفسیری اهلبیت بر کتاب الهی و مُنزَل بر رسول گرامی اسلام حضرت خاتم انبیاء صلی الله و علیه و آله و سلم بودند.

وی افزود: تردیدی نداریم که جهان اسلام چه تشیع و چه تسنن و همه مذاهب اسلامی مدیون علوم قرانی علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء هستند کسی نمی تواند منکر این قضیه باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام رضا علیه الصلاه و السلام از بنیان گذاران مباحث چالشی و عقیدتی یا به تعبیری جدّ و جهد و کوشش و تلاش و مباحثه و مناظره در مباحث مختلف علمی و دینی و فکری بوده و هستند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: امروز راهگشای خیلی از مبانی مجادله ای و مباحثه ای و رسیدن به نتیجه مطلوب در سایه مباحثات و مناظرات حضرت علی بن موسی الرضا محقق شده است وجود این دو برادر و خواهر در ایران اسلامی زمینه های فراوانی را برای رشد و شکوفایی فراهم کرده که تاریخ نمی تواند از کنار آن بدون توجه عبور کند.

وی افزود: رشد علمی و معنوی در سایه حضور و برکت وجودی امام رضا(ع) و مضجع منور حضرت رضا علیه السلام چه در مباحث دینی مثل فقه و اصول و کلام و تفسیر و سایر موارد دینی و مذهبی و چه در علومی مثل نجوم، سیاست و شیمی و ریاضی و چه حتی در مسائل اقتصادی حضور علی بن موسی الرضا مایه خیر و برکت بوده و در طی این قرون گذشته ثابت شده و امروز هم جزو پایه ها و استوانه های خدماتی علمی به کشور و جهان است.

حوزه علمیه خراسان

استاد حوزه و انشگاه بیان داشت: امروز حوزه علمیه خراسان یکی از افتخارات جهان اسلام است و نیز دانشگاه فردوسی مشهد که یکی از مرکز علمی نمونه و زبده و دارای حرف برای گفتن در کشور و جهان است که اینها به برکت وجود حضرت ثامن الائمه علیه السلام است.

وی افزود: ما در زمینه علوم مختلف از خراسان عزیز چهره هایی را به دنیا معرفی کرده و می کنیم که توان علمی آنها به علم دانشمندان بزرگ عالم تنه می زند و در مسائل مختلف جهانی صاحب نظر و صاحب درک و فهمند.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: در مسائل سیاسی و اداره اجتماع و علوم انسانی و فقه و اصول و کلام، همجواری با علی بن موسی الرضا(ع) شخصیت هایی را پرورش داده که دنیا در برابر فهم و درک و علم آنها زانو زده اند.

برکات علمی، اقتصادی و فرهنگی

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: از نظر اقتصادی بزرگترین خدمت را به کشور ما حضرت علی بن موسی الرضا کردند در قضیه دنیای توریست که یکی از مباحث مطرح جهانی است منافع اکثریت کشورها از توریست تامین می شود توریست می تواند بخش عمده ای از درآمدها را برای کشورها به ارمغان بیاورد و کسانی که زمینه حضور توریست در کشورشان را ندارند گاه غبطه می خورند.

وی افزود: از مباحث علمی و فقهی و دیانتی که در کشور ما پیرامون وجود ارزشمند و بابرکت حضرت رضا علیه السلام مطرح است اگر بگذریم از نظر توریست و حضور خارجیان در کشور در مباحث اقتصادی بیشترین و شاید عمده ترین نقش را ایفا می کنند.

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه بیان داشت: در مسائل اخلاقی و ادبی سیاست امام رضا، برخورد امام رضا، تواضع امام رضا، محبت امام رضا، علم امام رضا، سیره امام رضا علیه الصلاه و السلام امروز زبانرد خاص و عام است.

وی افزود: مضجع شریف و نورانی حضرت رضا علیه السلام پاسخگوی نیاز اکثریت کسانی است که نیاز به علم و تحقیق و پژوهش و تفحص دارند کتابخانه هایی که در کنار مضجع شریف علی بن موسی الرضا در طی این چند قرن به وجود آمده، اندیشمندانی که در اینجا در طی قرون مختلف پاسخگوی نیازهای مردم بودند همگی حضورشان به برکت وجود علی بن موسی الرضا علیه السلام است.

حضرت امام، مقام معظم رهبری و علما و مراجع دین

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: از سوی دیگر قم و حوزه علمیه آن را می بینیم که به برکت وجود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها چه مرتبه ای دارد و کتب و کتابخانه ها و اندیشمندانی که از آن سر برآوردند نمونه های بارز این سخن است.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) یکی از افتخارات جهان اسلام و بشریت  است که محصول همجواری با کریمه اهلبیت و استفاده از آثار و برکات این بانوی بزرگ بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی یکی از شخصیت هایی است که مردانه و قدرتمندانه مدتهای مدیدی در برابر استکبار جهانی سینه سپر کرده و یک تنه مسائل علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور را به نحو احسن مدیریت کرده که این نیز حاصل همجواری با علی بن موسی الرضا و استفاده از آثار و برکات آن امام همام است. و نیز علما و مراجع بزرگوار دین که زمینه نشر فقه اهل بیت و علوم دینی را فراهم آورده اند وجود همگی حاصل برکات حضور آن دو بزرگوار و همجواری با ایشان است.

حضور امام زاده ها در ایران

عضو اتاق تبلیغ خراسان بیان داشت: حضور این دو شخصیت بزرگی که از خاندان وحی و نبوت قدم به ایران گذاشتند زمینه ای شد تا سایر فرزندانی که منتسب به آل هاشم هستند هم قدم به ایران بگذارند که می بینیم چه تعداد امام زاده در کشور داریم که هر کدام سبب ایجاد مرکزی فرهنگی مذهبی و پر برکت شده اند.

وی افزود: مراکزی که تفریح سالم و امن را ایجاد کرده و نیز در ضمن آن اثرگذاری مبانی فقهی و مبانی اهلبیت و احیاء امر اهلبیت را به عهده گرفتند. کدام قدرت سیاسی، کدام نفوذ اقتصادی در جهان و کدام مجامع خیریه ای یا انجمنی می تواند چنین سلسله وار و زنجیروار در دنیا مراکزی را ایجاد کند که هر کدام در جای خودش اما مرتبط با یکدیگر سبب خیرو برکت اقتصادی، معنوی و علمی و فرهنگی شود.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: مراکز منتسب به اهلبیت علیهم السلام از حرم مطهر علی بن موسی الرضا تا حرم کریمه اهلبیت گرفته تا کوچکترین امامزاده ای که در گوشه و کنار این مملکت آرمیده است همه مرکز رفت و آمد مردم شده و یک مطلب و خط فکری را تعقیب می کنند و آن توحید و نبوت و معاد از اصول دین است که به دنبال آن فروع دین و معارف الهی با تکیه بر معنویتی که در سایه اهلبیت به دست می آید نیز رشد کرده و گسترش می یابد.

پذیرش دین یعنی پذیرش ولایت

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: انصافا وجود علی بن موسی الرضا علیه السلام مکمل این آیه یا تفسیر این آیه شریفه است که می فرماید «الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَکُمُ الْإِسْلاَمَ دِيناً ﴿المائدة، 3﴾» شک و تردیدی نداریم که وجود مقدس حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء شخصیت متمرکزی است که هر کس به او دل ببندد و هر کس به سوی او گرایش پیدا کند و هر کس او را امام خویش بداند همه دین را پذیرفته است همه اصالت دین را قبول کرده است و تسلیم در برابر آن شده است.

وی افزود: یعنی بدون ولایت علی بن موسی الرضا دین معنا ندارد بدون ولایت علی بن موسی الرضا پذیرش آیین الهی مفهومی ندارد، بدون تبعیت و پیروی از امامت اباالحسن علی بن موسی الرضا نه نمازمان اثر دارد نه روزه اثر دارد و نه تلاوت قرآن، همه در سایه این اتمام و اکمال است همه دین یعنی علی بن موسی الرضا، همه قرآن یعنی عالم آل محمد و همه معارف دینی یعنی اعتقاد به ذات مقدس ولی نعمتمان حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: ولادت این دو بزرگواری که مایه فخر و مباهات ایران و ایرانی هستند یعنی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در آغاز این ماه و حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا علیه السلام در یازدهم این ماه و همچنین شهادت حضرت جوادالائمه پاره تن اباالحسن حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء سه اتفاقی است که در ماه ذی القعده درک می کنیم و می تواند منشا خیلی از مسائل و زمینه برای خیلی از تحقیق ها و پژوهش های محققین و پژوهشگران باشد. به امید آنکه ان شاءالله بیشتر بتوانیم از منویات آن بزرگواران بهره کافی و وافی ببریم./933/ت301/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
India
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
بسیار عالی
صحبت های خوب و جالبی بود
1
0
طلبه
India
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴
سلام بر امام رضا امام رئوف و مهربان
0
0