۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۵۶۹۲۴
توهین به مرجعیت شیعه(8)؛

امت اسلامی یکصدا خشم و فریاد؛ «شفقنا» سکوت و دیگر هیچ!

امت اسلامی یکصدا خشم و فریاد؛ «شفقنا» سکوت و دیگر هیچ!
با آنکه اهانت روزنامه الشرق الاوسط به آیت الله سیستانی موجی از خشم و نفرت را در میان امت اسلامی برانگیخت، سکوت معنادار خبرگزاری شفقنا در برابر این اقدام قابل تامل است.

خبرگزاری رسا ـ بین‌الملل: عصر جمعه، روزنامه سعودی الشرق الاوسط، کاریکاتوری به طراحی أمجد رسمی منتشر کرد که در آن عالمی دینی با لباس روحانیت و عمامه سیاه با قیچی بزرگ درحال قطع کردن میله ارتباطی میان دو واگن است که بر یک واگن نام عراق و در واگن دیگر کلمه «سیادت» نقش بسته است.

با انتشار این تصویر هتاکانه، بسیاری از مردم، سیاست‌مداران و شخصیت‌های دینی کشورهای اسلامی، این کاریکاتور را اهانت آشکار به آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر جهان تشیّع دانسته و ضمن محکومیت این اقدام شنیع، نسبت به عواقب چنین اهانتی هشدار دادند.

نجبا: آل‌سعود از فتوای مرجعیت عصبانی است
«نصر الشِمَرّی» سخنگوی رسمی نجباء در توئیتی با اشاره به اینکه مواضع ضدشیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران آمریکا و اسرائیل پدیده عجیبی نیست، گفت: سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند. توهین و تعرض آنها به مرجعیت دلیل واضحی بر احساس تلخ شکست در برابر اقدامات حکیمانه و مستحکم مرجعیت دینی است که همه دسیسه‌های تکفیری آنان را به شکست کشاند.

همچنین «علی الاسدی»، رییس شورای سیاسی جنبش النجباء نیز دلیل اصلی توهین روزنامه سعودی الشرق الاوسط به مرجعیت دینی را فتوای مهم مرجعیت دانسته و تصریح کرد که این فتوا رؤیاهای تکفیری‌ها و حامیان آمریکایی و صهیونیستی آن را ناکام گذاشت و خاک و ناموس عراق را حفظ کرد.

آیت الله سیستانی خط قرمز ماست
اقدام موهن روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در انتشار کاریکاتور اهانت آمیز از مرجع دینی شیعیان عراق آیت الله سیستانی، خشم بسیاری کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت که با راه اندازی هشتگ "عربستان مایه ننگ خاورمیانه است" تاکید کردند که مرجعیت خطر قرمز است و عراق را از دخالتهای خارجی و تروریسم نجات داد.

توهین به آیت الله سیستانی، جنایت دینی و انسانی است
حجت الاسلام ظهور مولایی روحانی سرشناس هندی نیز با صدور بیانیه ای به توهین آیت الله سیستانی از سوی روزنامه سعودی واکنش نشان داد و گفت: توهین روزنامه عربستان سعودی «الشرق الاوسط» به مقام شامخ مرجعیت عراق، حضرت آیت الله سید علی حسینی سیستانی دام ظله الشریف را به شدت محکوم می کنم و این اقدام را عملی پست و جنایت دینی و انسانی می دانم.

وی تاکید کرد: این عمل شنیع دل میلیون ها انسان های جهان را به درد آورد است لذا از دولت عربستان سعودی می خواهم که مسؤولان این روزنامه را محاکمه کرده و به وظایف دینی و انسانی خود عمل کند.

هادی العامری عربستان را تهدید کرد
هادی العامری رییس ائتلاف الفتح و از فرماندهان الحشد الشعبی عراق با بیان اینکه رژیم آل سعود خطوط قرمز را رد کرده است، اظهار داشت: این کار سعودی ها بازی با احساسات میلیون های شخص اعم از مسلمانان جهان و مسیحیان داخل و خارج عراق است.

وی با اشاره به نقش حضرت آیت الله سیستانی در حمایت از عراق در برابر جریان تروریستی و تکفیری داعش، افزود: اگر فتوا مرجعیت عراق نبود، این کشور هم اکنون در وضعیت اسفناکی قرار داشت.

العامری تاکید کرد که نقش ایت الله سیستانی بر یکپارچگی عراق و وحدت کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی خاطر نشان کرد: این کارهای قبیح، نشان دهنده برنامه ای خارجی برای ضربه زدن  به نقش پدرانه مرجعیت عالی عراق است. رژیم آل سعود تعمدا بر فعالیت ها خرابکارانه و کینه توزانه علیه ملت عراق پافشار می کند.

اهانت به مرجعیت شیعه، شیوه همیشگی آل‌سعود است
جمعی از علمای جهان اسلام نیز در بیانیه‌ای با محکومیت اقدامات عربستان سعودی تاکید کردند: بار دیگر شاهد این هستیم که رسانه های سعودی به یک مقام مرجعیت توهین کرده اند. همه باید بدانند که روش سعودی و وهابیت مستمرا بر پایه فتنه انگیزی و بی حرمتی به مراجع است و هرگز از این روش دست نمی کشند و همه باید بر این مطلب اگاه باشند.

این جمعیت افزود: هتک حرمت و توهین به مردم، مقدسات و مراجع عراق، روش انها از سابق تا الان است. آل سعود، سابقا با فتوای های تکفیری و دستور به اقدامات انتحاری و سیاسیت های فتنه انگیز شان در عراق به جنایت می پرداختند و امروز به مراجع و علمای این کشور توهین می کنند و این در حالیست که هیچ واکنش مناسبی از سوی دولت عراق در قبال رژیم  سعودی نمی بینیم.

علمای جهان اسلام با بیان آنکه روزنامه شرق الاوسط با این اقدام توهین آمیز، چهره واقعی آل سعود را نمایان کرد، به عقده‌گشایی سعودی‌ها از آیت الله سیستانی اشاره و تصریح کردند: سعودی‌ها خوب می دانند که ایت الله سیستانی (دام ظله) با فتوای جهاد کفایی ضد جریان تروریستی و تکفیری داعش، از عراق و بقیه کشور های همجوار حتی عربستان دفاع کرد. ما خواستار موضع رسمی دولت و پارلمان در مورد این قضیه هستیم و همچنین دعوت می کنیم از مسؤولان شیعه، سنی و کرد که با اتخاذ موضع رسمی به دفاع از مرجعیت دینی، استقلال و عظمت عراق بپردازند.

از اتهامه‌زنی به ایران تا سکوت رسانه‌ی مدعی تریبون مرجعیت
از عصر دیروز تا کنون، علما، شخصیت‌های سیاسی و فعالان شبکه‌های اجتماعی با محکوم کردن اهانت روزنامه الشرق الاوسط، فضای رسانه‌ای شدیدی را علیه عربستان سعودی به راه انداختند که همین اقدام سبب شد تا مسؤولان این روزنامه، با صدور پیامی دست به توجیه رفتارهای اهانت‌آمیز خود بزنند تا شاید بتوانند از این مهلکه رسانه‌ای جان سالم به‌در ببرند.

مسؤولان روزنامه الشرق الاوسط با فرار رو به جلو اعلام کردند که این روزنامه به دنبال اهانت به مرجعیت شیعه عراق نبوده بلکه هدف از نشر این کاریکاتور، «نشان دادن دخالت ایران در امور عراق» بوده است. پیرامون موضع آشفته سعودی‌ها در یادداشت‌های پیشین به تفصیل سخن رانده شد و خوانندگان را به آن یادداشت‌ها ارجاع می‌دهیم اما آنچه که توجه نگارنده را به خود جلب کرده، سکوت معنادار خبرگزاری «شفقنا» است.

خبرگزاری «شفقنا» که خود را به عنوان تریبون مرجعیت معرّفی کرده و همواره اخبار علما و مراجع ایران و عراق را پوشش می‌دهد، تا به این لحظه هیچگونه موضع‌گیری رسمی در قبال اصل خبر و تکذیبیه الشرق الاوسط از خود نشان نداده است. خواننده محترم آنگاه اهمیت این مسأله را بهتر درک می‌کند که بداند، این خبرگزاری به طور مستوفی و کامل، اخبار نمایندگان مراجع عراق به ویژه حجج اسلام قبانچی و شهرستانی را مورد پوشش قرار داده و حتی ابتلای حجت الاسلام شهرستانی «سلمه الله» به بیماری کرونا را پوشش مناسب داده اما در قبال خبری چنین مهم سکوت اختیار کرده است.

این وظیفه ذاتی خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای دینی و نیز خبرگزاری‌های حوزوی است که در برابر هرگونه اهانت به رهبران و علمای جهان تشیّع از خود موضع شفاف نشان دهند. در مسأله اهانت روزنامه الشرق الاوسط نیز انتظار از خبرگزاری شفقنا آن است که با گذشت نزدیک به 24ساعت از این موضوع، حتی اگر با توجیه الشرق الاوسط قانع شده است، اصل خبر، واکنش‌ها و ... را پوشش دهد تا مخاطب خود در فضایی آزاد بتواند نسبت به این رخداد، قضاوت کند. در خوشبینانه‌ترین فرض! اگر اهانت این روزنامه به مقامات ایرانی بوده و نه آیت الله سیستانی، شکل و شمایل این کاریکاتور موهن، تصویر علمای شیعه ایران را به ذهن متبادر می‌سازد که این خود عذر بدتر از گناه است و یک رسانه دینی مانند شفقنا، فارغ از سیاست‌های کلان و با چشم‌پوشی از مانیفست خبری خویش، از باب اخلاق اسلامی هم که شده، می‌بایست موضعی قاطع در برابر این اقدام می‌گرفت و امیدواریم که اینچنین کند.

خبرگزاری رسا، ضمن محکومیت شدید اقدام هتّاکانه روزنامه سعودی الشرق الاوسط در اهانت به آیت الله سیستانی، خواستار ورود دستگاه دیپلماسی عراق و ایران برای برخورد جدّی با مسبّبان و عاملان این رویه هنجارشکنانه است تا دگربار شاهد تکرار چنین رفتارهای ناپسند و شنیعی نباشیم.

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه 313
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
شفقنا همان سایتی است که اخبار سید صادق شیرازی، صانعی و... را پوشش می دهد
7
5
ناشناس
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
اثباتش خیلی راحت است، یک مراجعه به سایت آنها بکنید و کلمه صادق شیرازی را جستجو کنید
خمیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
سلام
خدا قوت
یادم هست که شفقنا در اخبار مربوط به استهلال هلال ماه شوال ، اخبار دروغ به مراجع تقلید منتسب می کرد
5
5
کریم امامی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
درود ،
رییس شفقنا ابوالفضل فاتح است
تو ویکی پدیا می خوندم که در فتنه 88 بازداشت شده!!!!!!!!!
بعدش رفته آکسفورد مدرک گرفته
مثل اینکه جایزه خوبی بهش دادند
هههههههه
4
5
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
آخه چرا باید سایت خبری شفقنا را تخریب کنید فکر نمی کنید چقدر این کار بد هست اصلا دیگران به هیچ باعث تخریب سایت خود شما می شود
5
3
ناشناس
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
مسأله تخریب سایت دیگه نیست. حرف اینه که سایتها باید از سیاست یک بام و دو هوا دست بکشند. خبرگزاری شفقنا از این سکوت دنبال چیه؟ یعنی حق یه پرسش ساده هم نداریم؟
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
خداوند آیت الله سیستانی را حفظ کند

شفقنا باید تغییر جهت دهد.
4
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
واقعا برای سرویس بین الملل متاسفم
5
2
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
ابوالفضل فاتح، مسئول کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ بود و پس از انتخابات ممنوع‌الخروج شد.او فارغ‌التحصیل دکترای ارتباطات از دانشگاه آکسفورد (۱۳۹۰) است
88 در انتخابات، و 90 آکسفورد!
4
4
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
لینک خبرهای سید صادق شیرازی در شفقنا
https://iraq.shafaqna.com/AR/170113/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%8A-%D9%84%D9%82%D8%AF-%D8%B9%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%AA/



https://iraq.shafaqna.com/AR/57122/%d8%a2%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b4%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d8%b1%d8%ad%d9%8a%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%8a%d8%af-%d8%aa%d9%82%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%b7%d8%a8%d8%a7/
4
4
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
چقدر مسخره است سرویس بین الملل داعیه دار دفاع از آقای سیستانی شده است و به شفقنا نقد وارد می کند
دایه مهربان تر از مادر
سرویس بین املل رسا شما حکم یک نامادربسیار بد را دارید و این ژست به شما نمی آید
6
5
عزیزی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶
خوب بود، ممنون
6
5
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
انتشار این خبر نشانه بی ..است
بجایی اینکه دشمنان را هدف قرار بدهید خودی ها را می زنید
یاد آیت الله مجتهدی افتادم که در مورد شیعه و سنی و ..صحبت می کردند منتشر کننده این خبر در دسته ..ها قرار می گیرد
6
5
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
خدا قوت به خبرگزاری رسا
5
5
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
مرجعیت عظیم شیعه مورد احترام مردم و حوزه های مقدسه در سراسر بلاد اسلامی است.
امیدوارم که وزارت امور خارجه بتواند در حوزه دفاع از کیان مرجعیت شیعی وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد.
8
0
عبدالحکیم کریمی
United States
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
خداوند متعال ان شاء الله، آیت الله سیستانی را حفظ کند
و جبهه انقلاب بیش از پیش تقویت شود
5
0
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
آقایانی که نقد دارند، چرا در ذیل این خبر عقده‌گشایی می‌کنند؟ این مقاله تمام صحبتش اینه که شفقنا به عنوان یک سایت که خودش رو تریبون اخبار مرجعیت میدونه، در مورد توهین به آیت الله سیستانی حفظه الله هیچ کار رسانه ای نکرده. آیا آدم حق نداره از خودش بپرسه چرا اینطوری شده؟ چرا سکوت کردن؟ آیا افرادی در این خبرگزاری هستد که نمیخوان جریان حوزوی مستقل باشه؟ خدا عالمه
2
3
ناشناس
|
۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
آنقدر استدالال شما و خود خبر ضعیف و بی مورد هست که آدم دلش نمی آید جوابتونو بده
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۶
جیرخوارهای انگلیس.....
اصلا جوابی دارید
برید با سید صادق جونتون هم سفره بشید
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۷
شما همون کسانی هستید که از سید صادق تقلید می کنید
استدلال شما جز فحاشی چیز دیگری نیست
ناشناس
United States
۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
خوب بود
2
0