۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۵۸۴۰۱
حجت الاسلام اسماعیل زاده خبر داد؛

ساماندهی کتب خطی کتابخانه‌های مدارس علمیه مازندران

ساماندهی کتب خطی کتابخانه‌های مدارس علمیه مازندران
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از ساماندهی کتب خطی کتابخانه‌های مدارس علمیه استان خبر داد.
حجت الاسلام صدر الله اسماعیل زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، از ساماندهی کتب خطی کتابخانه‌های مدارس علمیه استان خبر داد.
 
وی به برگزاری جلسات مستمر با مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی مازندران افزود: کتب خطی مدارس علمیه استان با همکاری این نهاد متولی ساماندهی و نگهداری خواهد شد.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که در حال حاضر بیش از هزار کتاب خطی و سنگی در چهار مدرسه علمیه استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بررسی‌های میدانی صورت گرفته متأسفانه به دلیل نگهداری نامناسب این کتب‌ها در حال نابودی هستند.
 
حجت الاسلام اسماعیل زاده با اشاره به این که مدرسه علمیه امام صادق (ع) چالوس با ۹۰۰ جلد کتب خطی و سنگی بیشترین کتب قدیمی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: همچنین مدارس علمیه ابوالحسن امیرالمؤمنین (ع) آمل با ۱۵۰ کتاب خطی و مصطفی خان ساری نیز از دیگر مدارسی هستند که در این طرح مورد توجه قرار دارند.
 
وی با بیان این که متأسفانه این کتاب گرانبها به دلیل نامنسب بودن شرایط نگهداری در حال نابودی کامل هستند، خاطرنشان کرد: حتی بسیاری از این کتب نیز در طول سال‌های اخیر به دلیل شرایط آب و هوایی و نامناسب بودن نگهداری از بین رفته است.
 
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، نگهداری از این میراث گرانقدر را امری بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: این معاونت از همه ظرفیت‌های موجود به منظور حراست و نگهداری از کتب خطی که ارزش معنوی و علمی بالایی برخوردار است استفاده خواهد کرد.
 
حجت الاسلام اسماعیل زاده با اشاره به این که با توجه به این که بخشی از این کتب خطی جزء موقوفات است، هماهنگی‌های لازم با اداره کل اوقاف استان به عمل آمده است، بیان داشت: طی توافقی که با مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران صورت گرفته، قرار است کتب خطی و سنگی مدارس علمیه به منظور نگهداری استاندارد در اختیار این مجموعه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: قرار است مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران کتب خطی و سنگی حوزه علمیه استان را در یک فضای مناسب و استاندارد و به نام هر مدرسه علمیه نگهداری و یک نسخه میکرو فیلم از کتب ارائه شده را در اختیار حوزه علمیه استان قرار خواهد داد.
 
حجت الاسلام اسماعیل زاده با اشاره به استقبال معاونت پژوهش حوزه علمیه قم از اجرای این طرح در استان، افزود: قرار است در صورت موفقیت، این طرح برای اجرا در اختیار سایر استان‌های کشور نیز قرار گیرد./۹۵۰/ت310/ب1
ارسال نظرات