۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۶۵۸۳۲۲
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۱۵)

کارکرد نهادهای تبلیغی شفاف شود

کارکرد نهادهای تبلیغی شفاف شود
حجت الاسلام قربانی باید کارکرد نهادها یا سازمان‌های تبلیغی شفاف شود به عنوان مثال باید معین شود وظیفه دفتر تبلیغات فقط تبلیغات است اما چنین موردی مشاهده نمی‌شود.

حجت الاسلام علی قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به مشکلات عرصه تبلیغ اظهار کرد: امروزه طلاب و مبلغان از فعالیت سازمان های اعزام تبلیغ آگاه نیستند به عبارت دیگر فعالیت این سازمان ها به صورت ثبت شده در جایی مشاهده نمی شود تا بدانیم وظیفه هر نهاد یا سازمان چیست.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ادامه داد: باید کارکرد نهادها یا سازمان های تبلیغی شفاف شود به عنوان مثال باید معین شود وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه وقف است نه بیشتر یا وظیفه دفتر تبلیغات فقط تبلیغات است اما چنین موردی مشاهده نمی شود.

وی اضافه کرد: با مشخص نشدن وظیفه سازمان ها، مطالبه گری طلاب از سازمان های فرهنگی و تبلیغی امکان ندارد، چنانچه اگر شخصی به دفتر تبلیغات در زمینه ضعیف در توسعه امر تبیلغ انتقاد کند، مسؤول مربوطه می تواند دلیل آن را فعالیت های فراوانی همانند آموزش، تبلیغ و امور دیگر بیان کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تجربه نشان داده مطالبه گری، از بسیاری آسیب ها جلوگیری خواهد کرد و لازمه مطالبه گری، آگاهی طلاب از وظایف مجموعه های فرهنگی تبلیغی است که نقش رسانه ها نیز در ایجاد مطالبه گری بسیار مهم است.

وی ایجاد شورایی با حضور مسؤولان نهادها یا ارگان های فرهنگی و تبلیغی را ضروری دانست و گفت: کم‌ترین فایده تشکیل چنین شورایی آگاهی مسؤولان مربوطه از فعالیت های یکدیگر و جلوگیری از موازی کاری خواهد بود.

حجت الاسلام قربانی ادامه داد: در صورت تفویض اختیار در شورای مذکور نهادها نباید در حیطه کاری یکدیگر وارد شوند، به عنوان مثال اگر امر تبلیغ به دفتر تبلیغات سپرده شد، اوقاف نباید وارد عرصه تبلیغ شود اما امروزه چنین موردی مشاهده نشده و نهادهای مختلف به صورت جداگانه اعزام مبلغ دارند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در کوچک ترین ادارات، بسیج ادارات یا بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه همچنین بسیج اصناف، وجود دارد که جای بسیج مبلغان در این میان خالی است و دفتر تبلیغات اسلامی باید چنین کاری را انجام داده و بسیج مبلغان را سازماندهی کند.

وی ادامه داد: گرچه تمامی مبلغان عضو بسیج طلاب یا اساتید هستند اما ایجاد یک تشکل بسیجی برای مبلغان ضروری است و وجود بسیج مبلغان تداخل به شمار نمی رود به عبارت دیگر به دفتر تبلیغات در زمینه عدم تشکیل بسیج مبلغان نقد وارد است و این نهاد تبلیغی باید در زمینه تشکیل بسیج مبلغان تلاش کند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حضور بسیج در نهادها یا اداره را سبب تقویت جبهه انقلابی آنها دانست و افزود: هر مجموعه ای که این نهاد مردمی انقلابی را تقویت کند خودش را تقویت کرده است یعنی تقویت بسیج مبلغان، ماندگاری و ارزشی بودن دفتر تبلیغات را تقویت خواهد کرد در نتیجه تشکیل بسیج مبلغان باری بر دوش دفتر نیست و با این که مبلغان در نهادها یا سازمان های دیگر عضو بسیج هستند، منافاتی ندارد./1324/ت302/ف

ارسال نظرات