۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۵۸۵۲۱
مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار:

ظرفیت حوزه های علمیه در بحث فرهنگ نباید فراموش شود

ظرفیت حوزه های علمیه در بحث فرهنگ نباید فراموش شود
حجت الاسلام محمودی گفت: در بحث فرهنگ سازی نباید ظرفیت های حوزه های علمیه، علمای دینی و روحانیان به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کردستان، حجت الاسلام سیدموسی محمودی عصر امروز با جمعی از فعالان فرهنگی و مسئولان کانون های مساجد دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار در این دیدار اظهار داشت: انجام کارهای فرهنگی به مانند امور مذهبی برای جامعه بسیار حیاتی است و کاری که امروز شما انجام می دهید نوعی جهاد فی سبیل الله است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه با انتقاد از استفاده بالای مردم از موبایل، کانال ها و شبکه های مجازی عنوان کرد: تکنولوژی برای نوع بشر بسیار مفید و کارساز است، ولی در صورتی که بتوانیم از آن در راه درست استفاده کنیم.

استفاده بی رویه از موبایل زمینه ساز پرخاشگری در جامعه

حجت الاسلام محمودی با اشاره به اینکه فضای مجازی بخشی از اخلاقیات جامعه را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: متاسفانه استفاده بی رویه و مهمتر از آن بی هدف از موبایل و فضای مجازی باعث تغییر خلقیات افراد شده است و به عینه شاهد افزایش پرخاشگری و بی عاطفگی هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین برای اصلاح این وضعیت باید کارهای زیربنایی و زیرساختی در حوزه فرهنگ سازی انجام شود که این وظیفه مهم بر عهده شما متولیان فرهنگی کشور است.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار با اشاره به اینکه کار فرهنگی در عصر کنونی بسیار متنوع و البته پیچیده شده است، بیان داشت: کار فرهنگی زمانی به چند حوزه و بخش خلاصه می شد، ولی اکنون وضعیت به کلی تغییر پیدا کرده که این امر کار را برای فعالان فرهنگی دوچندان مشکل کرده است.

خرده فرهنگ ها به صورت خزنده وارد فرهنگ ملی و دینی می شوند

این استاد حوزه علمیه کردستان ادامه داد: لذا در بخش فرهنگ ما نیازمند متخصصان و کاربلدان هستیم، زیرا در لابه لای فرهنگ شاهد ورود خرده فرهنگ ها به داخل کشور و جامعه هستیم که این امر بسیار نگران کننده است.

حجت الاسلام محمودی در ادامه به تاثیرات بسیار منفی و خانمانسوز استفاده از شبکه های ماهواره نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه والدین کنونی وقت زیادی برای تربیت فرزندان خود صرف نمی کنند و با نصب شبکه های ماهواره ای به گونه ای برای فرزندان خود زمینه سرگرمی را فراهم می آورند که این امر خود اثرات بسیار منفی بر اخلاق کودکان و فرزندان خواهد گذاشت.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار ابراز کرد: البته نباید بانی این مشکلات فرهنگی را تنها مردم و بی علمی آنان به تهاجم فرهنگی معرفی کنیم، امروز دولت، رسانه ملی، رسانه های مجازی و مکتوب و... به نوعی در امر فرهنگ سازی مسئول و دخیل هستند.

لزوم استفاده از پتانسیل های حوزه ها در بحث فرهنگ

حجت الاسلام محمودی ادامه  داد: از سوی دیگر باید بتوانیم از پتانسیل های حوزه های علمیه در بحث فرهنگ سازی غافل نشویم زیرا استمرار تعاملات نهادهای فرهنگی و دینی با حوزه های علمیه می تواند اثرات مثبتی به دنبال داشته باشد، ولی باید اذعان کرد که از این تاکنون غافل بوده ایم.

مدیر مدرسه سفیران هدایت بیجار خاطرنشان ساخت: بنابراین در بحث فرهنگ سازی نباید ظرفیت های حوزه های علمیه، علمای دینی و روحانیون به دست فراموشی سپرده شود و بی شک این مراکز دینی هر لحظه و در هر مکان آماده خدمت رسانی به بخش فرهنگی کشور هستند./1401/پ210/ب1

ارسال نظرات