۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۵۸۶۶۳
مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

نماز جمعه نهادی مردمی، انقلابی و جهادی است

نماز جمعه نهادی مردمی، انقلابی و جهادی است
حجت‌الاسلام آزموده گفت: نماز جمعه یک نهاد مردمی و انقلابی و جهادی است که مصالح و مفاسد جامعه اسلامی و انقلابی بر مبنای ذکر الله در آن مطرح شده و مطالبه و پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز در نشست هماهنگی گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور، اظهار کرد: در چنین روزی نخستین نماز جمعه در کشور به امامت آیت‌الله طالقانی اقامه شد.

وی افزود: پنجم مرداد هرسال بهانه تجدید خاطره آن اتفاق بزرگ است، اتفاقی که بعدها رهبر انقلاب اسلامی آن را از معجزات انقلاب اسلامی نامید و این‌گونه نماز جمعه یک نهاد پُر برکت و رحمانی در نظام اسلامی شد.

حجت‌الاسلام آزموده در ادامه با اشاره به آخرین حکم رهبر انقلاب به رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، اظهار کرد: در حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، رهبر انقلاب اسلامی چنین مرقوم داشته‌اند: «انتظار می‌رود جناب آقای حاج علی‌اکبری با ادامه و تکمیل فعالیت‌های گذشته و افزودن کیفیت در آن و بهره‌گیری از نظرات شورا بر شکوفایی و تأثیرگذاری این نهاد مبارک و رحمانی بیفزایند».

وی ادامه داد: این جمله کوتاه؛ اما بسیار پرمعنا و عمیق است و تعابیر آن ازجمله تکمیل فعالیت‌های گذشته، افزایش کیفیت فعالیت‌ها، افزودن شکوفایی فعالیت نهاد نماز جمعه، افزایش تأثیرگذاری نهاد نماز جمعه، نماز جمعه یک نهاد مبارک است و نماز جمعه یک نهاد رحمانی است جای بحث و بررسی زیادی دارد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: همه این فرازها نیاز به تفسیر و تبیین دقیق و عمیق دارد که در جای خود باید به آن پرداخته شود تا همه ما بیش از پیش با جایگاه و رسالت نماز جمعه آشنا شویم.

وی با بیان اینکه تعبیر نهاد رحمانی، برای اولین بار درباره یک نهاد، توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی به کار رفته است، افزود: نماز جمعه به مثابه یک نهاد است نه صرفاً یک رویداد، در حالی که بسیاری از مردم و مسؤولان نماز جمعه را یکی از مناسک عبادی و سیاسی می‌دانند که هفته‌ای یک نوبت در یکی دو ساعت مشخص برگزار می‌شود و پایان می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: سوگمندانه باید گفت نوع مواجهه ما و ستادهای نماز جمعه با نماز جمعه از سِنخ رویداد است نه نهاد، نهاد نماز جمعه ستاد نماز جمعه نیست، دفتر امام جمعه نیست؛ بلکه خودِ رویداد نماز جمعه، نهاد است که باید مورد توجه همه ما باشد.

وی افزود: نهاد در تعریف رهبر حکیم انقلاب اسلامی با سه ویژگی اصلیِ مردمی بودن، انقلابی بودن و جهادی بودن شناخته می‌شود و با این نگاه نهاد نماز جمعه یک نهاد مردمی و انقلابی و جهادی است که مصالح و مفاسد جامعه اسلامی و انقلابی بر مبنای ذکر الله در آن مطرح شده و مطالبه و پیگیری می‌شود./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات