۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۵۶۹۸۵
حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی:

بانوان حوزوی بهترین مربیان تربیتی هستند

بانوان حوزوی بهترین مربیان تربیتی هستند
تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین(ره) با بیان اینکه حوزه علمیه پناهگاه مردم برای رفع مشکلات آنان است، گفت: بانوان حوزوی بهترین مربیان تربیتی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر خسروشاهی تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین(ره)، پیش از ظهر امروز در سومین نشست اخلاقی مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران تهران که در مرکز مدیریت برگزار شد، گفت: وجود مقدس امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) برکت ایران اسلامی است.

وی با بیان خاطره‌ای از کرامات و عنایات حضرت معصومه(س) ادامه داد: در شرح‌حال مرحوم آیت‌الله صدر آمده که بعد از رحلت آیت‌الله حائری اداره حوزه علمیه به‌وسیله آیات خوانساری، صدر و حجت انجام می‌گرفت و به لحاظ اینکه تأخیر در دریافت وجوهات با روزهای بسیار دشواری مواجه شدند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی اضافه کرد: به‌گونه‌ای که دریکی از شب‌ها تعدادی از طلاب نزد آیت‌الله صدر می‌آیند و از سختی امرارمعاش و اینکه سه ماه شهریه آنان پرداخت‌نشده گلایه‌هایی را بیان می‌کنند، مرحوم آیت‌الله صدر نیز پس از اقامه نماز صبح به حرم مقدس حضرت معصومه(س) مشرف می‌شوند و از ایشان استعانت می‌جویند و برمی‌گردند.

تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین(ره) افزود: همان روز فردی با چمدانی پر از پول نزد آیت‌الله صدر آمده و آن را به ایشان تقدیم می‌کند، آیت‌الله صدر دراین‌باره می‌فرمایند با این پول نه‌تنها شهریه سه ماه طلاب پرداخت شد بلکه تا چند ماه حوزه با همین پول اداره می‌شد؛ حضرت معصومه(س) کرامات و عنایات بسیاری دارند که می‌توان بامطالعه زندگی‌نامه علما به بخشی از آن آگاه شد.

وی با بیان اینکه علما و بزرگان حوزه همواره باایمان و عقیده‌ای راسخ زندگی می‌کردند، اظهار داشت: حضرت آسیه در قرآن کریم به‌عنوان الگو و مجسمه ایمان معرفی می‌شود، ایشان از خداوند درخواست می‌کند، بارالها؛ در بهشت نزد خودت خانه‌ای برای من بنا کن، کسی می‌تواند چنین درخواستی کند که وجودش سراسر ایمان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی با اشاره به اینکه حضرت آسیه در خانه فرعون مثل ایمان شد، ابراز کرد: انسان در شرایط مختلف باید تنها خداوند را ببیند و بر اساس دستور الهی زندگی کند؛ امروز اساتید حوزه‌های علمیه خواهران با الگو گیری از حضرت آسیه علاوه بر تدریس علوم حوزوی مربیان اخلاق نیز به شمار می‌روند.

تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین(ره) با تأکید بر اینکه حوزویان باید عامل به سخنان خویش باشند، بیان کرد: عالم عامل می‌تواند به درجات رفیع عرفانی نائل شود؛ از دیرباز در حوزه‌های علمیه رسم بود که اعتقاد را با عمل یکی می کردند برای همین استاد حوزه درعین‌حالی که استاد بود خود را طلبه می‌دانست و طلبه نیز سعی می‌کرد به وظایف خود عمل کند.

وی با تأکید بر اینکه حوزویان باید اهل مراقبت نفس باشند، اظهار داشت: انسان تا خود را تربیت نکند و معلم نفس خویش نباشد نمی‌تواند مربی و راهنمای دیگران باشد؛ خواهران حوزوی نقش تربیتی در جامعه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی ساده زیستی را از شاخصه‌های مهم سبک زندگی حوزویان بیان و ابراز کرد: زندگی حوزویان باید به‌دوراز تشریفات و تجمل‌گرایی باشد چراکه آنان خادم مردم هستند.

تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین(ره) با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید پناهگاه مردم برای رفع مشکلاتشان باشد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید در رفع مشکلات مردم پیشگام بوده و درب مدارس همیشه به روی مردم باز باشد.

وی افزود: اگر استاد حوزه همه کارهایش برای خدا باشد دیگر در رفع مشکل طلاب و مردم کم نمی‌گذارد؛ حلیم بودن، کسب علم، صبور بودن و کم‌گویی از شاخصه‌های مهم حوزویان است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات