۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۶۵۷۲۱۹
معیشت طلاب؛

حجت الاسلام الماسی: کیفی سازی جایگزین کمیت شود

حجت الاسلام الماسی: کیفی سازی جایگزین کمیت شود
حجت الاسلام الماسی با بیان این که کیفی سازی جایگزین کمیت شود، گفت: حوزه ای که توان پشتیبانی مالی از تمام طلاب را ندارد ورودی را کاهش دهد.

حجت الاسلام علی الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان این که طلاب در حال تحصیل در تمامی زمان ها با مشکلات مالی رو به رو بوده اند، اظهار کرد: مشکلات معیشتی برای طلاب در تمامی دوران ها وجود داشته اما با شدت و ضعف همراه بوده است که در شرایط امروزی مشکلات معیشتی طلاب فراوان و فاصله مالی آنها با قشر متوسط جامعه افزایش بسیاری داشته است.

مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: برخی بزرگان بر استقلال مالی حوزه بسیار تأکید دارند که فرمایش مناسبی است اما از این عزیزان سؤال می کنم علت وابسته نبودن حوزه علمیه به حکومت ها چیست؟

وی ادامه داد: در پاسخ گفته می شود، غالبا حکومت ها حکومت فاسدی هستند که اگر حوزه به آنها وابسته شود، حمایت از فساد صورت می گیرد، اما پیش فرض این است که حکومت ایران اسلامی، ولایی است و اعتقاد داریم جانشین عام امام زمان(عج) در رأس حکومت قرار دارد و حکومت جور نیست بنابراین چنین دلیلی برای پیش از انقلاب است و پس از انقلاب این نگاه پذیرفته نمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دلیل بیان شده، ناخواسته نقدی بر اصل حکومت ولایی ما است؛ گمان می کنم دلیل مطرح شده برای حکومتی بودن یا نبودن بودجه حوزه در دوران پس از انقلاب، که معقتقد بر حکومت ولایت فقیه و برحق بودن آن هستیم کارایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است حوزه علمیه از نظر مالی استقلال داشته باشد، بودجه های جاری حوزه، بودجه فعالیت های مرکز خدمات، همچنین بودجه فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی را دولت تأمین می کند که البته در زمینه مبالغ آن نیز شیطنت هایی صورت می گیرد، اما زمانی نوبت به شهریه طلاب می رسد، بحث استقلال مالی حوزه علمیه به میان می آید.

حجت الاسلام الماسی افزود: اعتقاد بنده این است اگر نظام و حاکمیت ما دینی است و ولایت فقیه در صدر آن قرار دارد، نه تنها اشکالی ندارد حوزه از حاکمیت ارتزاق کند بلکه وظیفه حاکمیت است که نیازهای آن را تأمین کند؛ فرض این است که حوزه به حاکیمت وابسته شود، اگر حاکمیت به حق است وابستگی حوزه به حاکمیت چه ضرری دارد؟ به عنوان مثال اگر دوران ظهور امام زمان(عج) بود و حوزه علمیه باید نیازهای دینی جامعه را بر طرف کند، آیا امام زمان(عج) نیازهای حوزه را تأمین نمی کرد؟ و اگر پولی گرفته شود وابستگی حوزه به حکومت خواهد بود؟.

وی تصریح کرد: بنده نمی توانم دلیل مطرح شده را مناسب بدانم در نتیجه مشکلات آن را نیز می بینیم و چنانچه حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کردند حوزه علمیه به نهال فروشی تبدیل شده است و طلبه پس از صرف هزینه های فراوان حوزه برای او برای تأمین هزینه های زندگی وارد نهادهای دیگری می شود.

مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت(ع)ادامه داد: با پیش فرض استقلال مالی حوزه علمیه، طلبه چگونه باید نیازهای زندگی خود را تأمین کند؟ یا باید حوزویان را محدود کرد و ورودی ها را کاهش داد که چنین کاری هم، لطمه بزرگی است؛ یا باید شهریه طلاب به قدری تأمین شود که دغدغه مالی نداشته باشند که چنین کاری نیز از توان ما خارج است؛ به عبارت دیگر از سویی بحث استقلال مالی حوزه مطرح است و از سویی دیگر نیز توان افزایش شهریه طلاب وجود ندارد بنابراین طلاب باید معجزه کنند؟ البته اعتقاد داریم شهریه امام زمان(عج) برکت دارد اما چنین موردی سلب مسؤولیت از مسوؤلان نمی کند که البته آنها نیز حق دارند و مشکلات فراوانی در مقابل آنها است.

وی با تصریح براین که تز استقلال مالی حوزه، به طلبه می گوید کار کن و درس خواندن را کنار بگذار، گفت: با وجود چنین وضعیت اقتصادی، طلاب چاره ای غیر از کار کردن ندارند و امثال طلاب اهل مطالعه و درس در حوزه علمیه کم نیست که به دلیل مشکلات مالی وارد عرصه کار شده اند در نتیجه نتوانسته اند به صورت واقعی درس های خود را مطالعه کنند.

حجت الاسلام الماسی ادامه داد: فعالیت های شغلی طلاب به دو قسمت مرتبط با حوزه علمیه و غیر مرتبط تقسیم می شوند اما شغل های مرتبط با حوزه علمیه نیازمند شرایط خاص و حتی بضاعت علمی است که بسیاری از طلاب نمی توانند به آنها دست پیدا کنند در نتیجه به شغل های غیر مرتبط که فراوان هم هستند رو می آورند و فقط در کلاس درس شرکت می کنند تا شهریه حلال شود.

وی افزود: از میان طلاب شاید یک درصد آنها خروجی مورد نظر حوزه باشد که البته چنین موردی نیازمند بررسی است، بنابراین اگر قرار است صدهزار طلبه وارد حوزه علمیه شوند تا هزار طلبه خروجی داشته باشیم، در عوض این که خرج صد هزار نفر را بدهیم، ورودی را کاهش دهیم و همه آنها را به صورت کامل تأمین کنیم تا خروجی کنترل شده باشد زیرا ده هزار طلبه پا به رکاب ارزشمند تر از صدهزار طلبه ای است که نمی دانیم کجاها مشغول کار هستند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر حوزه یا باید وابسته به حاکمیت باشد که این را عیبی نمی بینم یا باید با پیرایشی اساسی طلابی که از درس فاصله گرفته اند را آزاد کند و بدنه خود را چابک سازد و کیفت را بالا ببرد که البته وابستگی به حکومت در مرحله دوم قرار دارد./1324/ت302/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات