۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۵۸۵۰۵
مسئول کانون فرهنگی هنری ورزشی علمدار کربلای رفسنجان:

برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان آن ها را از بزه دور می کند

برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان آن ها را از بزه دور می کند
حجت الاسلام مرتضی نظری گفت: در سال ۷۹ مسجد سیدالشهدا رفسنجان تأسیس شد و ما با غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان سعی می‌کنیم آن‌ها را از بزه دور نگه داریم.

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام مرتضی نظری در گفتگویی به تشریح فعالیت های کانون فرهنگی هنری ورزشی علمدار کربلا پرداخت و بیان کرد: در سال 79 مسجد سیدالشهداء رفسنجان تأسیس شد و از سال 82 کانون فرهنگی هنری ورزشی علمدار کربلا وابسته به مسجد شروع به فعالیت کرد.

مسئول کانون فرهنگی هنری ورزشی علمدار کربلای رفسنجان و امام جماعت مسجد سیدالشهداء با اشاره به اینکه درب مسجد و کانون 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از هر وعده نماز باز است و به مردم و نمازگزاران خدماتی ارائه می دهد.

وی تصریح کرد: مسجد سیدالشهداء حضور جوانان و نوجوانان بسیاری را به خود می بیند که همین امر باعث شد کانون فرهنگی هنری راه اندازی شود؛ در سال های اوّل به دلیل تازه تأسیس بودن، کانون فعالیت چشمگیری نداشت در حال حاضر این کانون که در زیرزمین مسجد در مساحتی به میزان 400 متر مربع شکل گرفته است جوانان و نوجوانان با توجه به علاقمندی های خود در هر زمینه ای به فعالیت می پردازند.

حجت الاسلام نظری با اشاره به وجود بحران کرونا تصریح کرد: در حال حاضر هم با رعایت پروتکل های بهداشتی حضور بچه ها را داریم شاید حضور کلاسی نداشته باشیم امّا علاقه آن ها باعث می شود هر از گاهی مراجعه کنند و فعالیت هایی را با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی انجام دهند؛ اگر بچه ها و فرزندان در خانه بمانند هرچند امکانات داشته باشند باز هم حوصله آن ها سر می رود لذا کانون محلی است که می توانند مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در شرایط امروز حاکمیت کرونا، کانون علمدار کربلا 3 روز در هفته را به خانم ها و 3 روز را به آقایان اختصاص داده است؛ در وضعیت کرونایی حضور افت کرده امّا با این حال مسائل و مشکلات و مسائل مختلف را برای قشر هدف تبیین می کنیم تا چراغ روشن و راه هدایتی باشد دغدغه نوجوانان مسائل مذهبی و جوانان مسائل اقتصادی و سیاسی است؛ همچنین برخی که به انحراف افکاری کشیده می شوند ما با آن ها صحبت می کنیم و آن ها را از انحراف نجات می دهیم، ضمن اینکه بحث مشاوره خانوادگی و ازدواج را هم داریم حضور خوب مردم را می بینیم، هر ماه حداقل 50 مشاوره در همه زمینه ها در کل شهرستان رفسنجان انجام می دهیم.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه این کانون به پنج قسمت تقسیم شده، گفت: این قسمت ها شامل رایانه، ورزش، آموزش فنون قرآنی، کتابخانه و کلاس آموزشی است؛ در بحث قرآنی کلاس های روانخوانی و روخوانی، حفظ و تجوید را برگزار می کنیم و افراد در مسابقات استانی در این مباحث در سال های گذشته حائز رتبه هایی هم شده اند.

وی ادامه داد: در بحث رایانه هم کلاس های آموزش کامپیوتر، برنامه نویسی، ساخت وبلاگ و ... برای علاقمندان برگزار می شود؛ در حوزه ورزش کاراته و فوتسال برای علاقه مندان برگزار می کنیم که تا قبل از شیوع کرونا افراد با شرکت در مسابقات استانی مقام هایی هم به دست آورده اند.

 مسئول کانون فرهنگی هنری ورزشی علمدار کربلا بیان کرد: یکی از قسمت ها و بخش های این کانون کتابخانه است که دارای 3 هزار جلد کتاب در زمینه های اخلاقی، مذهبی، قرآنی و کتاب های اجتماعی، رمان و داستانی برای تمامی گروه های سنی است  و در 2 مبحث سنتی و فضای باز خدمات ارائه می دهد.

وی که در سال 97 رتبه اول کشوری در جشنواره ترویج کتاب و کتابخوانی را کسب کرده است؛ بیان کرد: در کتابخانه فضای باز در محل درب ورودی مسجد کتابخانه ای راه اندازی شده است که در 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از اقامه نماز حدود 40 درصد نمازگزاران کتاب های مورد علاقه خود را از این کتابخانه برداشته و به مطالعه آن می پردازند.

حجت الاسلام نظری با اشاره به اینکه مردم از این طرح به خوبی استقبال می کنند  و به مطالعه می پردازند و آمار در حال افزایش است؛ گفت: از سال 96 طرح کتابخانه باز را در مسجد سیدالشهداء اجرا کردیم که استقبال هم خوب بوده است، متأسفانه درصد مطالعه در کشور پائین است و یکی از راه هایی که می توان مردم را به کتابخوانی مشتاق کرد راه اندازی کتابخانه فضای باز است.

وی ابراز کرد: یکی از راه های دیگر ترویج کتابخوانی، توزیع کتاب در بین خانه های اطراف مسجد سیدالشهداء توسط گروهی از بچه های کانون است که هر هفته یک روز تعدادی کتاب را در سبد گذاشته و بین اهالی محله و خانه ها توزیع می کنند که اهالی رضایت بخشی خود را اعلام کرده و خواستار توزیع کتاب های متنوع تر شدند.

امام جماعت مسجد سیدالشهداء رفسنجان تصریح کرد: این گروه پس از اینکه کتاب ها را توزیع کردند یک هفته بعد این کتاب ها را پس گرفته و به کتابخانه بر می گردانند و کتاب های دیگری بین اهالی توزیع می کنند و این روند ادامه دارد.

حجت الاسلام نظری عنوان کرد: در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی یک روز از هفته را تحت عنوان شنبه های با کتاب در نظر گرفتیم و در این برنامه، جمعی از نوجوانان و جوانان در محل کانون دور هم می نشینند و به مدت 30 دقیقه به کتابخوانی می پردازند؛ هر کسی کتاب مورد علاقه خود را می تواند بردارد و مطالعه کند که این شنبه های با کتاب نوعی توفیق اجباری برای مطالعه است، در این برنامه افراد موبایل خود را خاموش کرده و کار دیگری هم نباید انجام دهند و این نیم ساعت را با آرامش به مطالعه می پردازند.

وی همچنین یکی دیگر از راه های ترویج کتابخوانی و مطالعه را معرفی کتاب بین نماز مغرب و عشاء در شنبه های هر هفته عنوان کرد و گفت: در بین نماز کتاب های شاخص و مهم را به مردم معرفی و بخشی از این کتاب را قرائت می کنیم تا انگیزه ای برای افراد باشد و این کتاب را از کتابخانه تهیه و مطالعه کنند.

امام جماعت مسجد سیدالشهدای رفسنجان بیان کرد: باتوجه به اینکه ممکن است جوانانی از بی برنامگی شاید به سمت بزه و انجام امور ناشایست بروند لذا راه اندازی کانون و برگزاری برنامه های مختلف و متنوع باعث می شود جوانان به کانون جذب و از کارهای بد دور شوند.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت ها برای قشر جوان و نوجوان اجرای برنامه های اوقات فراغت است که ضمن برگزاری کلاس های قرآنی، ورزشی و رایانه ای کلاس های فنی و هنری هم برای علاقمندان برگزار می کنیم که در این بخش افراد شرکت کننده در این دوره ها در پایان دوره گواهی نامه فنی دریافت می کنند و می توانند برای آینده خود شغلی پیدا کنند.

حجت الاسلام نظری بیان کرد: آقایان در رشته های برق، مکانیک و ... و بانوان هم در فعالیت های هنری از جمله منبت کاری، صنایع دستی، گل دوزی، خیاطی و غیره شرکت می کنند؛ در شرایط کرونایی برنامه های اوقات فراغت برای علاقمندان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی آن هم با ظرفیت 50 درصد از شرکت کنندگان اجرا می شود.

امام جماعت مسجد سیدالشهدای رفسنجان گفت: ورودی مسجد در محل خواهران و برادارن فضایی به عنوان یادمان شهدا ایجاد کردیم که دائمی است  و شامل ماکت ادوات جنگی، عکس و تمثال شهدا، وصیت نامه و نوشته هایی از شهادت داریم تا مردم قدر شهیدان را بیش از پیش بدانند و یاد آن ها در دل نمازگزاران زنده باشد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این فضا این است که نمازگزاران و مردم با ورود به مسجد شاهد رشادت ها و ایثارگری های این شهدا باشند و همواره بدانند امنیت موجود در ایران که در هیچ یک از کشورهای دنیا نظیر آن پیدا نمی شود مرهون خون شهدا است. 

حجت الاسلام نظری افزود: هر چه داریم از شهدا است همه چیز در کشور از جمله امنیت، پیشرفت، عزت، سرافرازی و ... را مدیون شهدا هستیم؛ امنیتی که به راحتی به دست نیامده با مجاهدت و سختی شهدای جنگ تحمیلی، انقلاب و شهدای مدافع حرم به دست آمده است؛ خون شهدا درخت اسلام را آبیاری کرده است همگان به ویژه قشر جوان باید زندگی نامه شهدا را مطالعه کنند و شیوه زندگی آن ها را در زندگی الگو قرار دهند تا سعادتمند شوند.

وی یاد شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و گفت: حاج قاسم سلیمانی همواره در زمان حیات به جنگ و پیکار با دشمنان اسلام شتافت و برای مردم و ملت ایران امنیت را به ارمغان آورد و این امنیت را به تمامی کشورهای آزادی خواه گسترش داد و نام حاج قاسم سلیمانی لرزه به اندام دشمن می انداخت.

وی همچنین از راه اندازی سامانه فهما ( کانون های فرهنگی هنری مساجد ایران ) ابراز خرسندی کرد و گفت: با راه اندازی فهما نظم و انضباط خوبی در کانون های مساجد کشور ایجاد شده است و اعضای کانون ها به رصد فضای مجازی و تولید محتوا می پردازند.

 حجت الاسلام نظری ادامه داد: هر کانونی بر اساس نوع فعالیت های ثبت شده در این سامانه امتیاز دریافت می کند؛ قبلاً بعضی از کانون ها دیده نمی شدند یا رو به انزوا می رفتند که با راه اندازی سامانه فهما از انزوا بیرون آمدند و چه بسا شکوفا هم شده اند لذا فهما سواد رسانه ای را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه فهما همه فعایت های کانون ها را به روز می کند؛ تصریح کرد: کانون فرهنگی هنری و ورزشی علمدار کربلای رفسنجان 700 عضو از سن 7 سال به بالا در سامانه فهما دارد.

حجت الاسلام نظری از اقدامات ضد کرونایی توسط این کانون سخن گفت و افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 5 دوره رزمایش مواسات و کمک های مؤمنانه را انجام دادیم، در هر دوره ای حداقل 50 بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع کردیم که هر بسته شامل برنج، روغن، حبوبات، قند و چای، رب گوجه فرنگی و ... بوده است.

وی ادامه داد: همچنین یک دوره هم توزیع 300 بسته اقلام بهداشتی شامل ماسک و ژل ضدعفونی کننده به همراه کتاب و پوسترهای امام، رهبری و شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است.

ارسال نظرات