۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۵۹۰۷۱

تلاش افراط گرایان بودایی برای انزوای مسلمانان تایلند

تلاش افراط گرایان بودایی برای انزوای مسلمانان تایلند
افراط گرایان بودایی تلاش بسیاری برای به رسمیت شناسی این آیین در تایلند انجام می دهند که به وسیله بتوانند دین مبین اسلام و پیروانش را در این کشور منزوی کنند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، شورای شهر «چیانگ مای» تصمیم گرفته تا دین بودیسم را به عنوان دین رسمی این شهر ثبت کند.

به نوشته رایزنی فرهنگی ایران در تایلند، در صورت تصویب این طرح پیروان دیگر ادیان که در این شهر زندگی می کنند، برای تمامی فعالیت های مذهبی و یا ساختن اماکن مذهبی بایستی از این شورا کسب اجازه کنند. کارشناسان معتقدند با توجه به وجود قانون آزادی عمل همه ادیان در تایلند در صورت چنین اقدامی متقابلا احتمال بدعت و اقدام مشابه سایر ادیان وجود خواهد داشت. ممکن است نقاط مسلمان نشین جنوب تایلند خواستار چنین اقدام متقابلی گردند، آن وقت باید دید که برخورد بوداییان چگونه خواهد بود؟ آیا به همین طریق این آزادی عمل را به مسلمانان خواهند داد؟ این اقدامات نه تنها به سود کشور و همزیستی ادیان نبوده بلکه می تواند زمینه های تفرقه را فراهم و آسیب های جدی به کشور وارد کند.

در ادامه و به تازگی این قائله در شهر موکداهان نیز مجددا مطرح شده است. پیش از این و ماه ها قبل شهر موکداهان درمخالفت بوداییان با ساخت مسجد در این شهر بر سر زبان ها افتاد. ولی با میانجیگری دفتر شیخ الاسلام و وزارت بودیسم قائله خاتمه یافت. با شیوع کرونا و اعمال محدودیتها، دیگرخبری از این گروههای افراط گرا نبود تا اینکه با لغو محدودیت ها دوباره این افراد در قالب گروهی با عنوان بودا برای صلح با حضور 1000 نفر از اعضای خود جلسه ای تشکیل داده و خواستار ثبت دین بودا به عنوان دین رسمی این شهر شدند. در واقع این شهر اولین شهر تایلندی است که با ساخت مسجد مخالفت کرده بود و اکنون اعلام کرده حتی درصورت رضایت دولت آنها به این کار رضایت نخواهند داد. چرا که اکثریت مردم این شهر بودایی و با ثبت دین بودیسم برای این شهر رضایت دارند این روزها در گوشه کنار تایلند بسیاری از شهرهایی که اکثریت ساکنان آن بودایی است خواستار چنین اقدامی شده اند که بسیاری از منتقدان اعلام کرده اند این اقدامات خود تفرقه انگیز و بر خلاف ایین بودا میباشد و اگر مسلمانان خواستار چنین کاری باشند ایا حقوق انها نیز رعایت خواهد شدیا با انها طور دیگری رفتار میشود که این موضوعات خود زمینه ساز اختلاف می شود.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که نتیجه این اقدامات را باید درکنار عوامل تحریک برخی جریانهای منتسب به گروههای جدایی طلب مسلمان در جنوب این کشور نیز بررسی کرد. چون تعصب و یک جانبه گرایی در مخالف ساخت اماکن مذهبی مسلمانان و یا وجود برخی قوانین ضد اسلامی که به تصویب میرسد، همگی زمینه را در جهت تحریک این گروهها و سلب امنیت و آرامش مردم این مناطق فراهم میکند.

بدیهی است اینگونه گرایشهای افراطی موجب کاهش فرصت و امکان سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی این مناطق گردیده و معضلات  اشتغالزایی و رکود را نیز موجب خواهد گردید و هر روز چهره جدیدی بر معضلات گوناگون را در عرصه های مختلف می گشاید.

شایان ذکر است که ادیان در تایلند براساس قانون آزادی عمل دارند و دولت این آزادی را به رسمیت میشناسد. در قانون اساسی تایلند نیز هیچ دینی دین رسمی کشور تعریف نشده است. اقدام برای رسمیت دین بودایی ازسوی افراط گرایان درشهرهای مختلف بدعت جدیدی محسوب می شود.

ارسال نظرات